همایش طرح وقف مشارکتی قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان خراسان رضوی برگز ار شد
کد خبر: 3671293
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴

همایش طرح وقف مشارکتی قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان خراسان رضوی برگز ار شد

گروه اجتماعی: همایش طرح وقف مشارکتی قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان خراسان رضوی ظهر امروز 19 آذرماه در آستان امامزادگان یاسر و ناصر(ع) مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همایش طرح وقف مشارکتی قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان خراسان رضوی، ظهر امروز 19 آذر ماه در آستان امامزادگان یاسر و ناصر (ع) برگزار شد.
در این مراسم حجت الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد : قرآن کریم با ادبیاتی همچون تشویق، تهدید، داستان و.. با انسان سخن می‌گوید چرا که مخاطبان متفاوت هستند و هر کدام بک یک ادبیات واقعیت را قبول دارند.
حجت الاسلام ایزدی با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص)«الدنیا مزرعه الاخره»، ابراز کرد: آیات و روایات بسیاری را شنیده‌ایم ولی مشکل آن جاست که در این آیات و روایات تفکر و تدبر نمی‌کنیم.
معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: انسان هر کاری که انجام دهد چه از خیر و چه از شر، نتایج و تبعات آن را هم در دنیا و هم در اخرت می‌بیند، لذا دنیا فرصتی است تا انسان به کمال برساند.
وی ادامه داد: اگر در دنیا در مسیر خیر قرار گرفتیم باید قدردان این فرصت باشیم و از آن برای توشه آخرت استفاده کنیم. گاهی با یک فکر پایه گذار یک نسبت پا برجا خواهیم بود، و قف مشارکتی یکی از همین سنت های خوب است.
معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با تأکید بر این که در زمینه وقف های مشارکتی کارهای خوبی انجام شده است، بیان کرد: کسانی که در زمینه وقف‌های مشارکتی کارهای را انجام می دهند ارزش و پاداش آن‌ها کمتر از خود واقف نیست، چرا که این عمل پرونده‌اش باز و ادامه دار است.
وی با اشاره به محورهای فعالیت اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، اظهار کرد: اداره کل اوقات و امور خیریه سه مأموریت عمده بر عهده دارد، فعالیت های قرآنی که خود شامل مسابقات قرآنی و تربیت حافظان قرآن کریم می‌شود، مدیریت بقا متبرکه و امامزادگان و موقوفات.
حجت الاسلام ایزدی با اشاره به ایجاد مرکز مشاوره وقف در سال 90 در استان خرسان رضوی، عنوان کرد: این مرکز برای اولین بار در خراسان رضوی ایجاد شد و استان خراسان رضوی به عنوان الگویی در حوزه مسایل وقف در سطح کشور مطرح است.
معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به افزایش ایجاد موقوفات از سال 89 تا امروز گفت: اگر موقوفاتی را از سال 89 تا امروز ایجاد شده را نسبت به موقوفات بعد از انقلاب تا سال 89 را بررسی کنیم متوجه افزایش ایجاد موقوفات خواهیم شد.
حجت الاسلام ایزدی ابراز کرد: وقف در امر به معروف و نهی از منکر برای اولین بار در خراسان رضوی ایجاد شد، وقف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و وقف‌های قرآنی از جمله موارد وقف است که در سال‌های اخیر گسترش یافته است.
دراین مراسم علی مهدوی‌خواه، رئیس اداره قرآن، ‌عترت ‌و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی، در خصوص طرح وقف مشارکتی قرآن، عترت و نماز دانش آموزان خراسان رضوی در خصوص این طرح، اظهار کرد: فعالیت‌های آموزش و پرورش با توجه به سه رویکرد تعریف شده است، فعالیت‌های فراگیر، مشارکتی و اثر بخش لذا فعالیت‌ها در آموزش و پرورش باید مشارکتی باشد. اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در بخش فعالیت‌های قرآنی همکاری و هم یاری مؤثری را با آموزش و پرورش داشته‌ است.
وی هدف از ایجاد وقف‌های مشارکتی را ترویج سنت وقف و پشتیبانی همیشگی برای توسعه فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز دانش آموزان دانست و عنوان کرد: موقوفات قرآنی بسیار کمی در کشور داریم و اجرای کارهای فرهنگی همانند وقف در آموزش و پرورش مورد غفلت قرار گرفته است.
مهدوی خواه با اشاره به اینکه دو ماه از اجرای طرح وقف مشارکتی در مدارس می‌گذرد بیان کرد: گام‌های اجرایی برای این طرح در نظر گرفته شده است که برخی از آنها اجرایی شده است و برخی در دست اجرا است. تبلیغ و ترویج طرح، تعیین دانش‌آموزان به عنوان واقف یار و پویش من واقف قرآنی‌ام از جمله گام‌هایی است که اجرایی شده است.
رئیس اداره قرآن، ‌عترت ‌و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: تا امروز که حدود دو ماه از اجرای این طرح می‌گذرد و 80 هزار واقف دانش آموز، معاونان و حتی والدین دانش‌آموزان در این طرح ثبت نام کرده‌اند.
 همچنین در ادامه این مراسم براتعلی منصوریان، معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، در خصوص این طرح مشارکتی اظهار کرد: در بین پنج اولویت آموزش و پرورش خراسان رضوی فعالیت‌های قرآنی اولین اولویت این اداره است.
وی ادامه داد: برگزاری این طرح‌ها فرصتی مغتنمی است که باید از آن به صورت ویژه استفاده کرد. امروزه در خراسان رضوی شاهد همراهی و هم فکری خوبی بین نهادهای اجرایی هستیم باید با توجه به این همراهی، فعالیت های پایداری را در حوزه قرآن وعترت را تبیین کنیم.

منصوریان با تأکید بر اینکه هدف اول ما از این طرح مشارکتی ترویج فرهنگ واقف بودن دانش‌آموزان است، ابراز کرد: باید به دانش‌آموزان یاد دهیم که واقف باشند. نگاه‌های جدیدی در زمینه وقف ایجاد شده است باید در هر خانه‌ای حداقل یک واقف داشته باشیم.

در پایان این مراسم تفاهم نامه‌ای بین اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی و اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص طرح مشارکتی وقف قرآن، عترت و نماز دانش آموزان خراسان رضوی منعقد شد.

captcha