رونمایی از چهار محصول توسعه فناوری کشور/ تشنه ارائه طرح‌های نوآورانه هستیم
کد خبر: 3671339
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵
علیدادی در تشریح چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه:

رونمایی از چهار محصول توسعه فناوری کشور/ تشنه ارائه طرح‌های نوآورانه هستیم

‌گروه جامعه: معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما ضمن تشریح برنامه‌های چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه با بیان اینکه ما امروز تشنه ارائه طرح‌های نوآورانه هستیم، از رونمایی 4 محصول نوآورانه در این حوزه با حضور رئیس سازمان صدا و سیما خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، نشست خبری رضا علیدادی، معاون توسعه و فناوری رسانه ملی، به منظور تشریح برنامه‌های چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه، عصر امروز 19 آذرماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.


معاون توسعه و فناوری صدا و سیما در این نشست خبری با اشاره به اینکه صداو سیما توجه ویژه‌ای به بخش زیرساخت توسعه و فناوری دارد، گفت: رسانه ملی نقش بی بدیلی در نظام جمهوری اسلامی دارد و در تبیین فرهنگ و آداب و همچنین باورها و اعتقادات نقش موثری دارد.


وی افزود: در تمام رسانه‌ها لایه‌های زیرساختی از مهمترین لایه‎ها به حساب می‌آیند و با توجه به این تاثیر و اهمیت سازمان صدا و سیما تاکنون 13 اجلاس را برگزار کرده که نشان از اهمیت و توجه ویژه سازمان به مسائل زیرساختی دارد. اجلاس چهاردم از این دوره 21 و 22 آذرماه برگزار می‎شود.


علیدادی با بیان اینکه امروز نیز با توجه به تغییراتی که در فضای فناوری شاهد هستیم نیاز مبرمی برای صداو سیما در این زمینه وجود دارد که نه تنها از فضای فناری عقب نماند بلکه باید از آن بهره‌برداری کند، ادامه داد: هوشمندسازی حاصل خلاقیت و تفکر و فناوری انسان‌های ارزشمندی است که باید رخ بنماید. اگر ابزار این خلاقیت‌ها نباشد خود به خود این اتفاق صورت نمی‌گیرد و بر اساس همین ابزارها است که شکل جدیدی از محتوا را می‎تواند ارائه کند.


معاون توسعه و فناوری صدا و سیما با بیان اینکه امروز شخصی‌سازی، تعامل و مدرنیته در فضای رسانه شکل جدیدی به خود گرفته است، اظهار کرد: واقعیت مجازی امروز انسان را به فضایی برای ایفای نقش‎های واقعی کشانده است و اگر این اتفاقاتی که در حال شکل‎گیری است همسو کنیم خواهیم دید که رسانه هم با این تغییرات خودش را وفق داده است.


وی در ادامه با اشاره به برنامه‎های چهاردهمین اجلاس فناوری رسانه گفت: شعار امسال را «رسانه هوشمند، رسانه آینده» نامگذاری کرده‎ایم که همین انتخاب بر اساس هوشمندسازی و تاکید بر خلاقیت در حوزه فناوری و رسانه بوده است. در اجلاس سعی کرده‎ایم خود را به سمت جهانی شدن و بین المللی حرکت دهیم و از این رو از کارشناسان و سرشناسان حوزه ABU دعوت کرده‎ایم.


علیدادی با اشاره به رونمایی از چهار محصول توسعه فناوری در چهاردهمین اجلاس فناوری رسانه با حضور علی عسگری رییس سازمان صداو سیما از جزئیات این طرح‌ها سخن گفت و افزود: یکی از مشکلات فضای نوآوری کشور همین مسئله نوآوری است. متاسفانه در زمینه نوآوری بیشترین رتبه‌ای که داریم حدود 75 است که سال گذشته این رتبه را دریافت کردیم. ما باید بتوانیم ایده و خلاقیتمان را به عنوان محصول داخلی به خارج کشور صادر کنیم اما ایده‌ها را به شکل مقالات ارائه می‌کنیم که شرکت‌های خارجی آنها را تبدیل به محصولات می‌کنند و به خودمان می‌دهند.


معاون توسعه و فناوری صدا و سیما از ارائه 259 طرح نوآورانه در چهاردهمین اجلاس فناوری رسانه خبر داد و گفت: ‌این تعداد طرح نسبت به اجلاس سیزدهم افزایش داشته است که چهار محصول از این طرح‌ها توسط رییس سازمان صداو سیما رونمایی خواهد شد.


