وجود 5 هزار بیمار خاص در بروجرد/دست یاری خیرین، مرهم رنج بیماران می‌شود
کد خبر: 3671906
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲

وجود 5 هزار بیمار خاص در بروجرد/دست یاری خیرین، مرهم رنج بیماران می‌شود

گروه اجتماعی: پنج هزار بیمار مبتلا به بیماری‎های خاص در شهرستان بروجرد وجود دارد که این بیماران برای تهیه دارو و درمان باید هزینه‌های سرسام‌آوری را پرداخت کنند، از این تعداد بیمار تنها 800 بیمار دفترچه داشته و تحت پوشش بیمه بیماران خاص قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، تحمل شنیدن این خبر برایش سخت بود، اول باورش نمی‌شد اما با کلی آزمایش و معاینه مشخص شد که به بیماری «ام اس» مبتلا شده، بیماری خاصی که افراد زیادی به این درد مبتلا شده‌اند اما شنیدن این خبر بیماری در کنار این همه مشکل زندگی، بیکاری و نبود پول، رنج بیمار را مضاعف کرد.
آری «مریم» خانم 45 ساله‌ای است که جدیداً به بیماری ام اس دچار شده و سخت نگران بیماری و زندگی شده است، هزینه‌های سرسام‌آور این بیماری از یک‌سو و هزینه‌های زندگی از سوی دیگر نگرانی او را چند برابر می‌کند.
این بیمار خاص گفت: سه فرزند دارم و همسرم کارگری می‌کند و هزینه‌های زندگی را به سختی تامین می‌کند حالا در کنار این همه مشکلات مالی، این بیماری هم اضافه شده و واقعاً هزینه‌های سرسام‌آوری را دارد که رنج بیماری را از یادم برده‌ام.
وی افزود: هر ماه باید داروهایی را تهیه کنیم که گاهی قیمت آنها به 500 هزار تومان هم می‌رسد و واقعاً در تامین داروها و هزینه‌های زندگی سخت گرفتار شده‌ام.
مادر «ایمان» یکی‌از بیماران پروانه‌ای است که در راستای هزینه‌های زیاد این بیماری، افزود: هر ماه حدود یک میلیون تومان برای این بیماری هزینه می‌شود چراکه باید مرتب پانسمان‌ها عوض شود و علاوه‌بر رنجی که کودک از درد می‌کشد، هزینه‌های گزافی دارد که این بیماران فاقد دفترچه بوده و باید همه هزینه‌ها را آزاد پرداخت کنیم.
وی بیان کرد: نیاز است متولیان و مسئولان برای این بیماران خاص فکری کنند چراکه بیشتر این بیماران در تامین هزینه‌های درمانی واقعاً گرفتار شده‌اند.
فاطمه یاراحمدی، مسئول انجمن بیماران خاص بروجرد در این راستا گفت: در شهرستان بروجرد پنج هزار بیمار خاص شامل بیماران سرطانی، دیابت، دیالیز، ام‌اس، پیوندی، هموفیلی، اوتیسم، پروانه، ای ال اس و سرطان دیابت هستند که از این تعداد تنها 800 بیمار دارای دفترچه هستند و برخی از هزینه‌های درمانی و دارویی را تامین می‌کنند و مابقی هزینه‌ها به‌صورت آزاد است.
وی اضافه کرد: بیماران پروانه‌ای که چند مورد از آن در شهرستان بروجرد وجود دارد با مشکلات مالی بسیار زیادی مواجه هستند به‌طوری که هر ماه بیش از یک میلیون تومان هزینه درمان دارند و این افراد فاقد دفترچه بوده و تحت پوشش بیمه بیماران خاص نیستند و مجبور به تهیه داروهایی گران هستند که متاسفانه بیشتر بیماران خاص از قشر ضعیف بوده و واقعاً در تامین هزینه‌های درمانی مانده‌اند.
یاراحمدی اظهارکرد: هر ماه بالغ بر هفت میلیون تومان فقط هزینه داروهای این بیمارانی می‌شود که تحت پوشش بیمه نیستند اما انجمن بیماران خاص نیازمند همکاری خیرین است تا بتواند بخشی از مشکلات آنها را کاهش دهد.
به گفته وی در برخی از موارد با برگزاری جشنواره‌های غذا حدود 5 میلیون تومان جمع‌آوری و برای دارو و درمان این بیماران هزینه می‌شود اما گاهی در ماه فقط 100 هزار تومان جمع‌آوری می‌شود که نمی‌توان کاری انجام داد.
مسئول انجمن بیماران خاص بروجرد تصریح کرد: برخی از این بیماران سرپرست خانوار بوده و با این بیماری، دیگر قادر به کار کردن نیستند و مشکلات آنها چند برابر می‌شود و در کنار این بیماری، بیکاری و گرفتار شدن در تامین هزینه‌های زندگی واقعاً سخت است.
وی بیان کرد: برای این بیماران کمبود پزشک و مرکز درمان نداریم چراکه دو سال پیش کلینیک بیماری‌های خاص راه‌اندازی شده اما مهم‌ترین مشکل این بیماران فقط مشکلات مالی است.
یاراحمدی بیماران منتظر برای پیوند را در بروجرد 30 بیمار اعلام کرد و افزود: باید این بیماران سال‌ها در انتظار بمانند تا پیوند صورت گیرد و از درد و رنج رها شوند.
به گفته وی نیاز است خیرین و شهروندان در  حد توان، دستان یاری‌گر خود را از این بیماران دریغ نکنند که این دستان پُر از مهر، مرهمی برای بیماران می‌شود و کمک هایی هر چند اندک می تواند با جمع شدن بخش قابل‌توجهی از مشکلات مالی برای درمان این بیماران را برطرف کنند.

منبع: بازتاب بروجرد

captcha