نظام حقوقی غرب فرعونی است/ عقل شریعت را می‌فهمد و شریعت نمی‌آورد
کد خبر: 3671968
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

نظام حقوقی غرب فرعونی است/ عقل شریعت را می‌فهمد و شریعت نمی‌آورد

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم گفت: نظامات حقوقی در غرب بر اساس عدالتی است که خود آنان تعریف و تعیین مصداق می‌کنند؛ یعنی خود را به جای خدا می‌نشانند و این نوع نظام‌ها، فرعونی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی ۲۱ آذرماه در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم با گرامی‌داشت سال روز ورود حضرت معصومه (س) به قم گفت: علاوه بر شخصیت ممتاز و برجسته آن حضرت، اینجا محل دفن بسیاری از محدثان و مفسران و عالمان بزرگوار شیعه در طول قرون گذشته است.
وی با اشاره به مقام حضرت معصومه (س) در نزد امام رضا و امام صادق (ع) افزود: وقتی «ولی مطلق الهی» یعنی امام رضا(ع) دستور به زیارت حضرت معصومه(س) با عرض ادب‌های خاص می‌دهد نشان از جایگاه بزرگ آن حضرت دارد، گذشته از اینکه اینجا معهد و ماوای فیض‌بردن است.
وی با اشاره به برکات زندگی در کنار مضجع شریف آن حضرت در قم بیان کرد: ما تجربه مکرر داریم، هم اینکه از قم به مناطق دیگر می‌رویم دروسی را که در قم مانند روزنامه می‌خوانیم در آنجا باید سطر سطر بخوانیم؛ بنابراین حیف است که کسی در قم باشد و حداکثر بهره را نبرد و عالم ربانی نشود.
این مفسر قرآن در ادامه مباحث تفسیری سوره الرحمان به وی اظهار کرد: فخر رازی گفته که چند آیه در قرآن وجود دارد که صد قول می‌توان در مورد آن بیان کرد که یکی از آن هل جزاء الاحسان است که البته بسیاری از این اقوال وجوهی است که می‌توان آن را یکی کرد.
وی همچنین به بحث عقل نقل پرداخت و با بیان اینکه عقل در برابر شرع نیست گفت: عقل در مقابل نقل است، شرع یعنی قانون خدا که مقابل ندارد؛ لذا عقل ذره‌ای قانونگذار و قانون‌شناس نیست بلکه عقل شریعت را می‌فهمد نه اینکه شریعتی بیاورد.
این مفسر قرآن اظهار کرد: کشوری که بخواهد روی پای خود بایستد مواد فقهی و حقوقی لازم دارد که از مبانی و مبانی نیز از منابع گرفته می‌شود؛ البته کلید تمامی قوانین در کشور‌های دیگر بر محور عدل است، ولی دعوا بر سر این است که مصداق عدل را چه کسی تعیین می‌کند؟.
وی تاکید کرد: نظام اسلامی می‌گوید عدل را باید اشیاءآفرین و اشخاص‌آفرین مشخص کند نه بشر، ولی در نظامات غیر اسلامی حرف فرعونی می‌زنند و خودشان عدل را تعیین مصداق می‌کنند و خود را جای اشخاص و اشیاءآفرین قرار می‌دهند.

captcha