با تراش سنگ عقیق به آرامش می‌رسم
کد خبر: 3671893
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰

با تراش سنگ عقیق به آرامش می‌رسم

گروه اجتماعی: گوهرتراش خراسان‌جنوبی گفت: به سبب همین توصیه های دینی مبنی بر استفاده از عقیق است که وقتی که پای دستگاه تراش، بر روی سنگ عقیق کار می‌کنم به آرامش می‌رسم.

نجیبه نوخواه هنرمند گوهرتراش خراسان‌جنوبی در گفت‌و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی گفت: حدود 5 سال است که همراه همسرم در امر آموزش تراش‌سنگ و در حقیقت گوهرتراشی فعالیت می کنم.
وی که از روستای هدف گردشگری خور در نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی شرکت کرده بود، اظهار کرد: با پسر و همسرم در یک کارگاه خانگی کار تراش‌گوهر انجام می دهیم و این هنر آنقدر برایمان لذت‌بخش است که به نوعی سایر هنرهایی که در آن توانایی داریم را تحت الشعاع قرار داده است.
این گوهر تراش خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در روستای محل زندگی او بیشتر سنگ عقیق( عقیق قرمز، عسلی و..) یافت می‌شود، بیان کرد: از آنجایی که در متون دینی بر استفاده از نگین عقیق در نماز و غیره تأکید شده دوست دارم بر روی این سنگ کار کنم.
نوخواه با بیان اینکه تا کنون چندین اسم محمد و علی با تراش سنگ طراحی کرده‌ام، ادامه داد: شاید به سبب همین توصیه های دینی است که وقتی که پای دستگاه تراش بر روی سنگ عقیق کار می‌کنیم به نوعی آرامش می‌رسم.
وی افزود: چه به صورت شخصی و چه به صورت معرفی از طرف دستگاه‌هایی چون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و کمیته امداد امام(ره) حدود 300 متقاضی و علاقمند به گوهر تراشی را آموزش داده‌ام.
این گوهر تراش خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه مردم علاقه زیادی به آموزش این هنر دارند، گفت: این هنر در خراسان‌جنوبی ظرفیت بزرگی برای اشتغال به وجود آورده است و گوهر تراشان زیادی در استان ما مشغول به فعالیت هستند.
نوخواه اظهار کرد: از آنجایی که بسیاری از هنرمندان این رشته در روستاهای خراسان‌جنوبی فعالیت می‌کنند حمایت از این رشته عامل مهمی در جهت جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر است.
وی یادآور شد: من در رشته‌های پارچه‌بافی و گلیم بافی نیز فعالیت می‌کنم ولی گوهر تراشی در من علاقه مضاعفی به وجود آورده است.

 

captcha