تفسیر با نگاه اجتهادی توسعه یابد
کد خبر: 3671770
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
آیت‌الله فاضل لنکرانی:

تفسیر با نگاه اجتهادی توسعه یابد

گروه فعالیت‎های قرآنی: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بر لزوم نگاه اجتهادی در رویکرد تفسیری تاکید کرد و گفت: باید یک تحول عمیق در تفسیر و کلام و فهم احادیث و علم حدیث و... داشته باشیم و این مسیر با مبانی اجتهادی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت‎الله محمد جواد فاضل لنکرانی، 20 آذر در مراسم تجلیل از اساتید مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) گفت: خوشبختانه بخش کلام این مرکز فوق انتظار عمل کرده است.
وی افزود: در ابتدای کار، این مجموعه به همت آیت الله نجم الدین طبسی تشکیل شد و حلقه ای از فضلای حوزه در این زمینه فعال شد.
رئیس مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: این مرکز، از مراکز موفق حوزه در بخش کلام اسلامی و مکتب اهل بیت(ع) بوده است زیرا افرادی در این مجموعه فعال هستند که جزو وزنه‎های خوب حوزه در این عرصه هستند.
وی گفت: مجموعه کلام اسلامی از بهترین مجموعه های تخصصی مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) است؛ یکی از خواسته های حوزه علمیه اراک، ایجاد یک شعبه از مجموعه کلام اسلامی در اراک بود که امیدواریم این کار به زودی انجام شود.
آیت‎الله فاضل لنکرانی اظهارکرد: پژوهش هایی که در این مجموعه منتشر شده و یا در دست انتشار است از شاخص‎های جالب توجه در این مجموعه است؛ این مجموعه بیشترین نشست های علمی را در عرصه سلفی گری برگزار کرده است.
وی گفت: قرار شد که یکی از پژوهش های علمی این مجموعه به زبان انگلیسی منتشر شود زیرا برخی از جوانان در کشورهای غربی تصور می کنند که سلفی گری، ماهیت اصلی اسلام است؛ این مباحث باید به زبان های مختلف منتشر شود و آثارآن در دنیا منعکس شود.
رئیس مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: گام های بزرگی در زمینه مباحث علمی در حوزه کلامی در حوزه و در این مجموعه انجام شده است و مرحوم والد آیت الله العظمی فاضل لنکرانی همیشه حمایت خاصی در حوزه پژوهش و تبلیغ انجام می دادند.
وی گفت: این مرجع تقلید همیشه نسبت به تربیت نیروهای علمی حوزوی برای پژوهش و تبلیغ حساسیت داشتند؛ در همان زمان یعنی اوایل دهه هشتاد نیروهایی در این زمینه تربیت شدند؛ از عنایتی نیز که مقام معظم رهبری نسبت به اساتید و زحمتکشان حوزه کلامی این مجموعه داشتند بسیار سپاسگذاریم و این حمایت ها امید بخش است.
آیت‎الله فاضل لنکرانی اظهارکرد: باید یک تحول عمیق در تفسیر و کلام و فهم احادیث و علم حدیث و... داشته باشیم و این مسیر با مبانی اجتهادی صورت می گیرد.
وی گفت: تفسیر باید با ضوابط اجتهادی تفسیر شود و اگر اینگونه عمل شود مباحث ناب و بسیار ارزشمندی را نیز منتج خواهد کرد؛ در باب مسایل اعتقادی و مهدویت و... اگر مسایل و مبانی مهدویت به میدان نیایند بسیاری از معارف برای ما روشن نخواهد شد.
رئیس مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: نشستی با عنوان ضابطه اسلام و کفر نزد شیعه و سایر مذاهب اسلامی برگزار شد که مشخص شود که ابن تیمیه از چه بابی ورود کرده است که زیارت را شرک می داند؛ مشکل این افراد، مشکل مبانی اجتهادی است؛ ضابطه اسلام و کفر بین شیعه و سنی مشترک است که دراای ریشه قرآنی و روایی است و دیگر کسی حق اضافه کردن مطلبی را به این بحث ندارد.
وی گفت: اگر کسی در علم اجتهاد به پختگی علمی برسد می تواند معیار اسلامی در عرصه های مختلف را به خوبی دریابد؛ اگر فکر سلفی با مبانی اجتهادی پاسخ داده شود قطعا از بین خواهد رفت؛ اینکه داعش از بین رفت ولی فکر داعش باقی مانده، بحث درستی است ولی باید با سلاح مبانی اجتهادی این فکر را نیز از بین ببریم.
آیت‎الله فاضل لنکرانی اظهارکرد: تا زمانی که با مبانی اجتهادی علمای آنها را از افکار داعش برهانیم راه دیگری نخواهیم داشت؛ باید مبانی اجتهادی مشترک و محکم را پیدا کنیم که یکی از آنها در بحث ضابطه اسلام و فکر است.
وی گفت: اساتید باید روی طلاب سرمایه گذاری کنند؛حجت الاسلام نجم الدین طبسی با ارتباط بسیار خوبی که با طلاب داشتند توانستند اساتید بسیار خوب امروز حوزه را تربیت کنند؛ مایز اصلی حوزه با مراکز آموزشی، ارتباط عمیق اساتید با طلاب است.
رئیس مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: اساتید باید یقین پیدا کنند که ذهن طلاب نسبت به مباحث اعتقادی به حدی قدرت پیدا کرده است که ذره ای از مباحث اعتقادی و شبهات را باقی نمی گذارد چون اگر ذره ای از شبهات حل نشود بعدها مشکل ایجاد می کند.
وی گفت: کار اساتید کلام، از اساتید فقه و اصول به مراتب سنگین تر است زیرا اساتید کلام باید به هر شکل ممکن است طلاب را قانع کنند و جواب های آنها را با دقت ارایه دهند.
آیت‎الله فاضل لنکرانی اظهارکرد: پژوهشگران حوزوی باید به خوبی تربیت شوند در نقاط مختلف کشور و دنیا مستقر شود تا پرچم اسلام در منطقه خود باشند.

captcha