مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تشریح جزئیات جشنواره قرآنی مدهامتان
کد خبر: 3671278
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تشریح جزئیات جشنواره قرآنی مدهامتان

گروه فعالیت‌های قرآنی: تشریح جزئیات دوازدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های مختلف کشور طی امروز، 19 آذر‌ماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تشریح جزئیات جشنواره قرآنی مدهامتان

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، تشریح جزئیات دوازدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان که در نشست خبری مسئولان برگزاری این جشنواره انجام شد، یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز یکشنبه، 19 آذرماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز یکشنبه، 19 آذرماه و تا ساعت 14 تعداد دو خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که این دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
«ستاد اربعین هیچ کمکی به هنرمندان نمایشی نکرد» و «گفت‌وگوی عبرت‌آموز عیسی(ع) با یکی از مردگان» عناوین دو خبر امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهند که تا این لحظه بر روی خروجی منعکس شده‌اند.
همچنین، هر سه تیتر اصلی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز و تاکنون هنوز به‌روز رسانی نشده‌اند و هر سه تیتر مربوط به روز گذشته، 18 آذرماه هستند. همچنین، تعداد اخبار امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم نسبت به اخبار روز گذشته خود کاهش چشمگیری دارد.
فارس
شش خبر امروز خبرگزاری فارس در صفحه فعالیت‌های قرآنی این خبرگزاری نیز همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول این صفحه با خبر تلاوت ترتیل صفحه 246 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شده است.
همچنین، در ادامه نیز پنج خبر دیگر با عناوین «نشست هماهنگی دوره‌های آموزش قرائت ویژه نوجوانان برگزار می‌شود»، «روزى به اندازه پنجاه هزار سال برای کافران/ «صبر جمیل» چه نوع صبری است؟»، «رقابت ۲۷۰ شرکت‌کننده در جشنواره مدهامتان/ از سال آینده نگاه هنری به جشنواره تقویت می‌شود»، «برگزاری جشنواره مدهامّتان در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی/ معرفی هیأت داوران» و «دومین سالگرد درگذشت استاد ابوالفضل علامی برگزار می‌شود» بر روی خروجی این صفحه از خبرگزاری فارس منتشر شده است که اغلب نیز در حوزه تخصصی قرآنی قرار دارند.
یکی از برنامه‌هایی که خبرگزاری فارس نیز همانند دیگر رسانه‌های کشور طی امروز و با انتشار دو خبر نسبت به پوشش آن اقدام کرده، نشست خبری دوازدهمین جشنواره مدهامتان است که در بخش‌هایی از یکی از این اخبار با عنوان «رقابت ۲۷۰ شرکت‌کننده در جشنواره مدهامتان/ از سال آینده نگاه هنری به جشنواره تقویت می‌شود»‌ آمده است: «حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی، دبیر کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد با بیان اینکه مرحله استانی از اواسط شهریور تا 10 آبان‌ماه برگزار شد افزود: 17 هزار و 300 نفر از جوانان 18 تا 30 سال در این جشنواره شرکت کردند و با هم به رقابت پرداختند.
حجت‌الاسلام ارزانی به رشته‌های جشنواره مدهامتان اشاره کرد و گفت: این جشنواره در رشته‌های قرائت، حفظ کل، حفظ 20 جز، اذان، ترتیل، مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه، تصحیح قرائت اذکار نماز ویژه نوجوانان برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه مرحله کشوری جشنواره مدهامتان 21 تا 24 آذرماه برگزار می‌شود، افزود: مرحله کشوری این رقابت‌ها با حضور 270 نفر از برگزیدگان مرحله استانی 21 تا 24 آذرماه به میزبانی مشهد مقدس برگزار می‌شود».
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد دو خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که یکی از این اخبار با عنوان «از رقابت ۲۷۰ برگزیده تا حضور داوران بین‌المللی در جشنواره «مدهامتان»» که در رابطه با نشست خبری دوازدهمین جشنواره مدهامتان منعکس شده است، در حوزه تخصصی قرآن قرار دارد.
