قرآن، منبع تامین نیازهای وسیع معرفتی و شناختی انسان است
کد خبر: 3671938
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰

قرآن، منبع تامین نیازهای وسیع معرفتی و شناختی انسان است

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: نیاز امروز بشر خیلی وسیع است و برهمین اساس می‌طلبد که بشر با جدیت و تلاش، بتواند نیازهای وسیع معرفتی و شناختی خود را از قرآن استخراج کند.

حجت‌الاسلام محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان درگفت‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، اظهارکرد: قرآن یک منبع بزرگ معرفتی می‌باشد و آنچه بشر تاکنون به آن دست یافته، گوشه‌هایی از دریای عظیم معرفتی این کتاب آسمانی است و هنوز راه طولانی وجود دارد که به عمق معارف قرآن دست یابیم.
قطبی با بیان اینکه بشر در هردوره زمانی باید تلاش کند تا معانی و لایه‌های عمیق و پنهانی معرفتی قرآن کریم را کشف کند، افزود: فعالیت‌های متعددی مثل تفسیر علوم قرآن، مباحث تاریخی، دانش‌های انسانی و... باید از منظر قرآن بررسی و حوزه‌هایی مثل روانشناسی و قرآن، جامعه شناسی و قرآن، تطبیق علوم روز با قرآن و... با استفاده از متون قرآنی به لحاظ شناختی و معرفتی پشتیبانی شوند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: در دنیای شیعه و اهل تسنن تا به حال فعالیت‌ها و پژوهش‌های قرآنی ارزشمندی انجام شده است که تفسیرالمیزان، تفسیر المنار، تفسیر تسنیم، دانش‌نامه‌های قرآن، فرهنگ‌نامه‌های بزرگ قرآن از جمله این پژوهش‌ها هستند.
قطبی در ادامه با اشاره به فعالیت برخی پژوهشکده‌های فعال در زمینه معارف قرآن، گفت: اکنون در سطح کشور تعدادی نهاد‌ها و پژوهشکده‌ها‌ی قرآنی مثل پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی قم، پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی، موسسه اسراء (زیرنظر آیت الله جوادی آملی) و... فعالیت می‌کنند. همچنین دانشگاه قرآن ومعارف، دانشکده قرآن «المصطفی» در قم بخش‌های مختلف پژوهشی دارند که دست کم رساله‌های دکتری و ارشد دانشجویی و ارشد را به سمت کاوش‌های علمی درحوزه قرآنی سوق می‌دهند.
وی ادامه داد: اکنون ظرفیت‌های خوبی در بعد داخلی و بین‌المللی در حیطه فعالیت‌های قرآنی وجود دارد، مثلا درکشور مصر و مراکش فعالیت‌های پژوهشی خوبی صورت گرفته است. همچنین دائرة‌المعارف بزرگ قرآنی جهان اسلام «لیدن» و سازمان فرهنگی وآموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی (سازمان آیسیسکو) در بخش مدیریت علوم انسانی پروژه‌های بزرگ قرآنی در سطح دنیا انجام داده است. لذا در بعد جهانی نیز کار‌های بزرگی انجام شده که این‌ها عظمت قرآن را نشان می‌دهد که اگر این فعالیت‌ها کنار هم قرار گیرند، می‌شود از آنها بهره‌های فراوانی گرفت .
رئیس میز توسعه قرآنی کشور گفت: نیاز امروز بشر خیلی وسیع است و برهمین اساس می‌طلبد که بشر بتواند با جدیت و تلاش، نیازهای وسیع معرفتی و شناختی خود را از قرآن استخراج کند.

captcha