میثاق‌نامه عدالت میان سران طوایف و دادگستری کرمان امضا شد
کد خبر: 3671784
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۴
اسلامی:

میثاق‌نامه عدالت میان سران طوایف و دادگستری کرمان امضا شد

گروه اجتماعی: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: میثاق‌نامه عدالت و امنیت پایدار بین دادگستری کرمان و سران طوایف امضا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کرمان، محمدباقر اسلامی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان دیروز دوشنبه، 20 آذر گفت: به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های مؤثر علما و سران طوایف در کنترل و کاهش جرائم خشن و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن میثاق‌نامه‌ای مابین دادگستری، استانداری، اداره کل اطلاعات و فرماندهی نیروی انتظامی و علماء و سران طوایف جنوب استان کرمان امضاء می‌شود.
وی افزود: اثربخشی و نقش‌آفرینی اثرگذاران و شخصیت‌های مؤثر نهادهای مذهبی و تشکیلات دینی و محلی در معادلات اجتماعی، چه در حوزه‌هایی که مستقیماً با رسالت و فلسفه وجودی آنها مرتبط است مانند مسائل اعتقادی، مناسک دینی و شئون مذهبی و چه در حوزه‌های دیگر مانند اقتصاد، فرهنگ عمومی، سیاست، اجتماع و... و به ویژه در حوزه مسائل و آسیب‌های اجتماعی از واقعیت‌ها و امتیازات جوامع شیعی و اهل تسنن است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان اظهارکرد: از منظر جامعه شناختی، اگر بخواهیم شأن واقعی و کارکرد حقیقی نهادهای مذهبی را در جامعه بدانیم، باید به آنها به عنوان نهادهایی اجتماعی و فراتر از یک تشکل یا تجمع دینی بنگریم که صرفاً به منظور و با هدف نشر و تعظیم آداب و رفتارهای دینی شکل گرفته‌اند و نقش آنها را در سیستم اجتماع با همه پیچیدگی و درهم تنیدگی آن در حکم یک نهاد اجتماعی پویا و اثرگذار در نظر گرفت.
اسلامی تصریح کرد: پوشیده نیست که اثرگذاران حوزه نهادهای مذهبی از دیرباز از جایگاه ویژه‌ای در میان دولت‌ها و ملت‌های مسلمان برخوردار بوده‌اند اما تاکنون نتوانسته‌ایم از این جایگاه والا در کاهش آسیب‌ها و جرائم بهره‌برداری کنیم.
وی ضمن تأکید بر نقش و جایگاه خاص و منحصر به فرد علما، وعاظ، ائمه جمعه و ائمه جماعات و سران طوایف بیان کرد: بدون تردید اقدامات و ابتکاراتی که این افراد در طایفه و منطقه خویش دارا هستند با احیای سنت‌ها و آیین‌های بومی و دینی از جمله سنت کدخدامنشی و حل مشکلات با ریش‌سفیدی در محلات در این زمینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
منبع: روابط عمومی دادگستری کل استان کرمان

captcha