وزارت نفت هیچ معتادی را اخراج نمی‌کند
کد خبر: 3671447
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
طالبیان:

وزارت نفت هیچ معتادی را اخراج نمی‌کند

گروه اجتماعی: مشاور اجتماعی وزیر نفت تاکید کرد: فرد معتاد از نظر وزارت نفت بیمار است و بسته به نوع اعتیاد فرصت‌های خاصی را در اختیار می‌گیرد و این مسیر به هیچ عنوان به اخراج فرد آسیب دیده منتهی نمی‌شود.

سید امیر طالبیان، مشاور اجتماعی وزیر نفت، در حاشیه برگزاری همایش ملی «مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت منطقه مرکزی و غرب کشور» که به همت جهاد دانشگاهی در پتروشیمی شازند برگزار شد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از استان مرکزی با اشاره به استفاده از افراد آسیب‌دیده در جذب و اشتغال گفت: به منظور اشتغالزایی این افراد در درجه اول باید شرایط خروج از آسیب فراهم شود، در برخی مناطق، رشد اعتیاد مشهود است و در این راستا وزارت نفت تلاش دارد که حوزه تاثیرگذاری وحواشی صنایع نفتی را شناسایی کند و در صورت وجود مشکلات از سمن‌های فعال در حوزه آسیب‌ها بهره‌مند شود.
وی در خصوص اعتیاد کارکنان فعال در حوزه نفت گفت: وزارت نفت در بحث نهاد خانواده و همکاران سرمایه‌گذاری‌های مختلفی انجام می‌دهد که شامل مشاوره روانشناختی و اعزام روانشناس به مناطق نفتی و گازی می‌شود، همچنین واحد مددکاری اجتماعی کار رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی موجود در این حوزه را دنبال می‌کند و اگر همکاران تحت تاثیر آسیب باشند شناسایی و رسیدگی می‌شوند، و این مسیر به هیچ عنوان به اخراج فرد آسیب دیده منتهی نمی‌شود. فرد معتاد از نظر وزارت نفت بیمار است و بسته به نوع اعتیاد، فرصت‌های خاصی را در اختیار می‌گیرد و با تکنیک‌های روز و مشاوره‌های روانشناختی شرایط رفع آسیب دنبال می‌شود.
مشاور اجتماعی وزیر نفت تصریح کرد: سه درصد اعتبارات پروژه‌های سرمایه‌ای وزارت نفت صرف مسئولیت‌های اجتماعی می‌شود، اما هزینه این اعتبارات بستگی به پیشنهاد صنایع دارد و باید در حوزه‌ای صرف شود که رضایتمندی مردم را در پی داشته باشد. قطعا پژوهش‌های مرتبط با محیط زیست و تلاش در جهت رفع آلاینده‌ها یکی از اولویت‌های وزارت نفت است و از چنین تحقیقاتی استقبال می‌شود چراکه یکی از حوزه‌های مسئولیت اجتماعی تعریف شده برای وزارت نفت فعالیت در حوزه محیط زیست است.
طالبیان شادابی و پویایی کارکنان حوزه نفت را از دیگر مصادیق مسئولیت اجتماعی تعریف شده وزارت نفت دانست و گفت: اخیرا بخش‌نامه‌ای توسط وزیر نفت جهت اسکان کارکنان اقماری وزارت نفت ابلاغ شده است که با اعلام آمادگی از سوی کارکنان تسهیلات خرید مسکن، ودیعه مسکن، افزایش حقوق و تسهیلات بانکی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.
مشاور اجتماعی وزیر نفت دوری از خانواده را یکی از آسیب‌های اساسی در حوزه وزارت نفت دانست و افزود: با وجود کمبود منابع مالی، تلاش شد تسهیلات و منابع مالی این بخش‌نامه تامین شود و با توجه به اهمیت این موضوع کار با جدیت اجرایی می‌شود. متاسفانه در اغلب مناطق نفتی کشور به واسطه برخی شرایط، نارضایتی‌های اجتماعی از نفت ایجاد شده که رفع این نارضایتی نیازمند تدوین راهبرد است.
وی با اشاره به مطالعات انجام شده در مناطق نفت خیز کشور بیان کرد: براساس این مطالعات سه راهکار تدوین شده است که مهمترین و بارزترین آن تعامل با مردم است باید با مردم به گفت‌وگو نشست و خواسته‌های آنها را شنید نمی‌توان بدون توجه به نیازهای مردم مسیر صنعت را پیش برد.
طالبیان راهبرد دوم برای رفع نارضایتی در برخی از مناطق نفت‌خیز کشور را استفاده از نیروی کار بومی در صنایع نفتی دانست و گفت: این مناطق پتانسیل بسیار مناسبی در اختیار دارند و باید از این ظرفیت در منطقه و حوزه جغرافیایی پروژه‌های نفتی بهره‌مند شد و در حد امکان مردم را در امور اجرایی و عملیاتی مشارکت داد تا بتوان فاصله ایجاد شده بین مردم و مسئولان که گاهی منجر به خشم می‌شود را کاهش و جبران کرد.
مشاور اجتماعی وزیر نفت گفت: به واسطه محدودیت‌هایی که برخی مدیران ایجاد کرده‌اند مردم با این فضا و شرایط صنعت بیگانه شده‌اند و باید با تعامل فضایی گرم‌تر ایجاد شود، تاکنون سعی شده است که شرکت‌ها در مناطق نفت‌خیز کشور ایجاد نمایندگی کنند تا مردم برای امور خود مجبور به مراجعه به پایتخت نشوند.
وی با تاکید بر اینکه قبل از آمدن مردم باید مسئولان در مناطق نفتی حاضر شوند، نیازها را شناسایی کنند و مردم را در تامین نیازها مشارکت دهند، خواسته مردم را صداقت و تکریم دانست و افزود: مردم اگر احساس کنند که صنایع و واحدهای نفتی بدون توجه به آنها فعالیت دارند، نارضایتی خواهند داشت بر همین اساس مجموعه وزارت نفت و صنایع نفتی کشور در تلاشند که نیازها، خواسته‌ها و علایق مردم را مورد توجه قرار دهند که این رویکرد قطعا رضایت مردم را در پی دارد.
طالبیان با اشاره به سیاست‌های وزارت نفت مبنی بر استفاده از نیروهای متخصص و دارای تحصیلات و استفاده از نیروهای بومی در بدنه صنایع وابسته به نفت بیان کرد: استفاده از نیروهای بومی در واقع هزینه‌های موجود را اعم از هزینه تردد، حمل و نقل، اسکان و ... کاهش می‌دهد بر همین اساس اولویت صنایع نفتی کشور استفاده از نیروهای بومی است که در گام اول باید نیروهای بومی مورد نیاز در تخصص‌ها شناسایی شوند.
مشاور اجتماعی وزیر نفت در پایان با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مهارت‌محور نیستند بر همین اساس برای جذب باید کارگاه و دوره آموزشی بگذرانند، گفت: تحقق سیاست‌های وزارت نفت مبنی بر استفاده از نیروی بومی، نیازمند تخصص افراد است که در صورت عدم مهارت و تخصص لازم باید روند مهارت‌آموزی دنبال شود که تفاهم‌نامه‌های همکاری با جهاد دانشگاهی بر همین مبنا و به جهت آموزش نیروهای بومی به امضا رسیده است.

captcha