ازدواج سفید، زمینه زوال و نادیده گرفتن نهاد خانواده است
کد خبر: 3671857
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰

ازدواج سفید، زمینه زوال و نادیده گرفتن نهاد خانواده است

گروه اجتماعی: یک جامعه‌شناس با بیان اینکه پدیده ازدواج سفید، یک حالت تعارض بین نهاد خانواده ایجاد می‌کند، گفت: این نوع ازدواج، سبب کنار گذاشته شدن نهاد خانواده می‌شود.

مرتضی پدریان، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: جامعه‌ ما‌ جامعه‌ای در حال گذار است، یعنی به سمت صنعتی شدن در حال حرکت می‌باشد. اما متاسفانه ما نتوانسته‌ایم به خوبی مرحله سنتی را پشت سر بگذاریم و به مرحله تمدن برسیم.
وی افزود: در حال گذار بودن جامعه بر روی بسیاری از هنجارهای اجتماعی نیز تاثیر گذاشته و بسیاری از ناهنجاری‌ها را بر جامعه تحمیل کرده که یکی از این نابهنجاری‌های تحمیل شده برجامعه، تغییر در شکل گیری نهاد خانواده و پدیده ازدواج است.
وی گفت: ازدواج نوعی قرارداد اجتماعی بین دو نفر برای التذاذ جنسی می‌باشد و به تعبیر جامعه‌شناسان، ازدواج پیوند طبیعت و فرهنگ است که طبیعت مربوط به حوزه‌های جنسی و فرهنگ نیز به مثابه همان قرارداد است.
پدریان ادامه داد: آنجه امروز در جامعه شاهد آن هستیم، این است که افراد برای تامین نیاز جنسی خود اقدام به یک‌سری رفتارها تحت عنوان ازدواج سفید می‌کنند که این مهم سبب افزایش آمار طلاق در جامعه شده است.

این جامعه‌شناس افزود: افزایش طلاق باعث شده، بعضا برخی افراد تمایلی به ایجاد پیوندهای اجتماعی مستحکم و دائمی نداشته باشند.  آمار طلاق نیز نشان می‌‎دهد که در جامعه ما در هریک ساعت، حدود 21 مورد طلاق به ثبت‌ می‌رسد.
پدریان با بیان اینکه ازدواج سفید در بعضی جوامع غربی به‌عنوان یک راهکار پیش‌روی افراد جامعه پذیرفته شده است، گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که حدود 23 درصد متولدین در استرالیا حاصل ازدواج سفید هستند. ولی به دلیل کنار آمدن آن جامعه با این پدیده، با کودکان متولد شده از این نوع ازدواج‌ها، به‌عنوان شهروند برخورد و برای‌شان شناسنامه نیز صادر می‌شود. اما این نوع ازدواج در جامعه ما به‌هیچ وجه قابل پذیرش نیست.
وی ادامه داد: بروز این پدیده، یک حالت تعارض بین نهاد خانواده ایجاد می‌کند، در واقع افراد زمانی که راهکار ازدواج سفید پیش روی خود داشته باشند، کمتر تمایل به تشکیل نهاد خانواده پیدا می‌کنند و برهمین اساس دیگر خانواده تشکیل نمی‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا عوامل فرهنگی و اقتصادی بر ایجاد این نوع ازدواج‌ها تاثیرگذاراست؟ گفت: متاسفانه ساختارهای اجتماعی به گونه‌ای پیش نرفته که افراد به‌راحتی بتوانند تشکیل خانواده بدهند. البته مسائل اقتصادی یک آیتم مهم برای تشکیل خانواده است، ولی تنها عامل نیست؛ چراکه افراد متمکنی را می‌بینیم که تمایل به ازدواج سفید دارند. یعنی بعضا افرادی هستند که به لحاظ فکری، ارزشی و نگرشی باوری به تشکیل نهاد خانواده ندارند.
پدریان با بیان اینکه متاسفانه به دلیل تغییر باورها و ارزش‌ها در جامعه، واژه خانه و خانواده معنای اصلی خود را از دست داده است، تصریح کرد: در کشور ما واژه خانواده به نوعی معادل با امنیت، روابط عاطفی، آرامش و آسایش است، ولی در بحث ازدواج سفید باید واژه خانه را به‌عنوان مکان زندگی از آن جدا کرد و به‌جای آن از با عنوان خوابگاه و یا آسایشگاه تعبیر کرد.

captcha