آذربایجان غربی پایتخت اقوام و ادیان در کشور است
کد خبر: 3672526
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
رئیس مرکز اقوام و ادیان آذربایجان غربی:

آذربایجان غربی پایتخت اقوام و ادیان در کشور است

گروه اجتماعی: رئیس مرکز اقوام و ادیان آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی از نظر تنوع اقوام و ادیان یکی از استان های کم نظیر در کشور و جهان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان غربی امروز 22 آذر دکتر سید محمد صالحی در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در پردیس دانشگاه ارومیه برگزار شد اظهار کرد: آذربایجان غربی به عنوان رنگین کمان اقوام کشور از ظرفیت های بالایی از جمله گردشگری دینی و مذهبی برخوردار است که باید از این ظرفیت های بهره برداری ویژه ای کرد.


وی افزود: ماهیت و رسالت اصلی مرکز اقوام و ادیان دانشگاه ارومیه این است که در رابطه با مسائل پیروان اقوام و ادیان به صورت علمی ورود پیدا کرده و به تحقیق و پژوهش در این زمینه بپردازد.


دکتر صالحی ظهور اجتماعی مطالب علمی مکتوب شده را یکی از دغدغه های اصلی این مرکز دانسته و گفت: در راستای حل این دغدغه نیز این مرکز در نظر دارد با ورود به عرصه پژوهش و برگزاری نشست های علمی برآید.


وی در ادامه تصریح کرد: مرکز مطالعات دانشگاه ارومیه اسفند سال 94 به تصویب هیات امنا دانشگاه رسیده و در سال 95 به صورت رسمی آغاز به کار کرد و تا کنون اقدام به پژوهش ها و برگزاری برنامه های علمی در این راستا پرداخته است.


این مقام مسئول آسیب شناسی موضوع وحدت و برون رفت از وضعیت موجود با رویکرد وحدت عملی و گفتمان علمی را از اهداف مهم برگزاری این نشست عنوان کرده و بیان کرد: تبیین فرهنگ تسالم و گفت و گو در اسلام و معرفی چهره رحمانی و عاری از خوشنت ایران اسلامی، بیان راهکار های عملی همگرائی، همدلی و احترام به آحاد مردم با تکیه بر ارزش های انسانی، بررسی مولفه های خشونت و افراطی گری و راه های مبارزه با آن، معرفی آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه به عنوان پایتخت اقوام و نماد همزیستی پیروان ادیان و مذاهب، ایجاد بستر مناسب جهت برگزاری کارگاه ها، همایش ها وفرانس هایی در سطح بین اللمل و ملی، گسترش روابط بین المللی با استفاده از ظرفیت گردشگری دینی و آثار باستانی از دیگر اهداف این مرکز در برگزاری نشست علمی، تخصصی فرهنگ تعایش اقوام است.


وی در خصوص سایر برنامه های اجرایی در تاریخ 26 و 27 آذر گفت: کارگاه علمی جریان شناسی سلفی گری و اندیشه های تکفیری، نشست علمی دانشجویان و طلاب حوزهای علمیه و علمای اهل تسنن و تشیع، نشست علمی ائمه جمعه اهل سنت و شیعه استان، نشست عمومی دانشجویان به مناسبت هفته وحدت با موضوع وحدت و جهان عاری از خشونت بخشی از برنامه های پیش بینی شده در این ایام است.

 

captcha