هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری خراسان رضوی به کار خود پایان داد
کد خبر: 3671787
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷

هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری خراسان رضوی به کار خود پایان داد

گروه فرهنگی: هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری خراسان رضوی، با تقدیر از برگزیدگان هفته پژوهش، به ویژه مرکز علمی و کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد به عنوان مرکز پژوهشی برگزیده در حوزه دانشگاه‌های غیر انتفاعی و مراکز علمی کاربردی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آئین اختتامیه هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی، شامگاه گذشته 20 آذرماه، در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد.
در ابتدای مراسم، محمد کافی، رییس دانشگاه فردوسی مشهد، ضمن تبریک هفته پژوهش به همه پژوهشگران، دانشمندان، صنعت‌گران، اظهار کرد: زبان یارای سپاسگزاری از همه شما را ندارد و من با تشکر ویژه از جهاد دانشگاهی، از همه پژوهشگران دانشگاه فردوسی مشهد نیز متشکرم.

تلاش ما بر استفاده از پژوهش‌های بومی است

وی با اشاره به اینکه امروز راهی به جز توجه به پژوهش و کاربست نتایج پژوهش در زندگی مردم و حوزه‌های کسب و کار مردم برای توسعه و اشتغال وجود ندارد، عنوان کرد: با تمام وجود می‌توان احساس کرد که وارد کردن فناوری و قرض‌گرفتن تکنولوژی عواقبی خواهد داشت. پس تمام سعی ما بر استفاده از پژوهش‌های بومی است.

هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری خراسان رضوی به کار خود پایان داد

رییس دانشگاه فردوسی مشهد با اظهار این مطلب که بسیاری از نابهنجاری‌ها و مشکلاتی که کشورهای در حال توسعه از جمله ایران با آن مواجه است عدم بومی‌سازی تکنولوژی، فناوری و دانش است، بیان کرد: بومی کردن تکنولوژی و اتکا به دانش بومی، اصلی است که امیدواریم کشور ما به خصوص خراسان رضوی به عنوان پیشگام بتواند از آن استفاده کند.

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، در ادامه با بیان اینکه در آموزه‌های دینی و ملی ما همواره بر جایگاه پژوهش، علم، تفکر و آموزش تأکید شده است، عنوان کرد: اگر قرار باشد به مرزهای توانایی برسیم باید مرزهای علمی خود را گسترش دهیم که این امر جز از مسیر پژوهش محقق نخواهد شد.

رشیدیان در ادامه گفته‌های خود بیان کرد: پژوهشی که منطبق با نیازهای مختلف در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی باشد، مسلما سریعتر در صحنه عمل به کار گرفته خواهد شد و کمک زیادی به مدیران استان خواهد کرد و الگوی خوبی برای بهره‌گیری از علم و‌دانش در حل معضلات استان است.

وی هدف از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی را آشنایی مردم با ظرفیت‌های علمی و پژوهشی استان دانست و عنوان کرد: امام خمینی (ره) همواره تأکید داشتند که «ما می‌توانیم» و امروز نمایشگاه پژوهش در واقع نمایشی از ظرفیت‌های فرزندان این آب و خاک برای تحقق شعار «ما می‌توانیم» است.

هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری خراسان رضوی به کار خود پایان داد

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه پژوهشگران ما در تمام حوزه‌ها از جمله تحریم‌ها توانسته‌اند بسیاری از مشکلات کشور را حل کنند، اضافه کرد: بعضی از قطعاتی که تنها در شرکت‌های خارجی کشور تولید می‌شد، امروز با کیفیت بهتر توسط پژوهشگران تولید می‌شود؛ شرکت‌های دانش بنیان استان سال گذشته ۱۰ میلیون دلار تولید داشتند که باعث افتخار است.

در ادامه، امیر ملک‌زاده، مدیر توسعه و انتقال فناوری دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه تمامی دانشگاه‌ها، نهاد دولتی و غیردولتی در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی همکاری لازم را داشته‌اند، افزود: طی سه سال اخیر، نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی بر اساس شاخصه‌های وزارت علوم و وزارت کشور رتبه اول را به دست آورده و این رتبه محصول همکاری میان‌ وجهی و میان بخشی بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 40 تا 50 نهاد درگیر اجرای این رویداد مهم بودند، ادامه داد: کمیته برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی با دانشگاه فردوسی مشهد، علوم پزشکی مشهد و جهاد دانشگاهی مشهد بوده است.

هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری خراسان رضوی به کار خود پایان داد

ارائه هزار و 700 محصول در نمایشگاه هفته پژوهش
وی با اشاره به اینکه هزار و700 محصول در نمایشگاه ارائه شده است که بالغ بر پنجاه  درصد آن‌ها فناوری‌های نرم ‌بوده است، افزود: 20 طرح فن‌آورانه، 40 محصول واجد شرایط ثبت اختراع، 50 طرح در ایام هفته پژوهش رونمایی شد.
ملک‌زاده با بیا اینکه بیش از نیمی از این شرکت‌ها در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور و صنعتی بوده‌اند، عنوان کرد: در این نمایشگاه میزبان 80 دانشگاه، مراکز علمی و فرهنگی، 20 دستگاه اجرایی، 45 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی، سه شرکت فن‌بازار و سه شرکت کارگزاری حرفه‌ای در حوزه تبادل فناوری بوده‌ایم .

براساس این گزارش، در پایان اختتامیه هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری خراسان رضوی، پخش تیزر نمایشگاه و پخش کلیپ اساتید پیشکسوت عرصه علم و پژوهش صورت گرفت. همچنین از برگزیدگان جشنواره و نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی به ویژه از مرکز علمی و کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد به عنوان مرکز پژوهشی برگزیده در حوزه دانشگاه‌های غیر انتفاعی و مراکز علمی کاربردی تقدیر شد.

captcha