هیچ شغلی ایجاد نشده، فقط گزارش می‌دهند/وام به نام اشتغال به کام موبایل
کد خبر: 3672165
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹
زینی‌وند:

هیچ شغلی ایجاد نشده، فقط گزارش می‌دهند/وام به نام اشتغال به کام موبایل

گروه اجتماعی: فرماندار شهرستان محلات گفت: اکثر گزارش‌های اشتغال به شغل‌های کاغذی تکیه دارد ولی در واقع هیچ شغلی ایجاد نشده، بنده اطلاعات 20 نفر که 15 میلیون تومان تسهیلات اشتغال از کمیته امداد گرفتند را بررسی کردم، حتی یک شغل هم ایجاد نکرده بودند و 4 یا 5 مورد آنها 5 میلیون از این وام را صرف خرید موبایل کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، علی زینی‌وند ، فرماندار محلات در جلسه شورای مشارکت‌های مردمی که امروز، 21 آذرماه در استانداری برگزار شد، گفت: این شهرستان علاوه بر دارا بودن جاذبه‌های گردشگری و ظرفیت بزرگ اقتصادی، از ظرفیت بالای خیرین برخوردار است که اگر درست ساماندهی شود می‌تواند استان را مدیریت کند.
وی ادامه داد: بنده از وضعیت ساماندهی خیرین راضی نیستیم، محلات نباید حتی یک فقیر داشته باشد، محلات ظاهر زیبایی دارد اما زیر پوست این شهرستان خانواده‌هایی با فقر کامل گذران زندگی می‌کنند.
زینی‌وند با بیان اینکه عده‌ای نیازمند به دلیل نابسامانی کمک‌های خیرین در حال له شدن هستند، گفت: زندگی یک نفر در این شهرستان برای یک میلیون تومان در حال فنا شدن است. بنده چند طرح ارائه کردم که سه شخصیت حقوقی شهرستان مثل نماینده مجلس، امام جمعه و فرماندار با چند نفر از خیرین، مجمع خیرین را تاسیس و کلیه کمک‌ها از این طریق انجام شود.
فرماندار شهرستان محلات گفت: دستگاه‌ها در راستای کمک به افراد نیازمند هم پوشانی ندارد بعضی خانواده‌ها از چند دستگاه کمک می‌گیرند ولی بعضی حتی از یک دستگاه هم نمی‌توانند کمک بگیرند. اگر در شهرستان‌هایی چون محلات، ساماندهی خیرین و کمک‌های مردمی محقق شود و ائمه جمعه پای کار بیایند همچون تبریز، شهری بدون متکدی و نیازمند خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه کشور در وضعیت بی‌پولی به سر می‌برد، گفت: پول‌های خوبی در برخی نهادها هزینه می‌شود اعتباراتی که هر سال به عنوان تبصره به کمیته امداد و بهزیستی تخصیص پیدا می‌کند، اعتبارات قابلی است به شرط اینکه درست مدیریت شود البته بیشتر این اعتبارات متعلق به کمیته امداد است.
زینی‌وند ادامه داد: البته در شهرستان محلات اقداماتی امیدوار کننده‌ای انجام و مدیران به خود آگاهی رسیده‌اند، دوره‌های آموزشی برگزار و تعاونی تشکیل و به تعاون شهر، تبدیل شدیم همین امر باعث شد این شهرستان به پایلوت مشاغل خرد کشور تبدیل شود. در یک جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان بالغ بر یک‌هزار و 300 شغل و البته نه شغل کاغذی بلکه واقعی ایجاد کردیم دلیل همه این عوامل خودآگاهی مجموعه مدیران و دهیاران شهرستان محلات است.
فرماندار شهرستان محلات مطرح کرد: همه ذهن‌ها در کشور به گزارش دادن معطوف شده است، اکثر گزارش‌ها هم به شغل‌های کاغذی تکیه دارد ولی در واقع هیچ شغلی ایجاد نشده است. بنده اطلاعات 20 نفر که تسهیلات اشتغال از کمیته امداد گرفته بودند را بررسی کردم با وجود اینکه هر کدام 15 میلیون تومان وام اشتغال گرفته بودند حتی یک شغل هم ایجاد نکردند.
وی تاکید کرد: وام‌های اشتغالی که به افراد نیازمند داده می‌شود، شغل ایجاد نمی‌کند بلکه نیازمند را بدهکار می‌کند دلیل اصلی آن تمرکز مسئولان روی تامین منابع است، در حالیکه تامین منابع در کشورهایی که به صورت تخصصی روی اشتغال کار می‌کنند فقط جزء کوچکی از کار است، اصل کار این است که به خانواده نیازمند، قبل از اعطای وام اشتغال، تضمین بازار فروش محصول داده شود. در روستای برزیجان این کار انجام و مدرسه متروکه‌ای را تبدیل به کارگاه دوخت لباس کار کردیم و 11 خانم مشغول کار شدند تولید این کارگاه تضمینی خریداری می‌شود و کسی نگران فروش محصول نیست.
زینی‌وند در ادامه گفت: چگونه از یک زن روستایی نیازمند که اصلا نمی‌داند شغل یعنی چه، انتظار داریم با وام 15 میلیون تومانی شغل ایجاد کند؟ 4 یا 5 مورد همان 20 نفری که بنده بررسی کردم بیش از 5 میلیون تومان از وام اشتغال را صرف خرید تلفن همراه برای فرزندانشان کرده بوند.
فرماندار شهرستان محلات عنوان کرد: کسی به این موارد توجه نمی‌کند و مسئولان فقط گزارش می‌دهند که این مقدار وام اشتغال دادیم و این مقدار شغل ایجاد شد، می‌توان تمام زنان روستایی را کار آفرین کرد البته با تدبیر. در محلات چرخه تعاونی‌ها تشکیل و از یکپارچه سازی زمین کشاورزی تا استفاده از دانش روز و محصول هدفمند انجام شد، تا زمانی که مدیران به خودآگاهی دست پیدا نکنند نمی‌توانیم کارهای بنیادین در رفع دغدغه‌های نیازمندان انجام دهیم.

captcha