تولید دانش و انتقال فناوری؛ رسالت جهاد دانشگاهی در مسئولیت اجتماعی
کد خبر: 3671336
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱

تولید دانش و انتقال فناوری؛ رسالت جهاد دانشگاهی در مسئولیت اجتماعی

گروه اجتماعی: معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی کشور گفت: تولید دانش و انتقال فناوری از مسئولیت‌های اجتماعی است که جهاد دانشگاهی دنبال می‌کند : این نهاد تاکنون بیش از 7 میلیون فراگیر را با هدف کمک به ارتقای سطح دانش و فرهنگ جامعه آموزش داده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، سعید هاشمی، معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی کشور، امروز ۱۹ آذرماه در اولین همایش ملی «مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت منطقه مرکزی و غرب کشور» که به همت جهاد دانشگاهی در پتروشیمی شازند برگزار شد گفت: جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای فرهنگی و انقلابی است که در حوزه‌های فرهنگی، پژوهشی، علم و فناوری و... فعالیت می‌کند، این نهاد از نظر مالی صرفاً 20 درصد به دولت وابسته است و 80 درصد هزینه‌ها را از محل فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: تولید دانش و انتقال فناوری یکی از مسئولیت‌های اجتماعی است که در جهاد دانشگاهی دنبال می‌کند و بر همین اساس این نهاد با دارا بودن 11 سازمان، 35 واحد استانی، 3 پژوهشگاه و 27 پژوهشکده، 21 مرکز رشد فناوری، 3 پارک علم فناوری، 19 شرکت دانش بنیان، 3 خبرگزاری و 7 مرکز، در حال انجام فعالیت‌های متنوع می‌باشد. ضمن اینکه تحقیقاتی جهاد دانشگاهی به دلیل اینکه از جانب ارگان‌ها و نهادهای مختلف سفارش داده می‌شود کاملاً کاربردی و عملیاتی است.

هاشمی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین شبکه آموزشی کشور را دارد گفت: این نهاد در قالب 148 مرکز با دارا بودن ظرفیت بیش از 750 هزار نفر در طول سال فعالیت می‌کند که علاوه بر آن دارای 2 دانشگاه، 6 موسسه آموزش عالی و 40 مرکز علمی کاربردی می‌باشد.

معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی تصریح کرد: این نهاد تاکنون بیش از 7 میلیون فراگیر را با هدف کمک به ارتقای سطح دانش و فرهنگ جامعه آموزش داده است و توانسته زمینه‌های مناسب آموزش دستاوردهای جدید علمی و فناوری نوین، مهارت‌های استفاده از تجهیزات و تکنیک‌ها و راهبردهای نوین آموزشی را ایجاد کند.

وی تاکید کرد: يكي از نقص‌های جدی امروز كشور، انتقال دانش است امروزه  شاهد فعالیت ده‌ها كارخانه سيمان و پتروشيمی در كشور هستیم ولی متاسفانه مجهز به دانش بومی نیستند در حوزه نفت نيز بخش عمده‌ای از تكنولوژی و دانش موجود وارداتی است و علاوه بر آن  در بدنه دستگاه‌های اجرایی جديتی در استفاده از پتانسیل داخلی وجود ندارد.

هاشمی با بیان اینکه ایران جزو 10 کشور برتر در حوزه سلول‌های بنیادین است، گفت: متاسفانه علی رغم ظرفیت بالقوه حوزه سلول‌های بنیادین اعتبارات قابل توجهی در این زمینه در نظر گرفته نمی‌شود فعالیت‌ها حوزه سلول‌های بنیادین سرمایه‌گذاری کلان می‌طلبد.

معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی در پایان بیان کرد: دو پژوهشکده توسعه شیمیایی و توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی تاکنون توانسته‌اند فعالیت‌های ارزنده‌ای ارائه دهند با توجه به اینکه توانمندی‌های مختلفی در این عرصه وجود دارد نیازمند شبکه سازی در این خصوص هستیم.

captcha