شهیدی كه زمزمه‌های عارفانه‌اش هنوز هم زینت‌بخش محافل بندگی است
کد خبر: 3671626
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
به‌بهانه‌ سالروز شهادت آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب؛

شهیدی كه زمزمه‌های عارفانه‌اش هنوز هم زینت‌بخش محافل بندگی است

گروه اجتماعی: هنوز هم كه هنوز نواهای عاشقانه دعای كمیل شهید آیت‌الله دستغیب، زینت‌بخش شب‌های جمعه بسیاری از عاشقان و دلدادگان راه عشق و بندگی است و به حق می‌توان گفت كه شهادت برازنده او بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، امروز، 20 آذرماه مصادف با سی و ششمین سالگرد شهادت بزرگمردی است كه بنیانگذار كبیر انقلاب اسلامی، او را معلم اخلاق و مهذب نفوس نامید و به راستی چه القاب با مسمایی كه امام راحل ما آن را در توصیف این شهید بزرگوار به كار برد.
بیش از 30 سال است كه زمزمه‌های عارفانه شهید آیت‌الله دستغیب، نوازشگر دل‌های تمام عاشقان و دلدادگان روزه‌داری است كه سحرگاهان ایام رمضان، برای راز و نیاز با معبود از خواب شیرین خود بیدار می‌شوند و با نواهای عاشقانه و عارفانه این معلم اخلاق به اوج دلدادگی با معبود می‌رسند و در این لحظات تنها اشك است كه می‌تواند دل‌های لرزان را آرام كند.
هنوز هم كه هنوز نواهای عاشقانه دعای كمیل شهید آیت‌الله دستغیب، زینت‌بخش شب‌های جمعه بسیاری از عاشقان و دلدادگان راه عشق و بندگی است و به حق می‌توان گفت كه شهادت برازنده او بود و هیچ سرانجام دیگری را نمی‌توان برای چنین شخصیتی تصور كرد.

مهذب نفوس، تمام زندگی خود را صرف احیای دین كرد
شهید آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب، بزرگمردی بود كه تمام لحظات زندگی خود را صرف احیای دین اجداد بزرگ خود كرد و در نهایت در شهادت هم به مولای متقیان، اب‌الائمه حضرت امیرالمؤمنین اقتدا كرد و از گوشه محراب راهی آسمان شد و عروج كرد.
او نخستین امام جمعه شیراز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و سومین شهید محراب این انقلابی بود كه به خاطر پیروزی آن سال‌های سال با طاغوت مبارزه كرد و در این راه بارها و بارها شكنجه شد و به زندان افتاد اما هرگز دست از طی طریق حق برنداشت.

احیای كهن‌ترین مسجد شیراز توسط شهید آیت‌الله دستغیب
با مروری بر تاریخ به خوبی می‌توان نقش پررنگ و البته بسزای شهید آیت‌الله دستغیب را در پیروزی انقلاب اسلامی در شهر شیراز و استان فارس درك كرد. مسجد عتیق، كهن‌ترین مسجد شیراز با قدمت 1000 ساله، سنگر اصلی این شهید بزرگوار بود كه در سال 1315 هجری شمسی بعد از آنكه تبدیل به یك مخروبه متروكه شد، شهید آیت‌الله دستغیب با همكاری مردم شیراز توانست آن را مرمت كرده و مجدداً احیا كند و بدین طریق سنگری محكم و پرمعنا برای تمام فعالیت‌های عبادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود در شیراز فراهم كند.
در ادامه این گزارش نگاهی بر سخنان دو تن از علمای طراز اول استان فارس درباره شهید آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب، نخستین امام جمعه شیراز داریم.
آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس ضمن گرامیداشت فرا رسیدن سالروز شهادت آن عالم ربانی گفت: این معلم اخلاق و مهذب نفوس در شب عاشورا به دنیا می‌آید و به همین مناسبت نام عبدالحسین به او می‌گذارند و در مسیر آمدن به نماز جمعه همراه با یاران توسط جنایت منافقین پاره پاره و صد قطعه می‌شود و به اربابش حسین(ع) در این زمینه اقتدا می‌کند.
وی با بیان اینکه شهید دستغیب قبل از انقلاب، دوران رضاخانی، ستمشاهی و آریامهری کار تربیت مردم را عهده‌دار شد، افزود: در آن شرایطی که موج الحاد و گرایش به ماده و طبیعت جامعه بشری را تهدید می‌کرد او همانند جدش امام زین‌العابدین(ع) مسئله دعا را مطرح کرد.

شهید آیت‌الله دستغیب در مبارزه روش امام سجاد(ع) را در پیش گرفت
آیت‌الله ایمانی با تصریح اینكه شهید آیت‌الله دستغیب در مبارزه روش امام سجاد(ع) را در پیش گرفت، گفت: همان‌طور كه امام سجاد(ع) با دعا با مردم حرف زد، شهید آیت‌الله دستغیب نیز شب‌های جمعه با دعای کمیل و راز و نیاز خدا و درس اخلاق در حوزه‌های علمیه و مکان‌های مختلف این حرکت را دنبال کرد.
امام جمعه شیراز با یادآوری سخنان شهید دستغیب درباره ولایت فقیه گفت: کلام اثرگذار شهید بزرگوار آیت‌الله دستغیب در قلب‌ها و تاریخ باقی مانده و می‌ماند و به‌عنوان کلمات قصار از این شهید بزرگوار ثبت شده که من اطاع‌الخمینی فقد اطاع‌الله.

حمایت از ولایت فقیه، میراث شهید آیت‌الله دستغیب است
وی با تأكید بر لزوم تداوم حمایت از راه ولایت فقیه، میراث این شهید بزرگوار را ولایت فقیه، حوزه‌های علمیه و تربیت انسان‌های شایسته برشمرد و گفت: تربیت شدگان مکتب شهید دستغیب نباید اجازه دهند که عده‌ای کم فکر و اندیشه که درک نمی‌کنند ما در چه شرایطی به سر می‌بریم، نسبت به رهبر معظم انقلاب و حرکت امت مسلمان ایران تردید و شبهه ایجاد کنند.
آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) نیز ضمن تكریم یاد سومین شهید محراب گفت: شهید آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب، عارف و عالمی بی‌نظیر بود كه به لحاظ معنوی و عرفانی به مقامات عالی رسیده بود.

آثار شهید آیت‌الله دستغیب مناسب تمام اقشار است
وی با بیان اینكه بیان شیرین و جاذبه روحی و معنوی آن عالم بزرگوار را می‌توان در آثار ایشان مشاهده كرد، افزود: این آثار به گونه‌ای است كه مناسب همه قشرها و تفكرها و اندیشه‌هاست و هر كسی به اندازه ظرفیت خود می‌تواند از این آثار بهره جوید.
آیت‌الله دستغیب با یادآوری مراسم‌های عرفانی دعای كمیل شب‌های جمعه این شهید بزرگوار گفت:‌دل ایشان سرشار از بندگی خداوند متعال بود و همه این‌ها در شخصیت خودساخته ایشان به عنوان عالمی که به تعبیر حضرت امام معلم اخلاق بود.

captcha