اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر سکونت‌گاه‌های غیر رسمی است/دورنمای اعتیاد در ایران
کد خبر: 3671810
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
شاه محمدی:

اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر سکونت‌گاه‌های غیر رسمی است/دورنمای اعتیاد در ایران

گروه اجتماعی: دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با بیان اینکه به پزشکان و درمانگران حوزه اعتیاد اعلام کردیم مراکز درمانی را بیشتر در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی فعال کنند گفت: زنانه شدن اعتیاد، تبدیل مواد مخدر به هنجار، افزایش گسست‌های اجتماعی، موازی شدن اعتیادهای نوپدید با اعتیاد به مواد مخدر روانگردان و... دورنمای اعتیاد در ایران است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، نبی‌الله شاه محمدی، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان، در جلسه شورای مواد مخدر که دوشنبه، 20 آذرماه در استانداری برگزار شد، گفت: اسناد بالادستی در حوزه مواد مخدر و سیاست‌های کلی نظام در این خصوص به دستور مقام معظم دارای 11 بند است که به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده است به دستور ایشان مبارزه با آسیب‌های اجتماعی جزء اولویت اول کشور قرار گرفته است.
وی ادامه داد: اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر که با همکاری کلیه نمایندگان، سال گذشته در استان انجام و پیشنهادات و نقطه نظرات به ستاد تهران ارائه شد. سند جامع پیشگیری از اعتیاد در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه و همچنین پیش نویس برنامه ششم توسعه آمده است و با توجه به قابلیت‌های بالای این سند در اجرا، مجدداً تمدید شد این سند دارای دو هدف غایی و کمی است.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تصریح کرد: در هدف غایی 40 درصد افراد باید تحت پوشش قرار گیرند و در هدف کمی سالانه، باید 8 درصد از افراد تحت آموزش‌های لازم قرار گیرند.سند جامع درمان و حمایت‌های اجتماعی ابلاغ شده و دانشگاه علوم پزشکی در این راستا خوب فعالیت می‌کند.
شاه محمدی با اشاره به اینکه فعالیت درمانی مراکز اراک و ساوه سال گذشته با هماهنگی دستگاه‌ها ممنوع شد، گفت: تعداد مراکز درمانی اراک و ساوه بیش از حد نصاب است و به پزشکان و درمانگران حوزه اعتیاد اعلام کردیم این مراکز بیشتر در سکونتگاه‌های غیر رسمی فعال شوند.
وی گفت: اولین اولویت مقام معظم رهبری در 5 آسیب اجتماعی کشور اعتیاد بود چون بیشتر جرائم در این حوزه است علاوه بر کمیته‌های پیشگیری و فرهنگی،قضایی، مشارکت‌های اجتماعی، درمان و ... که ذیل شورا فعالیت می‌کنند سال گذشته در قالب حرکت ابتکاری اقدام به تاسیس دو کارگروه بانوان و اشتغال کردیم علیرغم اینکه هیچ دستورالعملی از ستاد نداشتیم که خوشبختانه امسال دستورالعمل تشکیل این دو کمیته از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ابلاغ شد.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به 900 بهبودیافته از سوی بهزیستی استان تسهیلات ارزان دریافت کردند گفت: 3 هزار و 700 شهید در سطح ملی، 19 شهید در سطح استان، 12 هزار ایثارگر در سطح ملی و 3 جانباز در سطح استان در حوزه مقابله با مواد مخدر داریم.
شاه محمدی مطرح کرد: زنانه شدن اعتیاد، کاهش سن اعتیاد، تغییرات الگوی مصرف مواد مخدر، گسترش مواد جدید، تبدیل مواد مخدر به هنجار، افزایش گسست‌های اجتماعی، موازی شدن اعتیادهای نوپدید با اعتیاد به مواد مخدر روانگردان و... دورنمای اعتیاد در ایران است.
وی با شاره به اینکه در سال 90 شیوع شناسی اعتیاد از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور انجام شد گفت: استان مرکزی در آن سال با دارا بودن نرخ شیوع 1.87 در رده 22 کشور قرار داشت در سال 94 مجددا شیوع شناسی انجام شد و نرخ شیوع اعتیاد در استان به 6.37 رسید که از میانگین کشوری بالاتر بوده و بر این اساس رتبه استان از 22 به 7 کشور رسید.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه کلیه دستگاه‌های استان را به سمت پیشگیری سوق داده‌ایم، گفت: 44درصد فعالیت ما در حوزه پیشگیری است، درمان 20 درصد، مشارکت‌ها 10 درصد، حقوقی و قضایی 14 درصد و مابقی فعالیت‌ها نیز در سایر بخش‌ها در حال انجام است.
شاه محمدی عنوان کرد: استان مرکزی دارای 149 مرکز درمانی و حمایتی از مبتلایان به مواد مخدر است که از این تعداد فقط سه مرکز ویژه زنان است.این تعداد با توجه به شیب تند اعتیاد زنان، کم است و باید دستگاه‌های حمایتی بیشتری در این امر مشارکت داشته باشند.
وی بیان کرد: استان مرکزی دارای 75سازمان مردم نهاد در حوزه اعتیاد است که از این تعداد 31 سازمان در حوزه پیشگیری، 28 سازمان در حوزه درمان، 9 سازمان در کاهش آسیب و 2 سازمان در حوزه کارآفرینی و اشتغال زایی افراد بهبود یافته فعالیت دارند در حوزه اشتغال زایی امسال 30 نفر جذب بازار کار شدند.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان ادامه داد: در بحث فعالیت‌های فرهنگی ستاد، 18 درصد در حوزه مهارت‌های زندگی، 16 درصد در مهارت‌های مراقبت از خود، 6 درصد در مراقبت اجتماع محور، 13 درصد در خوابگاه‌ها، 15 درصد در زندانیان و سربازان و 16 درصد در محیط‌های کار افزایش فعالیت داشتیم.
شاه محمدی در پایان بیان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر استان توجه ویژه‌ای بر آموزش‌ به همین منظور در سال گذشته 723 دهیار در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد آموزش دیدند و توانستند در منطقه‌ای که مسئولیت دارند اقدامات موثری انجام دهند.

captcha