پژوهشگران برای بررسی آیات و روایات طب درمانی ورود كنند
کد خبر: 3672270
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
آیت‌الله‌العظمی مكارم شیرازی:

پژوهشگران برای بررسی آیات و روایات طب درمانی ورود كنند

گروه اجتماعی: مرجع تقلید شیعیان با یادآوری اینكه ده‌ها آیه قرآن و روایاتی از ائمه معصومین درباره بهداشت و طب درمانی آمده است كه بحث عمیقی درباره آن‌ها نشده است، بر لزوم ورود پژوهشگران برای بررسی و تنظیم این آیات و روایات تأكید كرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، آیت‌الله‌العظمی ناصر مكارم شیرازی، مرجع تقلید شیعیان به سومین كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» كه طی روزهای 20 تا 23 آذرماه در شیراز در حال برگزاری است، پیامی صادر كرد.
در این پیام كه توسط محمدهادی ایمانیه، شورای عالی این كنگره شب گذشته، 21 آذرماه در مراسم اختتامیه كنگره قرائت شد، آمده است: قبل از هر چیز تشكیل این همایش باشكوه را كه در موضوع خود كم‌نظیر یا بی‌نظیر است به مؤسسین، دست‌اندركاران و به همه شما عزیزانی كه در این مجلس حضور دارید، تبریك عرض می‌كنم و امیدوارم نتایج این همایش برای جامعه اسلامی بسیار پربار باشد.
این مسئله مسلم است كه سلامتی تن شرط اصلی همه برنامه‌های مادی و معنوی زندگی انسان است و به فرموده امام سجاد(ع) در دعای روز پنج‌شنبه از دعاهای ایام هفته كه پنج چیز را از خداوند تقاضا می‌كند، نخستین آن را سلامتی جسم می‌شمارد و عرضه می‌دارد:‌«سلامة اقوی بها علی طاعتك؛ به من تندرستی عطا فرما تا بتوانم اطاعت فرمان تو كنم».
به همین دلیل اسلام نمی‌تواند در تعلیمات خود نسبت به مسئله سلامتی جسم بی‌تفاوت باشد، لذا گاه با صراحت و گاه با دلالت التزامی هم در حوزه بهداشت و هم در حوزه طب درمانی تذكرات قابل توجهی داده است و نیز به همین دلیل سابقاً در كنار حوزه‌های علمیه كلاس‌های تدریس طب نیز وجود داشت و بزرگانی از این حوزه‌ها در مسائل طبی برخاستند.
در فقه اسلامی تربیت طبیب به عنوان واجب كفایی مقرر شده و هر گاه اطبای موجود برای رسیدگی به حال بیماران به قدر كافی نباشند این واجب كفایی تبدیل به واجب عینی می‌شود؛ یعنی بر كسانی كه استعداد این برنامه را دارند واجب می‌شود، دروس طبی را دنبال كنند.
این موضوع در عصر ما كه تخصص‌های طبی فوق‌العاده متنوع و گسترده شده،‌ اهمیت بیشتری دارد، زمانی بود كه طب اسلامی در دنیا حرف اول را می‌زد و كتاب‌هایی مانند قانون بوعلی سینا از مهم‌ترین كتب درسی در دانشكده‌های طب اروپا بود، حدیث معروف نبوی «العلم علمان،‌ علم‌الادیان و علم الابدان» كه مرحوم علامه مجلسی در جلد اول بحارالانوار، صفحه 220 آورده و در منابع اهل سنت نیز وجود دارد، علوم را عمدتاً در دو علم خلاصه می‌كند، علم دین و علم بدن.
ده‌ها آیه از قرآن مجید است كه یا به دلالت مطابقی یا التزامی اشاره به مسائل بهداشت و طب درمانی دارد و در روایات اسلامی مخصوصاً روایات متعددی كه از امام صادق(ع) و امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) رسیده، مسائل بهداشتی و طبی به صورت گسترده دیده می‌شود. متأسفانه بحث عمیق درباره آن آیات و همچنین روایات از نظر سند و دلالت صورت نگرفته و لازم است ان‌شاءالله پژوهشگرانی دامن همت به كمر بزنند و آن‌ها را بررسی و تنظیم و تصویب كنند و من امیدوارم این همایش مقدمه‌ای برای كارهای اساسی در این زمینه باشد.
بار دیگر از زحمات تشكیل‌دهندگان این همایش مخصوصاً جناب آقای دكتر ایمانیه كه از پیشگامان این‌گونه برنامه ها هستند و شما عزیزان شركت‌كننده صمیمانه تشكر می‌كنم».

captcha