پژوهش‌های قرآن و سلامت زمانبر هستند/ فعالیت 143 کمیته اخلاق در پژوهش
کد خبر: 3671599
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
ملک‌زاده عنوان کرد:

پژوهش‌های قرآن و سلامت زمانبر هستند/ فعالیت 143 کمیته اخلاق در پژوهش

گروه سلامت: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه فرآیند پژوهش‌های قرآن و سلامت زمانبر است، گفت: این پژوهش‌ها نیازمند تحقیقات کافی برای تولید نتایج مبتنی بر شواهد است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز، 20 آذرماه، در نشست خبری این معاونت که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد به تشریح اقدامات وزارت بهداشت در حوزه پژوهش پرداخت.
 
وی در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی اقدامات و دستاورد‌های کارگروه مطالعاتی پژوهش قرآنی در کمیسیون توسعه آموزش و پژوهش‌عالی در نظام سلامت اظهار کرد: مطالعه و پژوهش در حوزه قرآن و سلامت زمانبر بوده و نیازمند دقت کافی برای تولید نتایج مبتنی بر شواهد است؛ هنوز زود است در مورد نتایج و اقدامات این کارگروه که بیش از دو سال است تشکیل شده اظهار نظر کرده و دستاورد‌های آن را رسانه‌ای کنیم.
 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر راه‌اندازی ۱۴۳ کمیته اخلاق در پژوهش و اقدامات این کمیته‌ها اظهار کرد: این کمیته‌ها در وهله نخست برای پیشگیری از تقلب در پژوهش‌های علمی ایجاد شده‌اند. از سوی دیگر هرگاه موضوع تحقیقات سلامت انسان و یا حیوان است و ممکن است آسیب جدی وارد شود این کمیته‌های از شروع و یا ادامه آن جلوگیری می‌کنند.

وی افزود: همچنین نظارت بر پژوهش‌ها و اینکه محققان و نویسندگان مقالات به صورت واقعی و دقیق این پژوهش‌ها را به انجام رسانده و به نتیجه رسیده باشند بر عهده کمیته‌ها است؛ ضمن اینکه بررسی تخلفات پزشکی نیز به کمیته‌های اخلاق در پژوهش سپرده شده است.
 
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش دیگری از ایکنا در رابطه با میزان کمک خیرین سلامت به پژوهش‌های حوزه سلامت، عنوان کرد: حدود یک سال و نیم است با خیرین سلامت همکاری خود را آغاز کرده‌ایم، ما نزدیک ۵۳ مرکز خیریه مردم نهاد در حوزه سرطان داریم که عمده اقدامات آنان در حوزه تأمین دارو و تجهیزات بوده است. در این رابطه ما مذاکرات جدی با این خیرین داشته‌ایم که بتوانند بخشی از سرمایه‌های خود را به حوزه پژوهش منتقل کنند. ضمن اینکه به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم که بخشی را در معاونت‌های پژوهشی برای جذب خیرین سلامت ایجاد کنند.

ملک‌زاده در ادامه با بیان اینکه مهمترین اقدامات وزارت بهداشت در حوزه زیرساخت‌های پژوهشی است، تصریح کرد: این‌ها تحقیقاتی هستند که فرآیندی طولانی داشته و نتایج آن برای سلامت کشور به کار می‌رود. از جمله مهمترین زیرساخت‌هایی که وزارت بهداشت انجام داده تأسیس مؤسسه ملی علوم تحقیقات پزشکی، برنامه ثبت بیماری، اجرای برنامه کوهرت بزرگسالان در ۲۰ منطقه و ۲۰ شهر دارای جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر و افزایش مراکز تحقیقاتی کشور است.

ملک‌زاده بیان کرد: تأسیس مرکز ایرانوم برای مطالعه ژنوم و ژنتیک ایرانیان، افزایش مراکز تحقیقاتی از ۴۷۹ مرکز به ۷۰۰ مرکز و ۱۲ پژوهشکده به ۴۴ پژوهشکده، تأسیس ۱۱ آزمایشگاه جامع تحقیقاتی و راه اندازی ۱۱ اتاق تمیز برای تولید دارو از جمله کار‌هایی بوده که در این دولت یازدهم و دوزادهم انجام شده‌اند.

