جای خالی منطق قرآن برای اثبات آموزه‌‌های دینی در کتب درسی
کد خبر: 3672538
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
فیض در افتتاحیه هفته قرآن و عترت اذعان کرد:

جای خالی منطق قرآن برای اثبات آموزه‌‌های دینی در کتب درسی

فعالیت‌های قرآنی: معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، گفت: من به عنوان فرد آموزش و پرورشی اعتراف می‌کنم که در کتاب‌های درسی از این موضوع غافل بوده‌ایم، یعنی در کتاب‌های درسی به جای منطق قرآن از خود منطق‌تراشی کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیین افتتاحیه نمادین هفته قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش شهر تهران به صورت نمادین در دبیرستان پسرانه فرهنگ دو با حضور مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز این وزارت و همچنین دیگر مسئولان و فرهنگیان و همچنین دانش‌آموزان امروز، 22 آذرماه در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد.

فوری/// جای خالی منطق قرآن برای اثبات آموزه‌‌های دینی در کتب درسی/ آیین افتتاحیه نمادین هفته قرآن، عترت شهر تهران
این برنامه که با اجرای هادی صلح‌جو، کارشناس مجری شبکه قرآن و معارف سیما همراه بود، مستمعان از اجرای گروه سرود صفیر عشق دبیرستان فرهنگ با دو قطعه که یکی از این قطعه‌ها به سه زبان و به پیشنهاد مجمع جهانی تقریب مذاهب تهیه شده بود، لذت بردند.
در ادامه مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به سخنرانی پرداخت و گفت: بحث قرآن، عترت و نماز محور اساسی دارد که آن خود قرآن است. برخی از اوقات اگر بتوانیم اهدافمان را متمرکز در یک موضوع کنیم بهتر جواب می‌دهد و هنگامی که به سه مقوله فوق می‌پردازیم، باید این را در نظر داشته باشیم که قرآن می‌تواند راهگشای دو مقوله دیگر نیز باشد.
وی با اشاره به سخنی از علامه طباطبایی، ادامه داد: از مسیر قرآن است که باید جایگاه ائمه(ع) را در جامعه اسلامی شناسایی کنیم و نقششان را بفهمییم و بدانیم که اگر به عترت به عنوان ثقل کبیر تأکید شده است، چرا اینگونه بوده است. لذا اگر فردی با قرآن به معنای واقعی مأنوس باشد آن هم به صورت ظاهری و باطنی، از مسیر تعامل با قرآن جایگاه ائمه(ع) نیز برای او روشن می‌شود.
فیض بیان کرد: علامه طباطبایی در جای دیگر می‌فرماید «احکام در کلیت قابل تقلید نیست، بلکه جزئیات احکام قابل تقلید است. کلیات احکام باید به صورت منطفی برای هر فرد پذیرفته شود». لذا باید بدانیم این مناطق را از کجا باید بیابیم. باید آن را از قرآن بیابیم. اگر فردی با قرآن مأنوس باشد از انس با قرآن این را در می‌یابد که مثلا چرا نماز، روزه، خمس و ...
وی ادامه داد: بعد که با منطق قران آشنا شدیم و کلیاتش را از آیات قرآن بهره گرفتیم آن هنگام است که برای جزئیات باید هر فرد براساس نظر مرجع تقلیدش اقدام به تقلید کند.

