دومین روز جشنواره سینما حقیقت: از قائم مقام تا عملیات بیت‌المقدس
کد خبر: 3671444
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵

دومین روز جشنواره سینما حقیقت: از قائم مقام تا عملیات بیت‌المقدس

گروه هنر: در دومین روز از جشنواره سینما حقیقت و در بخش جایزه شهید آوینی، چند فیلم روی پرده خواهد رفت که در یکی از این آثار گوشه‌هایی از زندگی آیت‌الله منتظری و در کاری دیگر عملیات بیت‌المقدس روایت می‌شود.

دومین روز جشنواره سینما حقیقت: از قائم مقام تا عملیات بیت‌المقدس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در دومین روز جشنواره بین‌‌المللی سینما حقیقت و در بخش جایزه شهید آوینی، فیلم مستند «اشرف همزاد شاه» در سالن 3 پردیس سینمایی چهارسو به نمایش در خواهد آمد. این فیلم راس ساعت 10 به مدت 80 دقیقه روی پرده رفته و کارگردانی کار را سعیده نیک اختر بر عهده دارد، همچنین مهدی مطهر تهیه این کار را بر عهده داشته و کارگردان خود پژوهش کار را انجام داده است. در این اثر مستند که ساغر عزیزی به عنوان نویسنده گفتار متن در آن حضور دارد به زندگی اشرف پهلوی خواهر شاه مخلوع ایران پرداخته می‌شود.

«قائم مقام» فیلمی دیگری است که در سالن شماره 3 راس ساعت 21:30 در زمانی 101 دقیقه‌ای روی پرده می‌رود. این اثر مستند که تهیه آن را سید محمد علی صدری‌نیا بر عهده دارد روایتی بی‌پرده از زندگی آیت‌الله منتظری است. این مستند محصول مرکز مستند صور است. محمد‌امین فرج‌اللهی پژوهش این کار را بر عهده دارد و برای این مرحله نیز چندین ماه زمان صرف شده است.

«شرح یک عکس» کار دیگری است که ساعت 17:45 در سالن پنج به نمایش در خواهد آمد. در ضمن در همین ساعت و بعد از نمایش فیلم اول، «خاک‌های نرم فکه» روی پرده سالن پنج می‌رود. مستند اول در زمانی 40 دقیقه‌ای تولید شده و کارگردانی آن را ساتیار امامی بر عهده دارد و فیلم دوم (خاک‌های نرم فکه) از کارگردانی عباس عمرانی‌یدی بهره برده است.

در «شرح یک عکس» که تحقیق آن را کارگردانی خود بر عهده دارد به حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی پرداخته خواهد شد. در خلاصه داستان «خاک‌های نرم فکه» نیز آمده؛ دهه شصت در منطقه دشت طاهری، یک کاروان پیاده نظام برای عملیات بیت المقدس آماده می‌شود که در همین زمان اتفاق عجیبی رخ می‌دهد و این کاروان در خاک عراق گرفتار می‌شود.

 فیلم‌های دیگری که در بخش جایزه شهید آوینی به نمایش در خواهند آمد، «تجربه شرقی» ساخته فاطمه موسوی و «ارمغان به کارگردانی روح‌الله اسدی کیادهی نام دارند. این دو کار به ترتیبی در زمان‌های 42 و 41 دقیقه‌ای در سالن شماره پنج ساعت 19:30 دقیقه به نمایش در خواهد آمد. در خلاصه داستان «تجربه شرقی» آمده است؛ در شهر ونیز ایتالیا عد‌ه‌ای از پناهندگان افغانی و سوری و... به همراه سارا از كشور ایتالیا كه سا‌لها در سوریه تحصیل و زندگی كرده است، برای فراموش نكردن غذاهای سنتی كشورهای خود تصمیم به تاسیس یك رستوران می‌گیرند كه غذاهایش تلفیقی است از گذشته و زندگی امروزشان و در این راه سعی در فراموش كردن غمهای خود دارند، اما...

آندرا دختري اهل آمريکاي لاتين است که به دليل آشنايي با کارگردان ايراني و حس ماجراجويانه به ايران سفر مي‌کند. بازديد از تخت جمشيد و پرسپوليس، همزمان حضور در حرم شاهچراغ و اربعين حسيني، مسير ماجراجويي را عوض کرده و با حضور در شهر قم و سپس حرم امام رضا (ع) اتفاقاتي برايش رقم مي‌خورد. این متن نیز خلصه قصه‌ای از مستند «ارمغان» است.

یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» که مهمترین رویداد سینمای مستند ایران است، از 19 تا 26 آذرماه 1396 در شهر پردیس سینمایی «چهارسو» برگزار می‌شود.

captcha