وی با تاکید بر اینکه امیدواریم بتوانیم انسجام داخلی در حوزه فنی و زیرساختی سازمان را ایجاد کنیم، گفت: آن چیزی که در فضای فناوری می‌بینیم موبیلیتی و حرکت در فضای رسانه‌ای است که توسط تک تک افراد در حال شکل‌گیری است. این تغییر روند فناوری در قالب مجازی هم حال شکل‌گیری است. صدا و سیما هم تلاش می‌کند از شکل فناوری سنتی به شکل فناوری نوین دربیاید و چهاردهمین اجلاس هم بر همین مبنا تعریف شده است .


در آینده شاهد رسانه‌های جدید خواهیم بود
علیدادی در ادامه با بیان اینکه هوشمندسازی زمینه و مقدمه‌ای است که خلاقیت‌های جدیدی می‌تواند در آن شکل بگیرد مطرح کرد: بر اساس این خلاقیت‌ها، در آینده شاهد رسانه‌های جدید خواهیم بود. به عنوان مثال در طول هشت سال پیام رسان رسانه‌ای نداشتیم.


وی با اشاره به این که این اجلاس متفاوت‌تر از گذشته خواهد بود عنوان کرد: کمتر رسانه‌ای در دنیا وجود دارد که نشست‌هایی را در سطح علمی مدیریت کند. در اجلاس چهاردهم در این راستا از «ای بی یو» که سازمان صداو سیما عضو فعال آن است دعوت به عمل آمده است.


علیدادی از برگزاری نشست‌های تخصصی، ارائه مقالات، برگزاری کمیسیون‌های تخصصی و برگزاری نمایشگاه فناوری رسانه و همچنین ارائه نوآوری خبر داد و گفت: در نشست‌های تخصصی 27 پنل تعریف شده که در آن تولید محتوای در فضای مجازی، زنجیره اتوماسیون صدا و تصویر، روندهای فناوری در آینده برودکست، فناوری پایش رادیو، آینده پژوهی فناوری، تازه‌های اتوماسیون‌های ایرانی و ... در آنها مطرح خواهد شد.


در چهاردهمین اجلاس 40 سخنران داخلی و 15 سخنران خارجی خواهیم داشت
وی ادامه داد: در چهاردهمین اجلاس 40 سخنران داخلی و 15 سخنران خارجی خواهیم داشت. همچنین 10 مقلاله به صورت برتر توسط دانش پژوهان دانشگاهی ارائه خواهد شد. هفت کمسیون تخصصی نیز در زمینه فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی برگزار خواهد شد. هشت مهمان خارجی از کشورهایی از جمله ترکیه،‌هند، افغانستان، اندونزی، ترکمستان و ... در اجلاس چهاردهم فناوری رسانه دعوت شده‎اند.


علیدادی درباره برگزاری نمایشگاه فناوری رسانه که هر دوره برگزار می‌شود توضیحاتی ارائه کرد و گفت:‌ یکی از جذاب‌ترین بخش‌های اجلاس، برگزاری نمایشگاه فناوری است که در دوره چهاردهم اجلاس 70 شرکت داخلی و 13 شرکت خارجی حضور خواهند داشت و نوآوری‌های خود را ارائه خواهند داد. صنعت برودکت پیچیده‌ترین صنعت دنیاست و با برپایی این نمایشگاه می‌توانیم در این زمینه مدیریت علمی و فناوری خودمان را ارتقاء داده و به آن کمک کنیم.


وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در زمینه فناوری رسانه تا چه میزان از خبره‌های نوآوری در کشور در توسعه و فناوری سازمان صداوسیما استفاده خواهد شد و با آنها همکاری می‌شود، گفت: ‌ما تشنه ارائه طرح‌های نوآورانه هستیم . البته کارهایی انجام داده‌ایم و در روز اجلاس مشاهده خواهید کرد که طرح‌هایی حمایت شده است واگر حمایت سازمان صداو سیما از این طرح‌ها نبود ما امروز پوشش حدود 91 درصدی دیجیتال برای بیست شبکه تلویزیونی تا به این لحظه نداشتیم.


معاون توسعه و فناوری صدا و سیما با اشاره به تحریم‌ها و قطع همکاری شرکت‌های فناوری با صداو سیما اظهار کرد: پس از اعمال تحریم‌ها، به سادگی شرکت‌های خارجی ما را تحریم کردند و همین تحریم‌ها باعث شده با حمایت سازمان صدا سیما، تلویزیون دیجیتالی در کشور راه‌اندازی شود.


