اصلاح آیین‌نامه ترفیع اعضای هیئت علمی با هدف توجه به مشکلات جامعه
کد خبر: 3672551
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
عبدالرضا باقری خبر داد:

اصلاح آیین‌نامه ترفیع اعضای هیئت علمی با هدف توجه به مشکلات جامعه

گروه دانشگاه: قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اصلاح آیین‌نامه ترفیع اعضای هیئت علمی در اختیار هیئت امنای دانشگاه‌ها است و دانشگاه‌ها می‌توانند این آیین‌نامه را به گونه‌ای اصلاح کنند که اعضای هیئت علمی فعالیت‌های علمی خود را متناسب و در مسیر حل مشکلات جامعه سوق دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عبدالرضا باقری امروز در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه شاهد از لزوم طراحی و تدوین برنامه‌های راهبردی پنج ساله در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور سخن گفت و تصریح کرد: اعضای هیئت علمی فعالیت‌های علمی پژوهشی خود را در راستای اهداف دانشگاه انجام دهند؛ آنها می‌توانند ۵۰ درصد امتیاز ترفیع سالانه خود را از انجام کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی در چارچوب برنامه راهبردی دانشگاه و ۵۰ درصد دیگر را نیز از دیگر محل فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود کسب کنند.

وی با بیان اینکه باید در راستای حل مشکلات کشور و انجام تحقیقات کاربردی، آیین نامه‌های ارتقای اعضای علمی و تبدیل وضعیت آنان نیز به تدریج اصلاح شود، خاطرنشان کرد: این اقدام با کسب نظرات همه دانشگاهیان کشور و مبتنی بر یک وفاق جمعی انجام خواهد شد.
قائم مقام وزیر علوم با اشاره به ضرورت ارائه توانمندی‌های دانشگاه‌ها برای حل مشکلات جامعه به مسئولان اجرایی و قانونگذاری کشور گفت: دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی باید از طریق رسانه‌های جمعی و وب‌سایت خود، کارهای علمی، عملیاتی و پژوهش‌های کارگشا و مفید انجام شده برای کشور را به صورتی شایسته اطلاع‌رسانی کنند.

باقری تاکید کرد: باید با حضور اعضای هیئت علمی، دانشجویان و صاحب‌نظرانی از حوزه‌های اجرایی و صنعتی چندین هسته فناور در هر دانشگاهی تاسیس شود تا با تمرکز بر یک مشکل در طول دو تا سه سال آن مشکل حل شود؛ این اقدام باعث باورمندی بیشتر مسئولان و مدیران به توانمندی‌های دانشگاه خواهد شد.

قائم‌مقام وزیر علوم با بیان اینکه جامعه از دانشگاه انتظار دارد برای حل مشکلات کشور راه‌حل علمی ارائه دهد، گفت: وزارت علوم در زلزله اخیر تصمیم گرفت ۵ روستای نمونه را با رعایت اصول مقابله به زلزله و مصرف بهینه انرژی در مناطق زلزله‌زده احداث کند که این اقدام در راستای ارائه توانمندی‌های مراکز علمی برای کشور و مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم دانشجویان با کسب توانمندی‌های لازم بتوانند پس از فراغت از تحصیل وارد بازار کار شوند؛ باید ارتباط دانشگاه‌ها با خارج از دانشگاه، صنعت و کشاورزی بیشتر شود و در همین راستا ایجاد دوره‌های کارآموزی و بازنگری دروس با هدف مهارت آموزی، از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در دستورکار قرار گیرد.

قائم مقام وزیر علوم گفت: در پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی و در تدوین و دفاع از پایان نامه‌های دانشجویی باید رعایت شاخص‌های کیفی اولویت اول مدیران دانشگاه‌ها باشد.
در این مراسم ضمن تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه شاهد، از کتاب مجموعه مقالات دومین همایش تمدن نوین اسلامی رونمایی شد.

captcha