علم نافع انسان را در مسير عبوديت خدا قرار می‌دهد
کد خبر: 3672005
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
سخنران حرم مطهر رضوی:

علم نافع انسان را در مسير عبوديت خدا قرار می‌دهد

کانون خبرنگاران نبأ: یک کارشناس دینی با اشاره به ضرورت علم‌آموزی و اهميت كسب علم و دانش در دين اسلام، اظهار كرد: علم نافع انسان را در مسير بندگی و عبوديت خداوند قرار می‌دهد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، اعظم جنابی، سخنران حرم مطهر رضوی در سلسله جلسات بيان معارف اهل بيت(ع) كه با حضور جمعی از بانوان زائر و مجاور در رواق مباركه حضرت زهرا(س) برگزار شد،‌ به تبيين موضوع علم‌آموزی و انواع علم از منظر اسلام پرداخت.
وی در اين خصوص عنوان كرد: علم سه نوع است كه اولين نوع آن علم نافع يعنی علمی كه مورد نياز بشر است و با استفاده از آن می‌توان به ديگران نفع رساند و نوع دوم علم عبارت است از علم مضر يعنی علمی كه نه تنها نفعی برای انسان ندارد بلكه مضر هم هست مانند سحر و جادو.
اين كارشناس مذهبی سومين نوع علم را علم بی‌فايده معرفی و بيان كرد: علم بی‌فایده به علمی می‌گويند كه دانستن يا نداستن آن فرقی ندارد و دردی از انسان دوا نمی‌كند و تلاش برای كسب اين نوع علم به جز زحمت نفع ديگری برای انسان ندارد.
وی با بيان اينكه دين اسلام دين علم‌آموزی و كسب معرفت است، عنوان كرد: اين موضوع در اسلام از چنان اهميتی برخوردار است كه پيامبر اكرم(ص) در يكی از جنگ‌ها شرط آزادی اسيران را باسواد كردن چند تن از مسلمانان قرار دادند.
جنابی اظهار كرد: علم‌آموزی و كسب علم و دانش باعث بالا رفتن توانمندی‌های انسان می‌شود و تنها مربوط به قشر خاصی نيست. به‌عنوان مثال يک مادر برای انجام وظيفه مادری خود نياز به علم دارد و به ميزانی كه سطح سواد او بيشتر باشد در تربيت فرزند و همسرداری موفق‌تر خواهد بود.
وی ادامه داد: يكی از ويژگی‌های علم اين است كه انسان را از جمود فكری نجات می‌دهد، البته به اين شرط كه در علم‌آموزی گرفتار مسائلی همچون خود برتربينی و كج‌انديشی نشويم. چراكه علمی مفيد است كه باعث نفع رساندن به ديگران شود نه اينكه وسيله‌ای برای تحقير ديگران باشد.
اين كارشناس مذهبی اظهار كرد: علمی كه همراه با جمود فكری باشد نه تنها برای انسان مفيد نيست، بلكه مضر هم هست. امام علي(ع) فرموده‌اند که ضربه‌ای كه من از دوستان نادان خود خوردم بدتر از ضربه‌ای بود كه از دشمنان نادان خود خوردم. همان‌طور كه می‌دانيم خوارجی همچون ابوموسی اشعری بيشتر از دشمنانی چون عمر و عاص حضرت را آزار دادند.
وی عنوان كرد: كسي كه در علم‌آموزی دچار انحراف نشود می‌داند كه دين دامنه‌ای وسيع و گسترده دارد. امروزه می‌بينيم كه وهابی‌ها و تكفيری‌ها با نام دين چه فجايعی را به بار می‌آورند و با حكم دين سر انسان‌ها‌ی بی‌گناه را از تن جدا می‌كنند كه اين اقدام آن‌ها ناشی از جمود فكری و عدم درک درست آن‌ها از دين و احكام دينی است.

مهناز امیریان

captcha