ترامپ مانع حل مسئله بیت‌المقدس است
کد خبر: 3671713
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳

ترامپ مانع حل مسئله بیت‌المقدس است

گروه سیاست و اقتصاد: یک استاد دانشگاه گفت: اگرچه قاطبه جامعه بین‌الملل با تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور به قدس مخالف است، اما تا زمانی که ترامپ در رأس قدرت قرار دارد، همه چیز به نفع اسرائیل تمام می‌شود.

علی امیدی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با اشاره به تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس،  اظهار کرد: این طرح در زمان ریاست‌جمهوری کلینتون از سوی کنگره آمریکا تصویب شد و همانطور که می‌دانید، کلینتون برای پیشبرد صلح اعراب و اسرائیل بسیار تلاش کرد، اما موفق نشد.
وی افزود: کنگره آمریکا این طرح را تصویب کرد تا در روند صلح اعراب و اسرائیل مانع‌تراشی کرده و امتیازات ویژه‌ای را برای صهیونیست‌ها در نظر گرفته و به آنها اطمینان دهد که رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند بدون توجه به نظرات کنگره، به صورت یکجانبه فرایند صلح را پیش ببرد.
امیدی با بیان اینکه از زمان تصویب این طرح، رؤسای جمهور آمریکا هر سال با یک دستور اجرایی، اجرای آن را به تأخیر می‌انداختند، گفت: همانطور که می‌دانید صهیونیست‌ها یکی از لابی‌های قدرتمند طرفدار ترامپ هستند و ترامپ نیز در کارزار انتخابات قول داد که به مصوبه کنگره آمریکا عینیت بخشیده، بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد و سفارت آمریکا را از تل‌آویو به این شهر انتقال دهد.
وی ادامه داد: ترامپ اکنون در حال عمل به وعده‌های انتخاباتی خودش می‌باشد و اینکه آیا عمل به این وعده‌ها مطابق منافع ملی آمریکا هست یا نه، چقدر منافع صهیونیست‌ها را تأمین کرده و جامعه بین‌الملل چقدر از آن حمایت می‌کند؟ بحث دیگری است؛ کما اینکه قاطبه جامعه بین‌الملل با این موضوع مخالف و با قطعنامه‌های شورای امنیت در خصوص تقسیم سرزمین‌های اشغالی موافق می‌باشد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: طبق این قطعنامه‌ها، فلسطین باید بر اساس مرزهای 1967 تقسیم شود و کشور فلسطین شامل باریکه غزه، کرانه باختری رود اردن و بیت‌المقدس شرقی است؛ بنابراین طبق این قطعنامه‌ها و حتی سیاست‌های اعمالی دولت آمریکا، بیت‌المقدس بخشی از کشور فلسطین محسوب می‌شود. علاوه بر این، اتحادیه اروپا، کشورهای اسلامی، سازمان همکاری اسلامی و حتی کشورهایی نظیر چین و هند با این مسئله موافق‌اند که سرنوشت بیت‌المقدس باید در شرایط صلح رقم بخورد، یعنی به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شود و بخش شرقی متعلق به فلسطینی‌ها باشد؛ اما دولت ترامپ عملا نشان داد که با این نظر موافق نیست و همگام با صهیونیست‌ها، بیت‌المقدس یا اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل مدنظر دارد.
وی در خصوص امکان تحقق یافتن این طرح گفت: متأسفانه سیاست اسرائیل از آغاز شکل‌گیری تاکنون با اشغال، کشتار و جنایت همراه بوده است و تصور می‌کند با گذشت زمان می‌تواند جنایت‌های خود علیه فلسطینیان را به بوته فراموشی سپرده و کل سرزمین فلسطین را به عنوان کشور اسرائیل به جهانیان بقبولاند؛ به عبارت دیگر به دنبال خرید زمان بوده و معتقد است علی‌رغم اعتراضات، به مرور زمان بیت‌المقدس بخشی از اسرائیل شده و جهانیان نیز آن را به رسمیت می‌شناسند.
امیدی افزود: متأسفانه اسرائیل در اتخاذ این استراتژی تا حدودی موفق بوده است. تا سال 1948 کشوری به نام اسرائیل وجود نداشت. در سال 1920 فقط ده درصد جمعیت فلسطین، یهودی بودند و اکنون حدود 6 میلیون اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی ساکن هستند. به هر حال اسرائیل تاکنون در بخشی از سیاست‌های اعلامی خود موفق بوده که توانسته است کشوری جعلی به نام اسرائیل را در صحنه سیاست جهانی تثبیت کند. معتقدم تا زمانی که آمریکا به صورت سرسختانه و جدی پشتیبان اسرائیل است، کشورهای دست‌نشانده‌ای نظیر عربستان سعودی اقدام مؤثری انجام نمی‌دهند، اگرچه در ظاهر اعلام محکومیت کنند، همینطور کشوری مثل مصر که وضعیت شکننده‌ای دارد.
وی تصریح کرد: معتقدم مسئله بیت‌المقدس هر چند با تظاهرات و حتی شکل‌گیری انتفاضه‌ای دیگر همراه باشد، اما تا زمانی که ترامپ بر سر کار است، روند رویدادها به نفع اسرائیل می‌چرخد. اگرچه اکثریت اعضای شورای امنیت مخالف اقدام آمریکا هستند، ولی متأسفانه در منطق سیاسی و بین‌المللی با وجود اهمیت داشتن مشروعیت قانونی، زور غلبه دارد و ترامپ شمشیر را از رو بسته است.

captcha