نبود تبلیغات کتاب و توزیع مناسب آن/ارتباط نداشتن با نشر خارجی؛ معضل این حوزه
کد خبر: 3672623
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴

نبود تبلیغات کتاب و توزیع مناسب آن/ارتباط نداشتن با نشر خارجی؛ معضل این حوزه

گروه فرهنگی: مدیر فروش انتشارات سوره «مهر» با بیان اینکه آن چیزی که معضل امروزی بازار کتاب را حل می‌کند، تبلیغات کتاب و توزیع مناسب آن است، گفت: در حوزه نشر کتاب تبلیغات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است لذا نویسندگان بر روی تبلیغات کتاب خود کار کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در عصری که فضای مجازی به سرعت در کشور و جهان رشد کرده و با توجه به علاقه‌مندی مردم به این حوزه و برقراری ارتباط از این طریق با یکدیگر با کمترین هزینه، افزایش نشر دیجیتال در این فضا و نبود قانون کپی رایت موجب شده تا درصد کتاب‌خوانی غیرالکترونیک در کشور پایین بیاید و وضعیت نشرعلاوه بر این مسئله و معضلاتی چون گرانی کاغذ دچار رکود شود. در این خصوص با برخی از ناشران به گفت‌وگو پرداختیم.

محمد صمیمی، مدیر فروش انتشارات «سوره» در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص وضعیت نشر در کشور، اظهار کرد: همانطور که می‌بینید وضعیت نشر کتاب دچار رکودی شده است. نه اینکه افراد کتاب‌خوان نیستند یا وجود ندارند بلکه محتوای کتاب‌های چاپ شده مورد توجه همه مردم واقع نمی‌شود.

صمیمی بزرگترین مشکل ناشران را گرانی کاغذ دانست و ابراز کرد: نویسندگان برای انتشار کتاب خود باید اول کاغذ خریداری کنند، حدود 50 الی 60 درصد هزینه کتاب پول کاغذ است، ولی حداقل زمان برگشت مبلغی که برای خرید کاغذ هزینه می‌کنند حدود 10ماه است، که این زمان زیاد در برگشت سرمایه‌هایشان خیلی به صرف ناشران نیست.

تبلیغات کتاب و توزیع مناسب آن؛ یکی از راه حل‌های حوزه نشر

مدیر فروش انتشارات سوره «مهر» با بیان اینکه آن چیزی که معضل امروزی بازار کتاب را حل می‌کند، تبلیغات کتاب و توزیع مناسب آن است، گفت: در حوزه نشر کتاب تبلیغات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است لذا نویسندگان بر روی تبلیغات کتاب خود کار کنند.

صمیمی در ادامه گفته‌های خود در خصوص مراحل چاپ کتاب در انتشارات «سوره»، عنوان کرد: با توجه به موضوعی که نویسنده پیشنهاد می‌دهد، کارشناسان استانی و کارشناسان انتشارات «سوره مهر» در تهران موضوع کتاب را بررسی می‌کنند و نظر نهایی خود را راجب آن می‌دهند.اگر موضوعی که نویسنده انتخاب کرده بود اصول و خط قرمزها را رعایت کرده باشد، کتاب‌ به مرحله چاپ می‌رسد.

کتاب قبل از چاپ توسط کارشناسان در اتاق فکر بررسی می‌شود

مدیر انتشارات سوره «مهر» عنوان کرد: با توجه به سیاست‌های ناشر، قبل از چاپ کتاب اتاق فکری تشکیل می‌شود و در آن اصول و قوائدی توسط کارشناسان تعریف می‌شود.

در ادامه، هادی عبداللهی، مدیر انتشارات «ستاد کل نیروهای مسلح» وابسته به انتشارات «بنیاد حفظ و آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس»، در خصوص مراحل چاپ کتاب در این انتشارات، افزود: معمولا روند چاپ یک کتاب به این صورت است که یا سوژه‌ خوبی توسط نویسندگان معرفی می‌شود و یا موضوع کتاب مربوط به خاطرات فردی است که خاطرات آن را خانواده و یا دوستان او نوشته‌اند. کارشناسان با بررسی موضوع، اصول و معیارها و رعایت ممیزی‌ها، کتاب را وارد مرحله چاپ می‌کنند.

