خانواده، دانشگاهی برای آموزش درس انسانیت و اخلاقیت است
کد خبر: 3672053
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸

خانواده، دانشگاهی برای آموزش درس انسانیت و اخلاقیت است

گروه اجتماعی: مدیرکل زندان های کردستان، گفت: خانواده را همچون دانشگاهی دانست که در آن درس انسانیت و اخلاق و یا خلاف آن داده می شود و از همین رو است که همواره بر نقش تعیین کننده خانواده در پیشگیری از وقوع جرم نیز تاکید می شود.

اسحاق ابراهیمی، مدیرکل زندان‌های کردستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، هدف از مجازات حبس را بازسازگاری اجتماعی و توانمندسازی افراد مجرم برای بازگشت به جامعه دانست و اظهار کرد: زندانیان در طول مدتی که در زندان به سر می‌برند با شرکت در کلاس‌های مختلف اصلاحی و تربیتی از جمله کلاس های اشتغال و حرفه آموزی، قرآنی و عقیدتی، ورزشی، مهارت‌های اساسی زندگی و ... آمادگی‌های لازم برای حضور شرافتمندانه در جامعه را کسب می کنند.
وی افزود: هرچند زندانبانان با اقتدار و قدرت و علی رغم محدودیت‌های موجود در حوزه امکانات و نیروی انسانی، وظایف خود را به درستی انجام می دهند، اما چنانچه کلاس هایی که زندانیان در آن شرکت داده می شوند برای تعداد متعادلی از آنان به اجرا درآید قطعا اثربخشی آن نیز دوچندان خواهد شد که این مهم در گرو کاهش جمعیت کیفری زندان هاست.
مدیرکل زندان های کردستان بازدید قضات و مسئولان قضائی از زندان ها را دارای نقش بسزایی در کاهش جمعیت کیفری این مراکز دانست و بیان کرد: حضور مقامات قضایی در زندان‌ها علاوه بر تسریع در روند پیگیری پرونده های قضائی زندانیان، باعث کاهش بار و فشار روانی در مددجویان خواهد شد و تحمل حبس را نیز برای آنان آسانتر می‌کند.
وی حرکت در مسیر پیشگیری از وقوع جرم را راهکاری اساسی در نیل به سیاست های کاهش جمعیت کیفری زندان ها نام برد و گفت: آموزش آحاد مردم جامعه در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... از وقوع بسیاری از جرائم جلوگیری خواهد شد چراکه شواهد حاکی از آن است که ناآگاهی مردم نسبت قوانین و مقررات زمنیه ارتکاب جرم در بسیاری از افراد را به وجود می آورد.
ابراهیمی با اشاره به نقش خانواده در پیشگیری از وقوع جرم اظهار کرد: خانواده از نظر اسلام بسیار مهم و سنگ بنای حیات جامعه دانست چراکه هرگونه رشد اجتماعی در سایه خانواده حاصل می‌شود.
وی افزود: خانواده دانشگاهی برای آموزش درس انسانیت و اخلاق و یا خلاف آن بوده و از همین رو است که همواره بر نقش تعیین‌کننده خانواده در پیشگیری از وقوع جرم نیز تأکید می‌شود.
مدیرکل زندان‌های کردستان بیکاری، فقر و مسائل اقتصادی را بی‌تاثیر در وقوع جرم و افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها ندانست و بیان کرد: وضعیت معیشتی مردم یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی آنان در اجتماع را شامل می‌شود و بروز مشکل در این بخش، مسائل و معضلات بسیاری را به وجود می‌آوردکه از آن جمله می‌توان به وقوع جرم اشاره کرد، بنابراین بهره‌مندی آحاد جامعه از رفاه نسبی در راستای پیشگیری از وقوع جرم ضروری به نظر می رسد.
وی تقویت باورهای دینی مردم را از دیگر راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم دانست و گفت: آنچه امروزه از آن به عنوان پیشگیری از جرم یاد می‌شود، در تار و پود پیام های آسمانی و رهنمودهای انبیا و اولیا الهی بوده است.
ابراهیمی بیان کرد: از سوی دیگر با کمی تأمل در پیرامون خود متوجه خواهیم شد آن دسته از افرادی که مسائل دینی را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند، کمتر به تخلف روی می‌آورند که این موضوع اهمیت توجه به مسائل دینی در جهت پیشگیری از وقوع جرم را گوشزد می‌کند.
وی در پایان یادآور شد: افزایش جرم در جامعه و به تبع آن افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت، لذا مسئولان باید تمام توان خود را بکار گیرند.

captcha