مردان، گریزان از مشاوره
کد خبر: 3671378
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰

مردان، گریزان از مشاوره

گروه اجتماعی: زنان و مردان به خاطر داشتن ویژگی‌های ذاتی رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند و یکی از مهم‌ترین رفتارهایی که در عمل تفاوت آشکاری بین آنها دیده می‌شود استقبال زنان از مراکز مشاوره و خدمات روانشناسی بوده و در مقابل عدم تمایل مردان به حضور در مراکز روانشناسی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، حضور در مراکز مشاوره اعم از مشاوره تحصیلی، ازدواج، زناشویی، کار، نحوه ارتباط با همکاران و ‌.. از جمله تجربه‌های مشترکی است که افراد می‌توانند در زندگی خود تجربه کرده و با دیگران به اشتراک بگذارند.
هنوز بسیاری از مردم به مشاوران اعتماد ندارند وهرچه فضای جامعه بازتر می‌شود و افراد کمتر همدیگر را می‌شناسند، اشتیاق افراد برای مشاوره گرفتن از متخصصان بیشتر می‌شود.
به محض ورود به مراکز مشاوره موضوعی که بیشتر از هرچیزی خود را نمایان می‌کند حضور دختران و زنان در مراکز مشاوره است و خبری از حضور مردان در این مراکز نیست. می‌توان گفت مردان برای رفتن به مراکز مشاوره اکراه دارند و شاید عوامل مختلفی در این امر می‌تواند دخیل باشد.اینکه چرا مردان تمایلی برای حضور در چنین مراکزی دارند به عدم اعتقاد آنان به روانشناسان و مشاوره دارد.
مردان معتقدند خودشان بهتر از هر کسی می‌توانند مشکلات خود را حل کنند
گاهی وقت‌ها علاوه بر اینکه یک فرد اعتقادی به مشاوره ندارد بلکه همسر و فرزندش را نیز از رفتن به پیش یک متخصص در زمینه خاص منع کرده و اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.
گاهی وقت‌ها نیز مردان به خاطر داشتن تجربه زیاد و بالا رفتن سن مراجعه به مراکز مشاوره را کسر شان خود دانسته و اعلام می‌کنند که به اندازه یک مشاور تجربه داشته و می توانند با استفاده از همان تجربیات مشکلات پیش آمده در زندگی را حل و فصل کنند.
سید شاهد احمدی، روانشناس خانواده که در یک کلینیک روانشناسی خصوصی به ارائه خدمات روانشناسی می پردازد به ایکنا گفت: متاسفانه باید گفت کمتراز ۱۰درصد مراجعین به مراکز مشاوره را مردان تشکیل می‌دهند.
وی افزود: داشتن این تفکر که مردان خودشان بهتر از هر کسی همه مسائل را می‌دانند و از پذیرفتن این واقعیت که با مشاوره می‌توان راهکارهای بهتری را برای پیشبرد اهداف در نظر گرفت قبول نمی‌کنند.
وی، معتقد است: از آن جایی که مردان میل به اقتدار گرایی دارند و دوست دارند که همه چیز را با رقابت به دست آورند در نتیجه باعث می‌شود که آنها همه چیز را به روش تهاجمی به دست آورده و از شنیدن توصیه و نصیحت و پند به دور باشند.
احمدی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های مردان که رفتن به مشاوره را برای آنها سخت می‌کند این است که احساس می‌کنند در هر کاری سررشته دارند و به قول معروف همه چیز را می دانند. و در نتیجه رفتاری از خود نشان می‌دهند که خود را از هر نوع کمکی بی نیاز می‌دانند.
وی خاطرنشان کرد: آنها در هر موضوعی که فکرش را بکنید نظر کارشناسی می‌دهند از مسابقات ورزشی، تربیت کودک، خیاطی، سلمانی، آرایشگری، ساختمان ،نحوه ارتباط و در واقع در تمام حوزه‌ها به هر نحو ممکن که بتوانند گزارش ارائه می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه مردان بر اقتدار خود خیلی تاکید می‌کنند تصریح کرد: با داشتن چنین ویژگی‌هایی سخت به نظر می رسد که مردان با کمال میل به رفتن به مراکز مشاوره اقدام کنند. آنها خیال می‌کنند اگر چنانچه به مراکز مشاوره بروند اقتدارآنها زیر سوال می رود.
مشاور خانواده با اشاره به ویژگی‌های ذاتی مردان اضافه کرد: معمولا مردان دوست دارند در لاک تنهایی خود فرو رفته و موضوعات را به تنهایی حل کنند و گاهی اوقات نیز موضوع را انکار کرده و می گویند مشکل خاصی پیش نیامده است که نیاز به روانشناس داشته باشم.
فاطمه رضایی، مشاور خانواده نیز با اشاره به تفاوت ویژگی‌های ذاتی زنان و مردان گفت: اینکه زنان و مردان در مورد رفتن به مراکز مشاوره تفاوت آشکاری وجود دارد به ویژگی‌های ذاتی آنان بستگی دارد.
وی افزود: صحبت کردن بانوان مهم ترین ابزار ارتباطی آنان است، در حالی که آقایان تا ضرورت ایجاب نکند معمولا تمایلی به حرف زدن ندارند.
زنان یک موضوع را با تمام جزئیات آن تعریف می کنند در حالی که آقایان حتی یک سوم مطالب را نیز بر زبان نمی‌آورند.
وی ادامه داد: مردان در بیان احساسات و عواطف خود مانند زنان مهارت ندارند در نتیجه وقتی آنها به مشاوره مراجعه می کنند نمی‌توانند مطلبی که در ذهن دارند را به خوبی تعریف کنند. بنابراین از رفتن به مرکز مشاوره خودداری کرده و احساس می کنند از اقتدار مردانه آنها کم می‌شود.

