بودجه قرآنی در چندسال اخیر کسری زیادی داشته است/ تخصیص نامناسب اعتبارات قرآنی
کد خبر: 3671424
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
عبدالکریم هاشمی:

بودجه قرآنی در چندسال اخیر کسری زیادی داشته است/ تخصیص نامناسب اعتبارات قرآنی

گروه اقتصاد: مشاور سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: بنده معتقدم در دو سه سال اخیر کسری‌های زیادی در مورد بودجه‌های قرآنی وجود داشته است اما مشکل اصلی در مورد تخصیص نامناسب این بودجه‌هاست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، دیروز یکشنبه ۱۹ آذرماه لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. یکی از انتقاداتی که همواره از سوی فعالان جامعه قرآنی بیان شده در مورد عدم توجه جدی مسئولان در زمینه بودجه‌های قرآنی است و اکنون این امید وجود دارد که دولت برای سال آینده، نگاه ویژه‌ای به جامعه قرآنی کشور در مورد تخصیص بودجه‌ها داشته باشد.
سیدعبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی، عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و مشاور سازمان برنامه و بودجه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره دلایل تخصیص نامناسب بودجه‌های نهادهای دینی و قرآنی اظهار کرد: زمانی که در مجلس بودیم، تمام سعی ما در کمیسیون برنامه و بودجه و همچنین در کمیسیون تلفیق بر این بود که به دلیل نیاز جامعه و کم‌توجهی که قبلا به حوزه فرهنگ و خصوصا فرهنگ دینی شده بود، این بخش را به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم.
وی ادامه داد: تلاش ما در آن سال‌ها تأثیر بسیار خوبی داشت و کسانی‌که از کمیسیون فرهنگی یا اجتماعی هم به کمیسیون تلفیق می‌آمدند، اکثرا افراد روحانی بودند و اهتمام جدی به بودجه بخش فرهنگی و قرآنی داشتند و سعی می‌کردند در حد امکانات و شأن بخش مذهبی، توجه جدی به آن صورت گیرد.
هاشمی اظهار کرد: در سه سال اخیر، مشکلی که در مورد بودجه‌های فرهنگی و قرآنی وجود دارد، عدم تخصیص مناسب آن است؛ چراکه بودجه قرآنی و بودجه لازم برای تقویت سایر مسائل دینی در کشور تصویب می‌شود اما تخصیص پیدا نمی‌کند.
این نماینده سابق مجلس یادآور شد: امیدواریم با شرایط جدید و از جمله افزایش قیمت نفت در سال 1396 و تقویت بودجه‌های عمرانی و هزینه‌ای، مجلس در سال جاری بتواند کار تخصیص مناسب بودجه این بخش را انجام دهد تا دغدغه فعالان جامعه قرآنی نیز برطرف شود؛ چراکه بنده هم معتقدم در دو سه سال اخیر کسری‌های زیادی در مورد بودجه‌های این بخش وجود داشته است.
وی درباره دلایل تخصیص نامناسب بودجه‌های قرآنی اظهار کرد: این مسئله‌ای است که در سایر حوزه‌های مملکت هم وجود دارد؛ بدین معنی که سعی می‌کنند بودجه‌های جاری کشور همانند حقوق و دستمزد را در اولویت قرار دهند و سپس به مسائل بعدی و از جمله موضوعات عمرانی رسیدگی کنند. مشکل دیگر مربوط به وضعیت کلی اقتصادی کشور و از جمله تحریم‌ها بوده است.
هاشمی درباره نقش سازمان برنامه و بودجه در زمینه تخصیص مناسب بودجه‌های قرآنی اظهار کرد: قطعا نقش سازمان برنامه و بودجه هم در تخصیص‌ها مهم است و بنده مطلعم که برای سال آینده می‌توان به تخصیص مناسب بودجه‌ها، مخصوصا در بُعد استانی آن امیدوار بود.

captcha