طراحی ربات قرآن کریم توسط دانشجویان کانون قرآن دانشگاه بوعلی سینا
کد خبر: 3672019
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹

طراحی ربات قرآن کریم توسط دانشجویان کانون قرآن دانشگاه بوعلی سینا

گروه فعالیت‌های قرآنی: عضو شورای مرکزی کانون قرآن و عترت دانشگاه بوعلی سینا از طراحی یک ربات تلگرامی ختم دسته جمعی قرآن کریم با عنوان «دقیقه‌های قرآنی» خبر داد.

حسین مختاری از اعضای شورای مرکزی کانون قرآن و عترت دانشگاه بوعلی سینا در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان، از طراحی یک ربات تلگرامی قرآنی خبر داد و گفت: این ربات طرحی برای ختم دسته جمعی قرآن کریم است که به تازگی توسط اعضای کانون طراحی شده است و در نمایشگاه پائیزه دانشجویان رونمایی شد.
وی با اشاره به کارکرد این ربات بیان کرد: پس از ورود به ربات و زدن دکمه ی «دریافت یک صفحه» یک صفحه از قرآن به علاوه ی صوت صفحه برای کاربر ارسال می‌شود و بعد از تلاوت آن صفحه با زدن دکمه ی «اعلام اتمام» در ختم گروهی شرکت می‌کند.
مختاری با بیان اینکه هیچ محدودیتی در تعداد صفحات دریافتی و شرکت در این ختم وجود ندارد اظهار کرد: در حال حاضر که مرحله اول این ربات به بهره برداری رسیده است صوت کامل تلاوت استاد راشد در برنامه قرار داده شده است اما در راستای گسترش این ربات صوت تلاوت قاریان برجسته‌ی دیگر نیز افزوده می‌شود.
وی ادامه داد: هم چنین درصدد هستیم برای این ربات طرح ختم فردی نیز قرار دهیم که هر شخص علاوه بر شرکت در طرح ختم جمعی بتواند در طرح ختم فردی نیز شرکت کند.
این عضو شورای کانون قرآن و عترت دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به هدف طراحی این ربات بیان کرد: هدفم از طراحی این ربات این بود که دانشجویان حتی برای چند دقیقه هم که شده در روز بتوانند بدون دردسر قرآن بخوانند چرا که گاهی به دلیل در دسترس نبودن قرآن که حمل آن شرایطی را برای ما ایجاد می‌کند از خواندن قرآن منصرف می‌شویم.
وی آدرس ربات تلگرامی طرح دقیقه های قرآن را @khatm_basu_bot اعلام کرد و گفت: این ربات توسط اعضای کانون تهیه و تولید شده است، کانون قرآن دانشگاه بوعلی سینا متشکل از 16 نفر اعضای شورای مرکزی است که برنامه هایی از قبیل طرح «کرسی تلاوت» که در سراسر دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و کلاس «شناخت قرآن» با حضور استاد سید مجتبی حسینی یمین در خصوص مباحث شناختی قرآن کریم در این کلاس بحث می‌شود.
مختاری ادامه داد: این کلاس شنبه هر هفته در محل خانه فرهنگ دانشگاه برگزار می‌شود. عمده فعالیت‌های کانون قرآن در سال جاری بر محور کلیشه زدایی در مباحث قرآنی و همگام با تکنولوژی پیش رفتن است مانند همین رباتی که طراحی شده است.
این دانشجوی فعال قرآنی بیان کرد: در روزهای آتی نیز از سایت کانون قرآن و عترت دانشگاه بوعلی سینا رونمایی می‌شود.
وی در پایان بیان کرد: قلبا اعتقاد داریم قرآن در همه دوران پاسخگوی نیازهای انسان و جامعه است، روش استخراج مفاهیم از قرآن تعیین می‌کند که قرآن پاسخگوی نیازهای ما هست یاخیر؟ اگر این استخراج صحیح نباشد به نیاز فرد پاسخ داده نمی‌شود اما بسترسازی جهت آسان شدن تدبر در قرآن برای دانشجویان لازم است.

گفتنی است؛ نمایشگاه پائیزه تا تاریخ 22 آذر ماه در طبقه دوم سلف مرکزی دانشگاه برقرار است.

captcha