آشنایی با دوفصلنامه تخصصی پژوهش‌های میان‌رشته‌ای قرآن کریم
کد خبر: 3671308
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳

آشنایی با دوفصلنامه تخصصی پژوهش‌های میان‌رشته‌ای قرآن کریم

گروه دانشگاه: دوفصلنامه تخصصی به منظور اشاعه و گسترش مطالعات میان‌رشته‌ای در زمینه قرآن و سایر علوم به ایجاد بستری مناسب برای کاربردی کردن مفاهیم، فرهنگ و پژوهش‌های قرآنی در سطوح مختلف سازمان‌ها و مؤسسات از سال 87 راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، دوفصلنامه تخصصی «پژوهش‌های میان‌رشته‌ای قرآن کریم» در راستای منویات مقام معظم رهبری، به منظور اشاعه و گسترش مطالعات میان‌ رشته‌ای در زمینه قرآن و سایر علوم به ایجاد بستری مناسب برای کاربردی کردن مفاهیم، فرهنگ و پژوهش‌های قرآنی در سطوح مختلف سازمان‌ها و مؤسسات راه‌اندازی شده است.

از مهم‌ترین مزیت‌ها و ویژگی‌های شاخص این دو فصلنامه تأکید بر میان‌رشته‌ای بودن مقالات است؛ یعنی، مقالاتی در این نشریه توسط هیئت تحریریه مورد تأئید قرار می‌گیرند که به صورت متوازن بین دو علم قرآن و سایر علوم ارتباط برقرار کرده باشند و تا حد امکان دارای نوآوری باشند.

نشریه پژوهش‌های میان‌ رشته‌ای قرآن کریم از سال 1387 آغاز به فعالیت کرد و در حال حاضر شانزدهمین شماره آن که مربوط به فصل‌های بهار و تابستان 1396 است، چاپ شده است. عناوین مقالاتی که در آخرین شماره به چاپ رسید عبارتند از:

«بررسی اثربخشی آیه‌های قرآن و موسیقی بر مبنای گسیل الکتروفوتون» اثر مهناز غیاثی، سیده‌منور یزدی، غلامرضا صرامی فروشانی و غلامرضا جعفری؛ «رابطه شناخت و هیجان در قرآن و روان‌شناسی» به قلم صدیقه رضایی‌دهنوی؛ «شناسایی و رتبه‌بندی حیطه‌های پژوهشی در حوزه مطالعات میان رشته‌ای قرآن و سلامت» نوشته محسن رفیع‌خواه، زهرا نقی‌زاده، مهدی اسمعیلی صدرآبادی و نجمه کاظمی؛ «مبانی معرفت‌شناختی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم و روان‌شناسی» اثر زیبا فروزش؛ «واکاوی تحلیلی تعادل ساختاری تمییز در ترجمه فارسی حداد عادل از قرآن کریم (مطالعه موردپژوهش: سوره‌های اسراء و مریم)» اثر طبع محمدحسن امرایی، محمدتقی زندوکیلی، جهانگیر امیری و مجید محمدی و «کتاب‌شناسی قرآن و علوم طبیعی» به قلم حمید فغفور مغربی و سیدمجید نبوی عناوین مقالات و مطالب این شماره از دوفصلنامه «پژوهش‌های میان‌رشته‌ای قرآن کریم» است.

نشریه دارای چکیده به زبان انگلیسی است و از سبک APA پیروی می‌کند. در حال حاضر این دوفصلنامه به مدیرمسئولی حمید صابرفرزام و سردبیری ابوالفضل خوش‌‌منش است. مجید معارف و احد فرامرز قراملکی، اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران، سلیمان خاکبان و ولی‌الله نقی‌پورفر، اعضای هیئت علمی دانشگاه قم، مسعود آذربایجانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و فریمان ابراهیم زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، از هیئت مشاوران این فصلنامه هستند.

captcha