گرایش بیشتر طلاب به علوم قرآنی در دوره تخصصی
کد خبر: 3672592
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶

گرایش بیشتر طلاب به علوم قرآنی در دوره تخصصی

گروه معارف- معاون پژوهشی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد با بیان اینکه در دوره تخصصی حوزه علمیه سه گرایش اصلی وجود دارد، افزود: 70 درصد طلاب در دوره تخصصی به علوم قرآنی، 20 درصد دوره فقه و اصول و 10 درصد به فلسفه و کلام اسلامی علاقه نشان می‌دهند و در یکی از این سه گرایش به تحصیل می‌پردازند.

مریم قرایی، معاون پژوهشی مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) توس مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در مورد نحوه پذیرش و گزینش طلاب بانو در مدارس علمیه، ابراز کرد: طلاب وارد حوزه می‌شوند تا از نظر اعتقادی ساخته شوند از همین رو در ابتدای کار سخت‌گیری خاصی در زمینه پذیرش طلبه انجام نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه 200 طلبه بانو در مدرسه علمیه فاطمةالزهرا(س) توس مشهد در حال تحصیل هستند، گفت: برای ثبت‌نام در مدرسه علمیه فاطمةالزهرا(س) توس مشهد، افراد باید حداقل مدرک دیپلم داشته باشند و نیز در آزمون سراسری حوزه قبول شوند.

معاون پژوهشی مدرسه علمیه فاطمةالزهرا(س) توس مشهد درباره میزان حضور و اهمیت زبان انگلیسی در دروس حوزوی، بیان کرد: زبان انگلیسی در دروس حوزوی استفاده نمی‌شود اما در کلاس‌های تابستانی و فوق‌العاده به طلاب علاقه‌مند تدریس می‌شود.

بیشترین چالش‌های جوانان جامعه

قرایی در ادامه در خصوص بیشترین چالش‌های جوانان جامعه نیز ابراز کرد: ازدواج جوانان، هم‌کفو پیدا نکردن و تجمل‌گرایی از عمده مشکلات جوانان امروز به شمار می‌رود.
معاون پژوهشی مدرسه علمیه فاطمةالزهرا(س) توس مشهد با اشاره به اینکه وضعیت حجاب در میان جوانان نامساعد است، افزود: باید در این زمینه خودمان را سرزنش کنیم و ببینیم کجای کار مشکل دارد زیرا اگر خودمان را نقد کنیم بهتر می‌توانیم به هم نزدیک شویم.

قرایی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات حوزه عدم دسترسی به منابع و کتاب‌های اصلی است، اظهار کرد: 80 درصد طلبه‌هایی که از حوزه علیمه فارغ‌التحصیل شده‌اند، جذب کار نمی‌شوند.

دسترسی نداشتن طلاب به منابع و کتاب‌های اصلی
قرایی در پایان با بیان اینکه حوزه در زمینه تربیت وعاظ نیز فعالیت دارد، بیان کرد: فردی که بخواهد سخنران شود، باید با فن سخنوری آشنا بوده و به احکام، آیات و روایات و مسائل روز روانشناسی تسلط داشته باشد.

همچنین سیداعظم التفاتی، معاون پژوهشی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه 150 طلبه دیپلم و بالاتر از دیپلم در این مدرسه تحصیل می‌کنند، بیان کرد: تحصیل در حوزه علمیه به صورت رایگان است و غیر از هزینه کتاب، بقیه مخارج را مرکز مدیریت حوزه علیمه خراسان رضوی متقبل می‌شود.

وی در خصوص نحوه پذیرش در مدارس علمیه، گفت: پذیرش در مدارس حوزه علمیه به صورت یک سیستم متمرکز و سراسری است و بعد از اینکه همه متقاضیان در آزمون ورودی، شرکت و حدنصاب نمره را کسب کردند، وارد مرحله بعدی یعنی مصاحبه می‌شوند.
معاون پژوهشی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد ادامه داد: در مرحله مصاحبه، صلاحیت عمومی افراد که شامل اعتقادات سیاسی، انقلابی، ولایی بودن و آشنایی نسبی با معارف می‌شود، بیشتر از صلاحیت علمی‌ مدنظر بوده، زیرا صلاحیت علمی به واسطه آزمون سنجیده شده است.

التفاتی در خصوص مطالبی که در دوره سطح عمومی به طلاب آموزش داده می‌شود، بیان کرد: در دوره سطح عمومی، مباحث عمومی در مورد معارف دینی که با تکیه بر مباحث عربی، صرف و نحو، فلسفه، منطق و کلام است، تدریس می‌شود.

گرایش بیشتر طلاب به علوم قرآنی در دوره تخصصی

وی با بیان اینکه در دوره تخصصی حوزه علمیه سه گرایش اصلی وجود دارد، افزود: 70 درصد طلاب در دوره تخصصی به علوم قرآنی، 20 درصد دوره فقه و اصول و 10 درصد به فلسفه و کلام اسلامی علاقه نشان می‌دهند و در یکی از این سه گرایش به تحصیل می‌پردازند.

معاون پژوهشی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) در خصوص تحصیل هم زمان فرد طلبه در حوزه و دانشگاه نیز گفت: افرادی که از نظر حوزه علمیه نخبه باشند و سطحی از تألیفات و انتشارات را داشته باشند، می‌توانند تحصیل هم زمان داشته باشند.

انتهای پیام

captcha