ملک‌زاده در ارتباط با راه‌اندازی نظام ثبت بیماری‌ها گفت: بیماری‌هایی همچون MS، آی بی دی و سلیاک ازجمله بیماری‌هایی بوده که در این نظام ثبت می‌شود و طرح مراقبت ویژه بر همین اساس صورت می‌گیرد و دارو‌های جدیدی در صورت ارائه به بازار به این بیماران اطلاع داده می‌شود. ۱۶۰ طرح تحقیقاتی بزرگ طی سال گذشته توسط وزارت بهداشت حمایت شده و تعداد محققین برجسته در وزارت بهداشت نیز از ۵۰۰ نفر گذشته است، همچنین رتبه ایران در سال ۲۰۱۶ در جهان در حوزه تولید مقالات علمی ۱۶ بوده و در منطقه نیز جایگاهی بالاتر از ترکیه داریم.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت اضافه کرد: شاخص‌های کیفی در ایران در حوزه تحقیقات افزایش یافته و ۹۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت کار می‌کنند و ۵۰ درصد بودجه‌های فناوری را به خود اختصاص می‌دهند.

ملک‌زاده در ادامه از تولید گران‌ترین دارو‌های جهان در ایران خبر داد و اعلام کرد: در حال حاضر این دارو‌ها که در دسترس مردم نبود در ایران تولید می‌شود که داروی هپاتیت C از جمله این دارو‌ها است و در تلاشیم که در آینده نزدیک این بیماری را کنترل و ریشه‌کن کنیم. دارویی تحت عنوان یومرا که جهت استفاده بیمارانی همچون بیماران مبتلا به رماتیسم و مشکلات روده‌ای بود و یکی از پرفروش‌ترین دارو‌ها در سطح جهان به شمار می‌رود اکنون توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران تولید می‌شود و موفقیت‌ها در این حوزه بسیار زیاد بوده است.

در ادامه این نشست نیز پیام کبیری، رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی معاونت تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت از طراحی نظام نوین اطلاعات پژوهش پزشکی ایران(نوپا) خبر داد و اعلام کرد: این نظام با هدف تأمین توسعه کیفی و کمی پژوهش‌های نظام سلامت و همچنین بهره‌برداری اثربخش و مبتنی بر اخلاق پژوهش‌های نظام سلامت راه‌اندازی شده است.
وی افزود: صرفه‌جویی و مدیریت هزینه‌ها همچنین پایش، رصد، توزیع و ترویج دانش‌های تولیدشده از پژوهش‌های نظام سلامت از دیگر اهداف راه‌اندازی این نظام است. در این نظام ۱۲ سامانه اطلاعات علمی داریم که ۱۲ خدمت نوین پژوهشی ارائه می‌کند که سامانه علم‌سنجی هیئت علمی، سامانه علم‌سنجی دانشگاه‌ها، مجلات علمی، مقالات پزشکی، انتشارات و کتب، طرح‌های تحقیقاتی و سامانه علم‌سنجی مجله‌های نامعتبر و جعلی ازجمله این ۱۲ سامانه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه از طریق سامانه علم‌سنجی مجلات نامعتبر و جعلی تاکنون دو هزار و سه نشریه نامعتبر شناسایی شده است، گفت: ۱۸ هزار عضو هیئت علمی در کشور داریم که تمام مشخصات و فعالیت‌های این افراد از طریق سامانه علم‌سنجی هیأت علمی قابل تشخیص است. جهت شناسایی سرقت‌های علمی نیز می‌توان به سامانه مشابهت‌یاب در نظام نوین اطلاعات پژوهش پزشکی ایران مراجعه و تخلفات پژوهشی را شناسایی و از انتشار آن جلوگیری کرد.
captcha