نگاه اخباری‌گری به روایات طبی آسیب‌زننده است
کد خبر: 3672484
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
خدادوست:

نگاه اخباری‌گری به روایات طبی آسیب‌زننده است

گروه اجتماعی: مدیركل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی تأكید كرد كه اگر نگاه اخباری‌گری و شتاب ‌و سطحی‌نگرانه به روایات طبی داشته باشیم قطعا هم به ائمه و هم به اسلام ظلم كرده و هم به سلامت مردم آسیب می‌زنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، محمود خدادوست، مدیر كل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی شب گذشته، 21 آذرماه در مراسم افتتاحیه كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» به ارائه گزارشی از فعالیت‌های كارگروه نظام سلامت در اسلام پرداخت كه از سال 92 تاكنون در ذیل این دفتر در وزارت بهداشت شكل گرفته است.
وی افزود: جلسات متعددی در این راستا با مراجع و بزرگان حدیث‌پژوه و قرآن‌پژوه در دانشگاه‌های قرآن و حدیث كه اهل فن و خبره هستند، داشته‌ایم و در محضرشان تلمذ كرده‌ایم تا بتوانیم یك كار ایجابی كنیم و بفهمیم در حوزه سلامت چگونه می‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده كنیم.
خدادوست با بیان اینكه ذیل این كارگروه تاكنون چندین همایش در نقاط مختلف كشور نظیر همایش شفای پایدار، طب رضوی و غیره برگزار شده است، گفت: آنچه در این همایش‌ها و كارگاه‌ها یاد گرفتیم این بود كه اگر نگاه اخباری‌گری و شتاب ‌و سطحی‌نگرانه به روایات داشته باشیم قطعا هم به ائمه و هم به اسلام ظلم كرده و هم به سلامت مردم آسیب می‌زنیم.
مدیركل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت افزود: آنچه در محضر علما یاد گرفتیم این است كه یك روایت باید سندیتی با استفاده از علم رجال، دلالتی با استفاده از علم دلال و سایر مبانی دینی داشته و منبع صدور روایت نیز بررسی شود و خلاصه اینكه مراحل متعددی باید طی شود تا ثابت شود این روایت درست است اما با فرض صحن سند و دلالت نیز یاد گرفتیم كه برای تعمیم آن به زمان و مكان امروز نیز حتماً به تحقیق و پژوهش نیاز داریم.
وی با یادآوری اینكه در هیچ روایتی ما روش تشخیص بیماری‌ها و یا اینكه میزان و وعده داروها را نداریم، گفت: در این موارد بعضاً پس از آن كه از روایت منسوب به ائمه با فرض صحت و سند جلو می‌رود از اینجا به بعد دارد اجتهاد شخصی ‌می‌كند یعنی فرد خودش تشخیص می‌دهد كه این روایت می‌تواند مربوط به این بیماری باشد و دز داروهای آن را خودش تشخیص می‌دهد.
خدادوست یادآور شد: مطلب دیگری كه یاد گرفتیم این است كه اگر بخواهیم فقط با روایات، مكتب طبی بسازیم برای بسیاری از بیماری‌های جدید مثل ام اس روایت نداریم و در آن گیر می‌كنیم و صرف‌نظر از این نیز در رابطه با مناسبت‌های اجتماعی نظیر مسئله انرژی هسته‌ای و غیره هم دچار مشكل می‌شویم.
وی با بیان اینكه اساس نگاه و رویكرد اخباری‌گری شاید آسیب بزنند، گفت: بسیاری از كاركردهای علوم به فلسفه و جهان‌بینی آن علم باز می‌گردد كه اگر جهان‌بینی ما توحیدی باشد، علوم ما نیز برای رفاه بشریت است و بر عكس لذا چیزی كه تاكنون یاد گرفته‌ایم این است كه نباید نگاه و رویكرد اخباری‌گری از روایات داشته باشیم.
مدیركل طب ایرانی وزارت بهداشت اظهار كرد: دین اسلام برای هدایت بشر آمده است و نیامده كه متوقف به فیزیك و شیمی و این دنیا شود؛ ما برای جای دیگری خلق شده‌ایم این است. صرف نظر از همه این‌ها در استنباط احكام فقهی یكی از توانمندی‌های شیعه این است كه قائل به مقتضیات مكان و زمان بوده و منبع صدور فتوای ما علاوه بر قرآن سنت و عقل و اجماع است.

captcha