وی با بیان اینکه در این جریان رویه حمایتی ما از شرکت‌های داخلی به این گونه است که طرحی که ارائه می‌شود بررسی و بعد از بررسی توسط کارشناسان تعمیق پیدا می‌کند، ادمه داد: اگر تصمیم به اجرای طرحی گرفته شود با ارائه دهنده طرح یک پروژه پایلوت قرارداد می‌بندیم که به عقیده من محصولات در این شرایط به نتیجه می‌رسند و تولید 40 محصول نمونه این شیوه است.


معاون توسعه و فناوری رسانه در بخش دیگری از این نشست از پوشش 91 درصدی دیجیتال در کشور خبر داد و در توضییحاتی درباره این که این درصد چگونه محاسبه شده است نکاتی را مطرح کرد و گفت:در برنامه پنج ساله سازمان صداو سیما پوشش 99 درصدی دیجیتال در کل کشور در دستور کار است .


علیدادی درباره بخش‌هایی از کشور که قابلیت پوشش دیجیتالی ندارند گفت: ‌اکثر این مناطق جزیره‌ای و کوهستانی هستند و نیاز به ایستگاه‌های رسانه‌ای بیشتری دارند که ما هنوز در این زمینه محدودیت داریم . اینکه به یک باره 5000 ایستگاه فرستنده خریداری، تولید، نصب و بهره‌برداری شده و نگهداری شوند. اما به طور کلی در دستور کار داریم و از جمله برنامه‌های رییس سازمان صدا سیما این است که پوشش دیجیتالی را به 99 درصد برسانیم.


وی همچنین درباره ایجاد شبکه‌های تعاملی که در سال گذشته پیشنهاد آن مطرح شده، نیز گفت: ‌از نظر فناوری، ایجاد شبکه‌های تعاملی یک فناوری داخلی است حتی در حال حاضر در داخل امکان ایجاد او تی تی وجود دارد. در حال حاضر هفت اپراتور ارائه خدمات صوتی و تصویری فراگیر می‌دهند و همه این‌ها از سیستم‌های او تی تی داخلی حمایت می‌کنند.


معاون توسعه و فناوری صدا و سیما با تاکید بر اینکه حاکمیت، صنعت و دانشگاه سه ضلع مهم در توسعه فناوری رسانه محسوب می‌شود یادآور شد: هر زمان که هر سه این حوزه‎ها نقش خود را خوب ایفا کردند و در یک راستا حرکت کردند در توسعه فناوری موفق خواهند بود. در اجلاس چهاردهم از دانشگاه‌های مختلف دعوت شده است. معتقدیم اگر ارتباط دانشگاه با مجموعه صنعت و حاکمیت بیشتر باشد پیشرفت دائمی خواهد بود. متاسفانه در کشور ما هر ارگانی کار خود را می‌کند.


محمد فهمی، دبیر چهاردهمین اجلاس فناوری رسانه نیز در این نشست در سخنانی درباره جزئیات این اجلاس توضیح داد: ‌تا کنون حدود 3400 نفر برای حضور در کنفراسن این اجلاس اعلام آمادگی کردند. همچنین از وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت ارتباطات و سازمان‌های مرتبط با این اجلاس دعوت شده است.


دبیر چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری با بیان فعالیت‎هایی که از چند ماه قبل تا کنون در زمینه‎های اجرایی تدارکاتی و تبلیغاتی برای برگزاری این اجلاس به انجام رسیده است، گفت: از مهمانان خارجی برای آشنایی همکاران با آخرین دستاوردهای صنعت رسانه دعوت شده و کوشیده‎ایم ارگان‎هایی داخلی که با موضوعات روز رسانه مرتبط هستند در این اجلاس حضور پیدا کنند.


وی ایجاد رویکردی فرامرزی برای صنعت رسانه کشور در تمام حوزه‎های نرم‎افزاری و سخت‎افزاری را ضروری دانست و اعلام کرد: این اجلاس دستاوردها و ایده‎های نوین جهانی را به سازمان‌ها و شرکت‌های دانش بنیان داخلی و کارکنان رسانه ملی معرفی می‌کند و می‌کوشد ظرفیت داخلی را چه از نظر دانش مهندسی و چه امکانات نرم افزاری و سخت افزاری، زیرساخت‌هایی که ایجاد شده و امکانات بالقوه‌ای که در سازمان است را به آنسوی مرزها معرفی کند.

وی همچنین از ارزیابی عملکرد همکاران رسانه در حوزه رسانه فناوری رسانه در صدا و سیما خبر داد و گفت:‌ در کنار اجلاسی که برگزار می‌شود عملکرد همکاران ما در حوزه فناوری رسانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که در اجلاس چهاردهم این اتفاق صورت خواهد گرفت.

 

captcha