فوری/// جای خالی منطق قرآن برای اثبات آموزه‌‌های دینی در کتب درسی/ آیین افتتاحیه نمادین هفته قرآن، عترت شهر تهران
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: از بین سه مقوله قرآن، عترت و نماز، قران می‌تواند محور هر سه باشد. قرآن راه را برای تبعیت ودلداگی ما نسبت به ائمه(ع) باز می‌‌کند و جایگاه اولیای الهی و معصومین(ع) و پیروان آنها را برای ما معرفی می‌کند چنانکه جایگاه دیگر احکام را نیز معلوم می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه هنگامی که در قرآن سرمایه‌گذاری کنیم می‌توان به دیگر اهداف رسید، ادامه داد: به شرط اینکه سرمایه‌گذاری قرآن تنها در خواندن صرف و حفظ کردن صرف خلاصه نشود بلکه تأمل و تدبر در قرآن نیز باید رخ دهد.
فیض با اشاره به دعای تلاوت قرآن، عنوان کرد: «لا تَجْعَلْ قِراءتي قِراءةً لاْ تَدَبُّر فيها» خدایا قرائتم را از این کتاب الهی قرائت بدون تدبر قرار نده؛ یعنی خدایا اجازه نده قرآن بخوانم و در آن تدبری نداشته باشند. «بل اجْعَلْني اَتَدبُّرَ اياتِه وَ اَحْكامِه» بلکه قرائتم را اینگونه قرار بده تا در مطالب محکم این آیات تدبر کنم و بتوانم از محتوای آن بهره‌مند شوم. این نگاهیست که ما به مقوله قرآن داریم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: این نگاه می‌تواند منطق قرآن را هم به ما معرفی کند. یکی از اشکالاتی ما اینست که ما از سر دلسوزی برای خودمان منطق‌سازی کرده‌ایم به این معنا که احساس کردیم برای ارائه استدلال نسبت به مدعاهای خودمان باید بایداستدلال ارائ کنیم و سپس شروع به استدلال سازی ومنطق تراشی کردن کردیم که این یکی از خطاهای ماست به جای اینکه منطق قرآن را بیاموزیم واز منطق قرآن استفاده کنیم و خودمان برای خودمان منطق درست کرده‌ایم.
فیض تصریح کرد: قرآن برای اثبات ربانیت خداوند از منطقی استفاده می‌کند ما برای خودمان آن منطق را کناری گذاشتیم و شروع به منطق تراشی کرده‌ایم و اصرار داریم که با این مطق تراشی مخاطب را راضی و قانع کنیم و این اشتباه است اگر ما به قرآن به حد اعلی اعتقاد داشته باشیم معتقد می‌شویم که منطق قرآن از هر منطقی بالاتر است.
وی با اشاره به اینکه مثلا اثبات توحید با منطق قرآن برای دانش‌آموزان از هر راه دیگر صحیح‌تر است، بیان کرد: من به عنوان فرد آموزش و پرورشی اعتراف می‌کنم که در کتاب‌های درسی از این موضوع غافل بوده‌ایم. یعنی در کتاب‌های درسی به جای اینکه منطق قرآن را عرضه کنیم می‌گوییم در منطق قرآن اینگونه استدلال شده است. آن را بی سرو صدا کنار گذاشته‌ایم و از خود منطق تراشی کرده‌ایم و کتاب‌هایمان را از محتوا پر کرده‌ایم و بعد انتظار داریم و می‌گوییم چرا دانش‌آموزان با مطالعه کتاب‌های دینی، دیندار نمی‌شوند. برای اینکه برای اثبات آموزه‌های دینی از منطق قرآن فاصله گرفته‌ایم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تأکید براینکه هر فردی که از منطق قرآن فاصله گرفته است، مشمول این آیه قرآن می‌شود «فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ»، اضافه کرد: قرآن را برای تذکر تمامی انسان‌ها فرستاده شده است و این کتاب مجموعه استدلال‌ها را داراست.
وی تصریح کرد: منطق قرآن را رها کردیم و به جای آن دنبال روش‌های خودمان می‌رویم. منطق قرآن را رها کرده‌ایم و به دنبال منطق‌های خودساخته رفته ایم واین منطق های خودساخته هرگز جایگزین منطق قرآن نمی‌شود. این بازگشت همه ما را با تدبر به قرآن می‌‌طلبد.

فوری/// جای خالی منطق قرآن برای اثبات آموزه‌‌های دینی در کتب درسی/ آیین افتتاحیه نمادین هفته قرآن، عترت شهر تهران
فیض با اشاره به اینکه شما دانش‌آموزانی که علوم انسانی می‌خوانید محور جریان فکر جامعه می‌شوید، اظهار کرد: شما بیش از هر دانش‌آموزان علوم انسانی باید به منطق قرآن آشنا شوید و منطق قرآن را به زبان امروزی تولید کنید. به تعبیر امام خمینی(ره) جهان تشنه معارف ناب است و این وظیفه ماست که تشنگی جهان را با استفاده از معارف قرآن پاسخ دهیم و وظیفه خود را در این زمینه انجام دهیم.
وی با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) و تلاوت روزانه حداقل 50 آیه قرآن،اظهار کرد: امام خمینی(ره) در چهل حدیث نیز تأکید کردند این حداقل انتظاریست که از ما به عنوان یک مسلمان شده است. این کمترین انتظار از من و شماست و امیدست که به این اتظار حداقلی پاسخ دهیم ودر این تلاوت‌ها تدبری کنیم و منطق قرآن را بیاموزیم و با آن جامعه بشری را پاسخگو باشیم و تشنگی انها را سیراب کنیم.
در ادامه کلیپی از سخنان مقام معظم رهبری و روند برپایی پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ارائه شد و حسن ختام این برنامه همخوانی سبیل‌الرشاد و بازدید از مسابقات قرآن دبیرستان فرهنگ برای آشنایی با کیفیت برگزاری مسابقات دانش‌آموزان بود.
گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببیند.

captcha