چرایی تقوا در قرآن
کد خبر: 3671602
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳

چرایی تقوا در قرآن

گروه معارف: پرهیز از محرمات که در زبان دین از آن به تقوا تعبیر شده است، مهم‌ترین وسیله در سیر و سلوک معنوی و تقرب به حضرت دوست است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، پرهیز از محرمات که در زبان دین از آن به تقوا تعبیر شده است، مهم ترین وسیله در سیر و سلوک معنوی و تقرّب به حضرت دوست است.

بدون تقوا رسیدن به هیچ مقامی امکان ندارد زیرا تا زمانی که نفس آلوده به چرک محرمات و گناهان است و تا مادامی که تابع هوس‌ها و لذت‌های نفسانی است و شیرینی آن در کام اوست، اولین مقام کمالات معنوی برای او رخ نداده است و به حیات طیبه‌ای که هدف آفرینش شمرده می شود دست نمی یابد.

 تقوی بهترين زاد و توشه است

حجت‌الاسلام شمس‌اله مردانی‌پور، امام‌جمعه گوگان در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: تقوی بهترين زاد و توشه است، ما همه انسانها سفری مهم در پيش روی داريم، سفری که از لحظه ورود به دنيا شروع می‌شود و لحظه لحظه که می‌گذرد، در حال حرکت به سوی مقصد خود می‌باشيم، مقصدی از پيش تعيين شده دنيا محل عبور است و به منزله پلی می ماند زودگذر اما آخرت مقصد است.

وی با استناد به آیه 61 سوره زمر خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: خدا كسانى را كه براى رستگاريشان تقوا پيشه كردند نجات مى‌دهد و به چنين كسانى عذاب نمى رسد و اندوهناک نمى گردند.

حجت‌الاسلام مردانی‌پور ادامه داد: آنچه از بهشت و پاداش‌های اخروی، برای انسان‌ها وعده داده شده است، همه در سایه تقوا و انجام واجبات الهی و پرهیز از محرمات است، بهشت برین با تمامی نعمت های بی پایانش برای پارسایان مهیا شده است.

وی از ارتباط تنگاتنگ تقوی با ایمان گفت و بیان کرد: تقوا هم راه و هم روش و هم بينش و هم عمل است. تقوا دارای مراتبی است كه ارتباط تنگاتنگی با مراتب ايمانی دارد. هر چه ايمان شخص استوارتر می شود، تقوا در او نمودارتر می شود.

امام‌جمعه گوگان یادآور شد: متقی کسی است که در جنگ با پوشیدن زره، برداشتن سپر و مانند آن خود را در حفاظی قرار دهد، تا از دشمن آسیب نبیند.

وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: مولای متقیّان علی(ع) می‌فرمایند: همانا تقوی و ترس از خدا داروی بيماري دل‌ها، روشنايی قلبها و درمان دردهای بدنها، مرهم زخم جان‌ها، پاک کننده پليدی‌های ارواح و روشنايی بخش تاريکی چشم‌ها و امنيت در ناآرامی‌ها و روشن کننده تاريکی‌های شماست ... پس کسی که تقوی را انتخاب کند، سختی‌ها از او دور گردند، تلخی‌ها شيرين و فشار مشکلات و ناراحتی‌ها برطرف خواهند شد و مشکلات پياپی و خسته کننده آسان گرديده و مجد و بزرگی از دست رفته چون قطرات باران بر او فرو می بارند، رحمت بازداشته حق باز گردد و نعمت های الهی پس از فرو نشستن به جوشش می آيند و برکات تقليل يافته فزونی گيرند.

حجت‌الاسلام مردانی‌پور ثقوی را خودنگهداری دانست و تاکید کرد: تقوا يعنی خودنگهداری يعنی تسلط بر نفس تقوای الهی یک خاصيتش اين است كه انسان را از محرمات الهی نگهداری می‌كند و اين كه خوف خدا را در دل انسان جايگزين می سازد و كسي كه تقوا دارد همه چيز دارد كه بالاترين پاداشها و هم در دنيا و آخرت می گيرد در دنيا آرامشی كه همراهش ترس فقط از خدا دارد.

 تقوا بازتاب بيرونی ايمان است

حجت‌الاسلام عبداله باقرنژاد امام جمعه ممقان در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: تقوا بازتاب بيرونی ايمان است كه در حوزه های مختلف اخلاقی، فقهی و هنجاری خود را نشان می دهد.

وی افزود: تقوا به معنای حفظ كردن خويشتن از چيزی است كه انسان از آن می ترسد.

وی با استناد به آیه 28 سوره حدید خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: اى كسانى كه ايمان آورده ايد، به اين پايه از ايمان اكتفا نكنيد، تقوا پيشه كنيد و به رسول او ايمان بياوريد، تا دوباره رحمت خود را به شما بدهد و برايتان نورى قرار دهد كه با آن زندگى كنيد و شما را بيامرزد و خدا آمرزگار و رحيم است.

حجت‌الاسلام باقرنژاد تقوا را زمینه ساز تمسک به حبل اللّه دانست و ادامه داد: تقوا زمينه ساز تمسک به حبل اللّه و نيل به وحدت و اتحاد اجتماعي جامعه اسلامی و امت قرآن است.

امام جمعه ممقان یادآور شد: جامعه‌ای كه تقوا در آن به رشد و بالندگی رسيده است از طاغوت و بندگی حكومت های فاسد و باطل رهايی مي يابد و هرگز دچار آن نمی شود.

وی بااشاره به فرموده پیغمبر(ص) افزود: پیامبراکرم(ص) می فرمایند: آگاه باشيد، بدرستى كه بهترين بندگان خدا كسى است كه با تقوا، پاک و گمنام باشد و بدترين بندگان خدا كسى است كه انگشت نما باشد.

حجت‌الاسلام باقرنژاد تاکید کرد: تقوی هدف نهایی نیست، بلکه یک هدف نسبی است و در این میان  خود، مقدمه و زمینه دستیابی به هدف های دیگر است؛ زیرا تقوی زاد و توشه است.

 

captcha