همچنین، «همایش بین‌المللی «اسلام در دنیای چند فرهنگی» در قازان» نیز عنوان دیگر خبر امروز این صفحه از خبرگزاری ایسنا را تشکیل می‌دهد که در حوزه‌‌های معارفی دیگر (غیر قرآنی) منتشر شده است.
ایرنا
یک خبر از دو خبر صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی با عنوان «شرایط شرکت در آزمون «درک معنا و تدبر در قرآن کریم» اعلام شد» در حوزه تخصصی قرآن کریم منتشر شده است و خبر دیگر این صفحه نیز که عنوان «شعار «قدس، پایتخت همیشگی فلسطین» محور فعالیت‌های رسانه‌ها باشد» دارد، در حوزه‌های معارفی دیگر قرار دارد.
همچنین، در بخشی از تنها خبر قرآنی امروز صفحه معارف خبرگزاری ایرنا که عنوان «شرایط شرکت در آزمون «درک معنا و تدبر در قرآن کریم» اعلام شد» دارد نیز آمده است: «رشته درک معنا و تدبر در قرآن کریم شامل بخش های دوره آموزشی و آزمون است که علاقه مندان به شرکت در این رشته لازم است در هر دو بخش شرکت کنند.
شرکت کنندگان در دوره آموزش الکترونیکی درک معنا و تدبر در قرآن کریم از تدریس مسعود وکیل کارشناس مفاهیم قرآنی بهره مند شده و نکاتی درباره قرائت صحیح و زیبا را فرا می‌گیرند و پس از شنیدن تلاوت آیات قرآن، مرحله آموزش درک معنا آغاز می شود.
در درک معنا، سه گام اساسی وجود دارد؛ معنای واژگان، معنای عبارات و به دنبال آن معنای آیات قرآن که هر مرحله به صورت تمرین های تعاملی ارائه می‌گردد.
در بخش بعدی نیز کارگاه‌های ترجمه و تدبر پیش بینی شده که در کارگاه ترجمه نکته‌هایی در ارتباط با ترجمه آیات قرآن ارائه می شود و در کارگاه تدبّر در آیات نیز روش های ساده و عمومی تدبّر در آیات قرآن با ذکر مثال و تمرین بیان می شود».
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد چهار خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که دو خبر از این اخبار با عناوین «بودجه قرآنی سال 96 هنوز پرداخت نشده است!» و «رقابت نوجوانان سراسر کشور در جشنواره قرآنی «مدهامتان»» در حوزه قرآنی منعکس شده‌اند.
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان طی امروز با انتشار خبری قرآنی با عنوان «بودجه قرآنی سال 96 هنوز پرداخت نشده است!» به گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی پرداخته که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی، با اشاره به کاهش بودجه قرآنی در سال 96 بیان کرد: در جلسه‌ای که با دکتر نوبخت داشتیم، عملاً اتفاق خوبی رخ نداد؛ در سال 1396 اعتبارات قرآنی کاهش پنجاه درصدی داشته است. به طوری که در سال گذشته مبلغ 200 میلیارد تومان به این بخش اختصاص داده شد که این رقم در سال 96، به 100 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. البته همین مبلغ نیز تا کنون پرداخت نشده است.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر اظهار داشت: زمانی با پیگیری‌هایی که انجام می‌دادیم، از عملی شدن اصلاحاتی که در لایحه بودجه انجام می‌شد اطمینان داشتیم؛ اما امروز نابسامانی‌های فراوانی را در این بخش مشاهده می‌کنیم که در هیچ دولتی وجود نداشته است و دولت در هر موردی که خود مصلحت بداند، بودجه را پرداخت می کند».