مشاور خانواده اظهار کرد: از آن جایی که مردان حتی به همراهی با همسران خود برای حضور در مراکز مشاوره تمایلی ندارند در موضوعات مربوط به ازدواج یا اختلافات خانوادگی، زنان پیشقدم هستند و وقتی مشاور یا روانشناس از زنان می‌خواهد جلسه آینده با همسرشان بیایند، با امتناع ورزیدن مرد، روندمشاوره متوقف می‌‌ماند.
وی با اشاره به پرونده‌هایی که تا کنون بررسی کرده است اضافه می کند: در بسیاری از موارد مراجعه یک زن برای حل مشکلات خانوادگی باعث به وجود آمدن اختلافات جدید در خانواده وی شده است چرا که همسر و خانواده او علاقه و اعتمادی به مشاوره ندارد بنابراین این زن را به فاش کردن اسرار خانواده متهم می کنند و اختلافات بالا می‌گیرد .
رضایی ادامه داد: بنابراین در خیلی موارد زنان به صورت پنهانی به مشاور یا روانشناس خانواده مراجعه می‌کنند.
این روانشناس خانواده اظهار کرد: گاهی اوقات نیز خانم یا آقای روانشناس خودش در زندگی شخصی دچار معضل خانوادگی بوده و حتی رابطه همسری آنها به طلاق منجر شده است، بنابراین وقتی برخی از مراجعین به این موضوع پی می برند مزید بر علت بوده و با قیافه حق به جانب می گویند که اگر روانشناسی بلد بودند مواظب زندگی خود بودند.
وی، تصریح کرد: در حالی که این مسائل بهانه‌ای بیش نیست و همه باید مد نظر داشته باشند که روانشناس نیز ممکن است در زندگی با مشکلاتی همراه باشد و این دلیلی نمی شود که همه را با یک چوب برانند.
یکی دیگر از عوامل مهم عدم استقبال از خدمات روانشناسی را می‌توان عدم حمایت پوشش بیمه‌ای ذکر کرد. عدم حمایت پوشش بیمه ای از سوی مراکز بیمه‌ای به جز در موارد اندک بیمه تکمیلی یکی از عواملی است که شهروندان رویکرد خوبی نسبت به مراجعه به مرکز روانشناسی و مشاوره از خود نشان نمی‌دهند و هزینه بالای خدمات روانشناسی نیز بر عدم استقبال شهروندان از مراکز مشاوره می‌افزاید.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مینو
|
United States of America
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۳ - ۱۶:۰۲
0
0
خوب راهکار چیه؟؟
چطوترمردان را ترغیبشون کنیم که به مشاوره بروند؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۱ - ۱۲:۱۳
0
0
اینا رو که همه می دونن.
اقای دکتر چشم بسته غیب گفتی؟؟؟؟
captcha