برپایی نشست‌های «نظام سلامت در اسلام» در دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور
کد خبر: 3672317
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
هاشمی مطرح كرد:

برپایی نشست‌های «نظام سلامت در اسلام» در دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور

گروه اجتماعی: وزیر بهداشت در بخشی از پیام خود به كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» از برگزاری نشست‌های «نظام سلامت در اسلام» در دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، سیدحسن قاضي‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به سومین كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» كه طی روزهای 20 تا 23 آذرماه در شیراز در حال برگزاری است، پیامی صادر كرد.
در این پیام كه توسط خدادوست، مدیركل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت شب گذشته، 21 آذرماه در مراسم اختتامیه كنگره قرائت شد، آمده است: «در جهان‌بینی اسلامی توجه به وجوه مختلف جسمی و روحی انسان، از مهم‌ترین پیش‌نیازهای رشد و تعالی همه جانبه فرد و جامعه است. در این راستا، رویكرد روش‌مند و عالمانه مجموعه پژوهش‌های «سلامت و دین» می‌تواند افق روشنی از ارتقای سلامت متوازن جسمی،‌ روانی، اجتماعی، معنوی و روحانی انسان را پیش روی نظام سلامت بگشاید و راهكارهایی ارزشمند، به ویژه در حوزه پیشگیری و ترویج سبك زندگی ایرانی ـ اسلامی را به جامعه معرفی كند.
نشست‌های «نظام سلامت در اسلام» كه با هماهنگی دفتر طب ایرانی و معاونت فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و با همكاری اساتید فرهیخته حوزه علمیه، فرهنگستان علوم پزشكی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور در حال برگزاری است، با تأكید بر آموزه‌های رضوی و سیره نبوی در طب، گام بلند دیگری در جهت تبیین اصول علمی و كاربردی این گفتمان است.
ارزش این قبیل اقدامات آن‌گاه روشن‌تر می‌شود كه بدانیم امروزه در برخی محافل، رویكرد به آموزه‌های دینی در حوزه سلامت، با عنوان جدید «طب اسلامی» این عرصه ارزشمند را در معرض آسیب‌های جدی قرار داده است؛ برداشت‌های سطحی و شتاب‌زده، ترویج اخباری‌گری و سوءاستفاده از احساسات مذهبی مردم از جمله این موارد می‌باشد كه ان‌شاءالله با همت و روشنگری اساتید و اندیشمندان حوزه و دانشگاه و مراجع عظام تقلید، این مهم از گزند محفوظ بماند.
برگزاری سومین كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» به میزبانی دانشگاه علوم پزشكی شیراز، اقدامی ارزشمند در این زمینه است كه امید می‌رود علاوه بر تبیین اصول و مبانی استفاده از آموزه‌های دینی و منابع روایی و پیشگیری از آسیب‌های بالقوه، ابعاد مختلف نظام سلامت مدنظر اسلام را چنان در معرض بحث و گفت‌وگوی عالمانه اساتید و پژوهشگران رشته‌های مرتبط قرار دهد كه نتایج آن در حوزه عمل به كار آید.
امیدوارم این رخداد مبارك كه تلاش بی وقفه اندیشمندان حوزه و دانشگاه، زمینه اجرای آن را فراهم ساخته، با تشریك مساعی تمامی نهادهای علمی ـ فرهنگی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط، مقدمات تبیین منشور نظام سلامت در اسلام را به عنوان الگوی كاربردی برای ارتقای سلامت جسمی و روحی جامعه بشری فراهم سازد.
این جانب نیز ابراز مراتب سپاس و قدرشناسی خود، موفقیت، سربلندی و سلامت كلیه دست‌اندركاران برگزاری این همایش را از خداوند منان خواهانم».

captcha