مهر
چهار خبر قرآنی با عناوین «۲۱ آذرماه افتتاحیه جشنواره مدهامتان خواهد بود/ داوران معرفی شدند»، «دوره‌های سبک زندگی قرآنی ویژه خواهران و برادران برگزار می‌شود»، «آخرین خبرها و رویدادهای قرآنی و معارفی در برنامه رادیویی«انعکاس»» و «ثبت نام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم آغاز شد» طی امروز و تا این لحظه بر روی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده است.
البته تیتر اصلی این صفحه از خبرگزاری مهر همچنان و همانند روزهای گذشته هنوز به‌روز رسانی نشده و خبری با عنوان «نشست مشترک اوقاف و معاون قرآن وزارت ارشاد برگزار شد» را شامل می‌شود که مربوط به روز 13 آذرماه است.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند، طی امروز و تا این ساعت تنها نسبت به انتشار یک خبر با عنوان «کسانی که امیدی به رستگاری آنها نیست» اقدام کرده که این خبر نیز در حوزه تخصصی قرآنی منتشر نشده است.
کیهان
روزنامه کیهان در شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «همسران؛ لباس یکدیگر چرا و چگونه؟»، به قلم علی پوریا در صفحه معارف کرده که در بخش‌هایی از این مطلب آمده است «از نظر قرآن، هر مخلوقی دارای زوج و جفتی است تا بدان کامل شود. خدا می‌فرماید: «وَمِنْ كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ؛ از هر چيزى زوج يعنى نر و ماده آفريديم. اميد كه شما عبرت گيريد».(ذاریات، آیه 49) البته این زوجیت در انسان در قالب نر و ماده است؛ چنانکه خدا در جایی دیگر می‌فرماید: وَمَا خَلَقَ الذَّكَرَ وَالْأُنْثَى؛ و سوگند به آنكه نر و ماده را آفريد. (لیل، آیه۳) این بدان معناست که نفس انسانی با همه استقلالی که نسبت به نفس دیگر دارد، از یک نیازدایمی و فقر ذاتی رنج می‌برد و به هیچ وجه نمی‌تواند مستقل زندگی کند و به کمالات دست یابد؛ زیرا اقتضای زوجیت و جفت داشتن در ذات خلقت هر چیزی از جمله انسان، جز این نیست که بی‌زوج خویش به کمال نمی‌رسد. بنابراین، هر نفس انسانی با بده و بستان به جفت خویش است که به کمال دست می‌یابد. این زوجیت باید در قالب نر و ماده باشد؛ زیرا جنس مخالف است که فرصت کمال‌یابی را می‌دهد نه جنس موافق.
از این مطالب می‌توان این معنا را به دست آورد که زوجیت به معنای یافتن جنس مخالف مناسب، یک ضرورت در طبیعت و نهاد هر موجودی بویژه انسان است. از آنجا که انسان مانند جنیان از عقل و اراده برخوردار است، از این اختیار انتخاب سود می‌برد تا خود زوج خویش را انتخاب کند. این گونه است که نر و ماده انسانی با اختیار ارادی خویش زوج خویش را انتخاب کرده و در کنار وی زندگی می‌کنند.
البته برای اینکه زوجیت و جفت‌یابی مورد تشویق و تاکید قرار گیرد و گرایش ذاتی به یک گرایش انتخابی آزاد تبدیل شود، انگیزه‌های ظاهری و باطنی و ذاتی و عرضی برای آن قرار داده شده است. یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های زوجیت در انسان، انگیزه‌های جنسی و لذت جنسی است. از این رو زوجیت در انسان با نکاح در آمیخته است؛ زیرا نکاح در زبان عربی به معنای عمل جنسی است. از نظر قرآن، هدف از نکاح دستیابی به زوجیتی است که دو جنس مخالف نر و ماده در کنار هم به اهدافی دست می‌یابند که مهم‌ترین آن سکونت و آرامش است».

یادآور می‌شود، خبرگزاری ایبنا (خبرگزاری حوزه تخصصی کتاب)‌ نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی صفحه دین و لوم قرآنی خود منتشر نکرده است.

captcha