این مدیر انتشارات، وضعیت نشر در کشور را قابل قبول دانست و ابراز کرد: یکی از نقاط ضعف در نشر کتاب بازاریابی و تبلیغات است، چراکه کتاب‌ها بعد از چاپ در انبارها می‌مانند و کسی آن کتاب را نمی‎‌شناسد، تا اینکه مراسمی باشد، یا نمایشگاهی برپا شود. یا مدارس و حوزه‌های علمیه خواهان دریافت کتابی در زمینه دفاع مقدس باشند.

مدیر انتشارات «ستاد کل نیروهای مسلح» ادامه داد: متأسفانه هیچ حمایتی از نویسندگان در زمینه تبلیغ کتابشان نمی‌شود، جای تأمل دارد، چراکه هزینه‌های چاپ کتاب آنقدر سنگین است که برخی از نویسندگان توانایی مالی برای تبلیغات کتاب خود را ندارند.

گرانی کاغذ معضل چاپ کتاب برای نویسندگان

وی بیان کرد: در حال حاضر نویسندگان هم باید برای چاپ کتاب خود اول کاغذ خریداری کنند و بعد کتابشان را به مرحله چاپ بسپارند. بسیاری از نویسندگان نو قلمی وجود دارند که از آنان هیچ حمایتی نمی‌شود.

مدیر انتشارات «ستاد کل نیروهای مسلح»  گفت: امروزه در کشور مسئله کتاب و کتابخوانی جدی گرفته نمی‌شود و این موضوع در حوزه کتاب‌های دفاع مقدس به وضوح دید می‌شود.

این مدیر انتشارات، با اشاره به اینکه ناشران خصوصی از طرف سازمان‌های دولتی هیچ حمایت مادی و معنوی نمی‌شوند، بیان کرد: کارهای مشترکی که ناشران خصوصی وناشران دولتی با هم انجام می‌دهند، می‌تواند کمک حال برخی از ناشران خصوصی باشد و بعضی از مشکلات در حوزه نشر را هموار کند.

همچنین در ادامه مدیر انتشارات «پیام آزادگان» در خصوص وضعیت کتاب‌خوانی و نشر در جامعه، اظهار کرد: امروزه با توجه به گسترش عصر ارتباطات درصد بیشتر مردم کتاب‌خوان نیستند.  برخی از مردم هم که علاقه‌مند به کتاب هستند، طرفدار کتاب‌های مختصر، هدفمند و اثرگذارند.

وی با بیان اینکه باید در انتشار کتاب نیاز جامعه نیز سنجیده شود، گفت: از لحاظ محتوا باید نیاز جامعه را بسنجیم باید ببینیم هدف از چاپ کتاب چیست و آیا  پاسخگوی نیاز جامعه و مردم است.

این مدیر انتشارات با بیان اینکه در حوزه نشر دفاع مقدس با مشکلاتی همراه هستیم، ابراز کرد: کشورهای دیگر با ساخت فیلم و انیمیشن و حتی چاپ کتاب در خصوص دلاوری‌های رزمندگان خود می‌نویسند. تا جایی که ما آن کتاب‌ها را می‌خوانیم و لذت می‌بریم اما در کشور ما به غیر از قشری خاص و علاقه‌مند به این موضوع کسی به سراغ کتاب‌های دفاع مقدس نمی‌رود.

نبود ارتباط با نشر خارجی؛ معضل این حوزه

وی ادامه داد: نبود ارتباط حوزه نشر با نشر خارجی از دیگر مشکلات این صنعت به شمار می‌رود و باید فکری برای جهانی شدن حوزه نشر انجام داد.

مدیر انتشارات «پیام آزادگان» بیان کرد: برخی از انتشارات نیز بنا بر سیاست‌های خود اتاق فکری دارند که در آن  مجموعه‌ای از کارشناسان با بررسی اصول و قوائد انتشار کتاب و تأیید آن، کتاب را  برای چاپ راهی انتشارات می‌کنند.

وی در ادامه گفته‌های خود با اشاره به اینکه عناوین کتاب‌های انتشارات «پیام آزادگان» بیشتر در حوزه دفاع مقدس و با محوریت استقامت آزادگان است، عنوان کرد: هدف مؤسسه پیام آزادگان را بر محور صبر و استقامت آزادگان است تا فرهنگ ایستادگی و مقاومت را در میان مردم تداعی کند.

captcha