تخریب اعتماد مردم به بهانه دلسوزی/مشارکت دینی به سمت اجتماع سوق داده شود
کد خبر: 3672148
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
فتح آبادی تأکید کرد:

تخریب اعتماد مردم به بهانه دلسوزی/مشارکت دینی به سمت اجتماع سوق داده شود

گروه اجتماعی: مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گفت: اینکه در زلزله کرمانشاه نخبه‌ای برای جلب مشارکت‌های مردمی شماره حساب اعلام کند و پول جمع کند کاملاً اشتباه است، نباید هلال احمر که یک نهاد بزرگ بین‌المللی و اجتماعی است، تضعیف شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، غلامرضا فتح آبادی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی، در جلسه شورای مشارکت‌های مردمی که امروز، 21 آذرماه در استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه اداره‌کل بهزیستی در پیشبرد مشارکت‌های مردمی توانسته رتبه 3 کشور را کسب کند، گفت: در اقتصاد با چالش کلیدی درآمد سرانه مواجه هستیم این شاخص کلیدی تاثیر بسزایی در حوزه اجتماعی دارد.
شکاف طبقاتی رو به افزایش است
وی ادامه داد: چالش بعدی شکاف طبقاتی است که روند افزایشی دارد، اخیراً سازمان اجتماعی کشور اعلام کرد بیش از 10 میلیون نفر در سطح فقر به سر می‌برند، طبق مطالعه‌ای با بازه زمانی سال‌های 86 تا 95، 15درصد بودجه خانوارها کاهش یافته است.
فتح آبادی با تقسیم بندی مشارکت‌ مردمی به دو دسته اجتماعی و دینی گفت: مشارکت اجتماعی دو بعد دارد؛ بعد مستمر که با استانداردهای جهانی فاصله داریم و بعد بحران و احساسی که مشارکت خوبی داریم و همانطور که در زلزله اخیر شاهد بودیم کمک‌های مردمی به جهت بعد احساسی زلزله، به این مناطق گسیل شد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با بیان اینکه مشارکت اجتماعی مشارکتی است که مستمر باشد، گفت: طبق مطالعات جهانی، کشور در این زمینه جایگاه مطلوبی ندارد اما در حوزه مذهبی و باورهای دینی بر خلاف سایر کشورها مشارکت‌های خیلی خوبی داریم.
وی تاکید کرد: اگر بتوانیم کمی مشارکت‌های دینی را به سمت مشارکت‌های اجتماعی گسیل دهیم، بسیاری از نگرانی‌های حوزه اجتماعی برطرف خواهد شد. جرقه این کار در استان زده شده اما رسیدن به حد مطلوب زمان بر است و نیاز به فرهنگ سازی دارد. مسائل اجتماعی حالت شیوع و واگیر دارد اگر در یک یا دو نهاد کوچک شهرستان، این اتفاق بیافتد، به مرور رواج پیدا کرده و تبدیل به فرهنگ می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با بیان اینکه مقوله اعتماد، مشارکت‌های اجتماعی را متاثر می‌کند، گفت: در زلزله اخیر برخی نخبگان اعتماد جامعه را کم کردند، اعتماد در جامعه‌ای که سیاست اجتماعی دارد نباید خدشه‌دار شود، اینکه در زلزله کرمانشاه نخبه‌ای برای جلب مشارکت‌های مردمی شماره حساب اعلام کند و پول جمع کند کاملاً اشتباه است، نهادهای اجتماعی نباید اجازه چنین کاری را بدهند نباید هلال احمر که یک نهاد بزرگ بین‌المللی و اجتماعی است، تضعیف شود.
وی ادامه داد: نخبه به جای اعلام شماره حساب باید به عموم مردم پیشنهاد دهد که کمک‌ها را به حساب نهادهای اجتماعی و متولی واریز کنند. نهادهای مردمی که نمی‌تواند جای نهاد بین‌المللی و رسمی کشور را بگیرند در زلزله اخیر شاهد بودیم هر کس در هر صنفی با یک کامیون حامل کمک‌های مردمی راهی منطقه شد و حتی محموله‌ها را به نهادهای رسمی برای توزیع تحویل ندادند و خودشان توزیع کردند.
فتح آبادی مطرح کرد: اگر نهاد رسمی در کارکرد خودش از لحاظ جامعه شناختی مشکل دارد باید بررسی و رفع چالش شود نه اینکه صورت مساله را پاک کنیم و برای خودمان ساختار جدید ایجاد کنیم با این شیوه که نمی‌توان جامعه را مدیریت کرد.

اعتماد در کف جامعه به 3 درصد رسیده است
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گفت: اتفاقاتی که در زلزله اخیر شاهد بودیم نشان دهنده ضعف رسانه‌ها و فضای مجازی بود، اعتماد در جامعه کم است، طبق تحلیل سرمایه اجتماعی کشور، اعتماد در کف جامعه به 3 درصد رسیده است و نه تنها این اعتماد را تقویت نمی‌کنیم بلکه با تصمیمات غلط خودمان آن را تخریب می‌کنیم، این امر در آینده تاثیر منفی شدیدی خواهد داشت.
وی افزود: متأسفانه حداقل کمک‌های مردمی هم که داریم درست ساماندهی نمی‌شود از گروه‌های زیادی کمک داریم اما هیچکدام از نهادهای اجتماعی در جریان این کمک‌ها نیستند، این منابع باید استخراج شود تا بتوانیم میزان دقیق مشارکت را مشخص کنیم و دریابیم اینگونه مشارکت‌ها چقدر در ارتقای جایگاه و شاخص‌های اجتماعی کشور بویژه کاهش فقر تأثیر دارد و چه تصمیماتی باید گرفته شود.
فتح آبادی ادامه داد: خانه خیرین در استان‌ها شعبه اما بنده اطلاع دقیقی از میزان نفوذ آن در شهرستان و استان ندارم، در استان مرکزی نرم افزار «سها» توسط سازمان‌های مردم نهاد طراحی شد اما تاکنون وارد صحنه اجرایی نشده است اگر این نرم افزار عملی شود می‌تواند کمک‌های مردمی را ساماندهی کند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با اشاره به نقش بنگاه‌های اقتصادی در کشور تاکید کرد: در شکل جدید توسعه، دولت‌ها بازیگر اصلی نیستند دولت فقط سیاستگذار و بسترساز است، مشارکت مردمی و مهمتر از آن بنگاه‌های اقتصادی در توسعه نقش دارند این سه ضلع مثلث توسعه است.
غیبت بنگاه‌های اقتصادی در مسئولیت اجتماعی
وی ادامه داد: ضلع بنگاه‌های اقتصادی در مسئولیت اجتماعی کشور غایب است، در حال مطالعه و بررسی این موضوع هستیم و سال آینده بحث مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی با نظام نامه و سیاست‌های اجتماعی مشخص را تدوین خواهیم کرد.
فتح آبادی در پایان بیان کرد: باید کمک‌ها و فعالیت کارخانه‌ها در مشارکت مردمی مشخص باشد، هنوز نمی‌دانیم یک بنگاه اقتصادی چقدر مشارکت مردمی دارد و تا چه میزان به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده است. این موارد باید شاخص و برنامه داشته باشد ضمن اینکه برخی شرکت‌ها کمک نمی‌کنند اما سمن تاسیس می‌کنند به عنوان مثال شرکت فیات ایتالیا سمن تأسیس کرده و بالغ بر 3 هزار کودک بی‌سرپرست را تحت آموزش و سرپرستی قرار داده و همین کودک را در آینده جذب کارخانه خود می‌کند.

 

captcha