وحدت حوزه و دانشگاه با تحول در حوزه محقق می‌شود
کد خبر: 3672359
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰

وحدت حوزه و دانشگاه با تحول در حوزه محقق می‌شود

گروه معارف: مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله آخوند(ره) گفت: وحدت بین حوزه و دانشگاه به معنای یکی شدن این دو نهاد نیست؛ بلکه استفاده از تجربیات و اسلامی سازی علوم، معنای اصلی این وحدت به شمار می‌رود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد‌جواد خزایی، مدیر مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) درگفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان به ضرورت مساله وحدت بین حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای هم فکری در بین این دو نهاد علمی است.
وی بیان کرد: من معتقدم تا زمانی که حوزه های علمیه به سمت تحول و به روز شدن حرکت نکنند وحدت صد در صدی در بین حوزه علمیه و دانشگاه حاصل نخواهد شد.
حجت الاسلام خزایی ابراز کرد: حوزه علمیه منبع علوم انسانی اسلامی است و باید خود را با نیاز روز جامعه منطبق کند، بازنگری در علوم انسانی و اسلامی سازی این علوم وظیفه اصلی حوزه ها است.
وی در ادامه افزود: متاسفانه تفکر غربی در جامعه امروزی از سوی علوم وارداتی غربی در ذهن جوان امروزی ترسیم شده و وظیفه حوزه های علمیه تبیین مبانی اسلامی در جامعه به خصوص در دانشگاه ها است.
مدیر مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) گفت: وحدت بین حوزه و دانشگاه به معنای یکی شدن این دو نهاد نیست بلکه استفاده از تجربیات و اسلامی سازی علوم، معنای اصلی این وحدت به شمار می‌رود.
وی خاطرنشان کرد: تعامل حوزه و دانشگاه باید به گونه ای باشد که پژوهش های اسلامی در دانشگاه شایع شود و همچنین باید حوزه های علمیه سبک زندگی اسلامی را در جامعه رواج دهند.
وی با اشاره به ضرورت تحول در حوزه های علمیه گفت: یکی از مهم ترین عوامل وحدت بین حوزه علمیه و دانشگاه تحول و به روز شدن حوزه های علمیه است که در این میان طلاب نیز باید به فکر باشند و همچنین مسئولان حوزه نیز باید برای این مساله چاره ای پیدا کنند.

وحدت حوزه و دانشگاه نباید دست خوش سمینارها شود
حجت الاسلام خزایی با اشاره به اهمیت مساله وحدت بین حوزه و دانشگاه بیان داشت: یکی از ابتکارات شهید مفتح(ره) طرح مساله وحدت بین حوزه و دانشگاه است.
وی با بیان اینکه وحدت بین حوزه و دانشگاه نباید دست خوش سمینارها و سخنرانی ها با برد کلاس اداری شود، تأکید کرد: هدف از طرح این مساله تعامل فکری و ایجاد هیأت های مستمر اندیشه ورز در پاسخ گویی به نیاز جامعه اسلامی و رسیدن به آرمان های انقلاب اسلامی است.
وی در ادامه با اشاره به معنای واقعی وحدت اظهار کرد: وحدت باید در نمای بیرونی سبب خدمت رسانی این دو بال اندیشه یعنی حوزه علمیه و دانشگاه در کشور اسلامی شود.
حجت‌الاسلام خزایی گفت: امروزه حکومت اسلامی با قوانین مصوب و لوایح و طرح های دولتی همه و همه باید طبق نیاز جامعه و حفظ اصالت های اسلامی برای حفظ امنیت و خدمت رسانی به مردم فعالیت کنند.
وی در ادامه افزود: دانشگاه مکانی است که با اصل قرار دادن علوم اسلامی و حوزه علمیه با ظرفیت علوم اسلامی و محور قرار دادن اندیشه الهی باید در جامعه فعالیتی انقلابی داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: حوزه و دانشگاه چون دو دست می توانند کمبودهای جامعه را برطرف کنند و با وحدت علمی و عملی جایگاه خود را با شأنیت و منزلت حفظ کنند.
مدیر حوزه علمیه آخوند در ادامه افزود: منظور از وحدت این نیست که دانشگاهیان معمم شوند و یا اینکه حوزویان اصالت های علوم اسلامی را کنار بگذارند، وحدت این دو نهاد یعنی انسجام و وحدت رویه در چشمه سیال و جوشان اندیشه اسلامی جامعه.
وی مطرح کرد: در حال حاضر علمدار ایده های ناب اندیشه های پیش رو از آن رهبر معظم انقلاب است که فکر فرزانه ایشان رهگشای معضلات حوزه و دانشگاه است.
وی در پایان گفت: امید داریم میزگردهای علمی برای رسیدن به وحدت علمی و عملی حوزه و دانشگاه در یک دبیرخانه دائمی و مشترک بین این دو بال علمی حاصل شود.

captcha