رویکرد قرآنی مهدهای بسیج با محوریت مساجد/ فعالیت 150 مهد کودک بسیج در مساجد مشهد
کد خبر: 3672173
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸

رویکرد قرآنی مهدهای بسیج با محوریت مساجد/ فعالیت 150 مهد کودک بسیج در مساجد مشهد

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) با اشاره به اینکه مهدهای قرآنی بسیج در مساجد فعال هستند، گفت: در مهدهای قرآنی به‌دنبال ایجاد محیطی سالم برای ارائه مباحث دینی، قرآنی و فرهنگ بومی به نونهالان در نزدیکترین، امن‌ترین و سالم‌ترین فضای فرهنگی یعنی مساجد محل زندگی هستیم.

محمد حسین‌زاده، معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص مهدهای قرآنی سپاه و بسیج به تاکیدات مقام معظم رهبری در این رابطه که نسل امروز انقلاب از نسل‌های پیشین بهتر خواهد بود اشاره و تصریح کرد: علت تاکیدات ایشان این است که نونهالان امروز آینده‌ سازان کشور هستند.
حسین‌زاده با بیان اینکه مهدهای بسیج مبتنی بر قرآن و با هدف تربیت نیروی انقلابی و ارزشی از لحاظ اخلاقی و مبانی انقلاب کار خود را دنبال می‎‌کند، افزود: در این مهدها به‌دنبال ایجاد محیطی سالم برای ارائه مباحث دینی، قرآنی، احترام به والدین و فرهنگ بومی به نونهالان در نزدیکترین، امن ترین و سالم‌ترین فضای فرهنگی یعنی مساجد محل زندگی‌شان هستیم.
معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) با اشاره به این موضوع که ایران دارای استعدادهای بسیار برای رسیدن به رشد است، گفت: متاسفانه دشمنان انقلاب در بحث تهاجم فرهنگی برای نسل نونهال برنامه‌ریزی کرده است و چنانچه ما اقدامی مثبت در این عرصه انجام ندهیم به این معنا نیست که دشمن سکوت خواهد کرد و دست از اقدامات خصمانه خود برمی‌دارد.
وی به آفت‌های موجود بر سر راه نسل نونهال اشاره و بیان کرد: متاسفانه در برخی از مهدهای کودک ما رویکردهای سکولاریسم مشاهده می‌شود که با مبانی دینی، ارزشی و انقلابی ایران اسلامی هم‌خوانی ندارد و چنانچه بتوانیم مسئله آموزش را در بین نونهالان و همچنین خانواده آنان نهادینه کنیم به طور حتم در موضوع آموزش موفق خواهیم شد.
حسین‌زاده ابراز کرد: امروز نونهالان ما با قهرمانان هالیوود آشنایی کامل دارند؛ اما این میزان آشنایی در بحث قهرمانان دینی و ملی وجود ندارد که یکی از مهم‌ترین عرصه‌های تاثیرگذاری که می‌توانیم با بهره‌گیری از آن این آفت را خنثی کنیم، مهدهای کودک هستند.
وی با اشاره به اینکه بالغ بر 150 مهد بسیج در مشهد فعال است، تصریح کرد: با توجه به اهمیت مهدها که مخاطبان آن در رده سنی 5 و 6 سال هستند و اینکه به مباحث تربیتی مهدها نسبت به آموزش و پرورش کمتر توجه شده است لذا مسائل و دغدغه‌هایی نیز از سوی فعالان تربیتی در حوزه مهدها مطرح شده و می‌شود.
معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) بر نقش رسانه‌ها و مساجد نیز در این عرصه تاکید و اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع، معاونت فرهنگی سپاه امام رضا(ع)، فرهنگ سرای کودک و آینده شهرداری مشهد و دیگر ارگان‌هایی که به نوعی با نونهالان و مهدهای کودک در ارتباط هستند، اقدام به برگزاری جشنواره «غنچه‌های امید» کرده‌اند که امسال برای سومین سال پیاپی این جشنواره در سطح شهر مشهد برگزار خواهد شد.
وی در ادامه سخنان خود هدف از برگزاری این جشنواره را کنار هم قرار دادن والدین و کودک، خنثی کردن برنامه‌های دشمن و آشنایی با قهرمانان ملی و دینی برشمرد و ادامه داد: افزایش روحیه جامعه‌پذیری کودکان از طریق برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری به عنوان بهترین آوردگاه به جلوه نشستن استعدادهای ناب کودکان این مرز و بوم، از دیگر اهداف این جشنواره است و درصدد هستیم با برگزاری این جشنواره مهدهای کودک را در میدان رقابت قرار دهیم تا زمینه رشدشان فراهم شود.
حسین زاده افزود: ثبت نام برای کلیه مهدهای سطح مشهد آزاد است و از ابتدای فراخوان جشنواره غنچه‌های امید تاکنون 300 مهد کودک سطح مشهد در این جشنواره شرکت کرده‌اند .
درادامه ملیحه غیور، کارشناس فرهنگی خانواده سپاه امام رضا(ع) و دبیر سومین جشنواره «غنچه‌های امید» در گفت‌وگو با ایکنا در تشریح این جشنواره افزود: پرده خوانی، قصه‌گویی، الگوی برتر تدریس، روخوانی قرآن، سرود، دکلمه و مهارت‌های حسی و حرکتی و ... محورهای برگزاری این جشنواره است.
وی افزود: محورهای مدنظر اعلام شده باید حول عناوین سیره و فرهنگ رضوی، دهه فجر، ایثار و شهادت، آداب شهروندی و خانواده باشد.
غیور با بیان اینکه این جشنواره برای نخستین بار در سال 94 برگزار شد، اظهار کرد: در سال نخست برگزاری حدود 150 مهد کودک و 1500 کودک و در سال 95، 250 مهد و بیش از چهار هزار کودک در جشنواره شرکت و با هم رقابت کردند.
غیور به برگزاری دوره توانمند سازی برای مربیان در هر دو دوره جشنواره اشاره کرد و گفت: در سال نخست 200 مربی و در سال دوم 500 مربی در این دوره توانمندسازی شرکت کردند.
دبیر سومین جشنواره «غنچه‌های امید» با اشاره به اینکه مهلت ثبت نام در جشنواره تا 23 آذرماه تمدید شد، بیان کرد: افتتاحیه این مراسم پایان آذر ماه سال جاری برگزار و پس از داروی‌ها نتایج در دهه فجر اعلام می‌شود.

captcha