کودکان روانشناسان قابلی هستند
کد خبر: 3671439
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
غنی‌ پور:

کودکان روانشناسان قابلی هستند

گروه اجتماعی: عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: نباید کودک را دست کم گرفت زیرا روانشناسان قابلی هستند و با الگوگیری از اطرافیان به ایفای نقش می‌پردازند. بدترین وضعیت برای کودک زندگی بدون تفکر و خلاقیت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، فاطمه غنی پور، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی استان مرکزی، در کارگاه آموزشی «کودک، کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری» که یکشنبه، 19 آذرماه به همت جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: خلاقیت یکی از مباحث کلیدی دوران کودکی است کودک از آغاز زندگی در اوج خلاقیت است که تربیت غلط مانع شکوفایی این خلاقیت می‌شود.
وی با شاره به اینکه رابطه مستقیمی بین قدرت تفکر و خلاقیت وجود دارد، گفت: نباید از خراب‌کاری کودک همچون خط خطی کردن کتاب و... تعجب و با آن برخورد کرد زیرا این رفتارها نشان دهنده میزان خلاقیت کودک است و برخورد با آن، خلاقیت کودک را سرکوب می‌کند.
مدیر گروه مدیریت و خدمات اجتماعی مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اراک تاکید کرد: در راستای پرورش هر چه بهتر خلاقیت، باید به فکرهای زودگذر کودک اهمیت دهیم با این کار کودک مهارت حل مساله را فرا می‌گیرد. در جامعه امروزی همه به رفع مشکلات فکر می‌کنند اما عده‌ کمی به راه حل می‌رسند این امر بستگی به خلاقیت افراد دارد.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی استان تصریح کرد: کنجکاوی، قدرت ابراز وجود، پشتکار بالا، استقلال در تصمیم گیری، به عرصه ظهور رساندن ایده‌های نو از مشخصات افراد خلاق است البته نه به این معنا که اگر کودک این علایم را نداشت خلاق نیست بلکه باید زمینه‌ لازم را برای بروز این خصوصیات فراهم کرد یکی از این زمینه‌ها بازی است.
غنی ‌پور گفت: تلفیق بازی و کار، هوش، حل مسئله، جنسیت و سن از جمله عوامل مرتبط با خلاقیت است، همچنین توجه بیش از حد به کودک، اهدای پاداش بی‌اندازه و محدود کردن انتخاب از جمله عوامل از بین برنده خلاقیت است.
وی در ادامه تاکید کرد: دیکتاتوری احساسی و جمود روان‌شناختی، مطابقت و مقایسه با دیگران، ایمان بیش از حد به منطق و رها نکردن ذهن، ترس از اشتباه و ناکامی و ترس از آینده، موانع حسی و فرهنگی خلاقیت است. می‌توان با قرار دادن کودک در معرض موضوعات و ایده‌های مهیج و فرضیه‌های علمی، خلاقیت را در آنها به طرز قابل توجهی افزایش داد.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی استان مرکزی در ادامه گفت: نباید کودک را دست کم گرفت زیرا روانشناسان قابلی هستند و با الگوگیری از اطرافیان به ایفای نقش می‌پردازند. بدترین وضعیت برای کودک زندگی بدون تفکر و خلاقیت است.
مدیر گروه مدیریت و خدمات اجتماعی مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اراک در پایان گفت: ایجاد فرصت‌ برای انجام امور پیش بینی نشده از جمله راه‌های پرورش خلاقیت کودکان است، بها دادن به سوالات عجیب و غیرمعمول کودکان، بها دادن به رفتارهای عجیب، الگو سازی رفتارهای خلاق برای کودکان، کمک به شکوفایی قدرت تخیل و... از جمله فنون بروز خلاقیت است .

captcha