تمدن در ذات قرآن وجود دارد/ مولفه‌های حوزه تمدن‌ساز
کد خبر: 3672719
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
آیت‌الله اعرافی:

تمدن در ذات قرآن وجود دارد/ مولفه‌های حوزه تمدن‌ساز

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر حوزه‌های علمیه با برشمردن مولفه‌های حوزه تمدن‌ساز گفت: تمدن در ذات قرآن و اسلام وجود دارد و وصله ناچسب برای مقدسات ما نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)در قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی، امروز 23 آذرماه در همایش حوزه بین‌الملل؛ حوزه تمدن‌ساز در سالن همایش‌های مدرسه امام کاظم(ع) گفت: حرکت ذلیلانه، رذیلانه و زشت ترامپ را به شدت محکوم می‌کنیم و مطمئنا این اقدام رذیلانه منشا خیزش‌های نو در جهان اسلام خواهد بود و ره به جایی نخواهد برد و بر بیداری امت اسلامی نیز خواهد افزود.
وی افزود: از اقدامات بسیار ناپسندی که در بحرین علیه مردم شریف این کشور و آیت‌الله عیسی قاسم رخ می‌دهد هم ابراز تنفر می‌کنیم؛ مقابله یک رژیم به ملت خود و فشار و مضایقات مستمر به دانشمندان و فرهیختگان، حرکتی ضدبشری، ضد اخلاقی و ضد انسانی است.
مدیر حوزه علمیه بیان کرد: رویکرد تمدنی اسلام مهمترین مسئله در بحث نگاه تمدنی است؛ نگاه تمدنی که از متن تعالیم اسلامی برخاسته است به حرکت ما روح و معنا می‌دهد بنابراین این نقطه عزیمت و سنگ بنای حرکت ما در این عرصه است و باید به درستی بر بعد تمدن‌ساز اسلام که در ذات و شالوده اسلام نهاده است تکیه کنیم.
وی بیان کرد: اینکه می‌گوییم اسلام در ذات خود تمدنی است وصله ناچسب به اسلام نیست بلکه وقتی طلوع خورشید قرآن را می‌نگریم می‌بینیم نگاه اسلام از آغاز تمدنی و فراگیر بوده است.
اعرافی گفت: اندیشه‌ای که عرضه می‌شود اگر فراساحتی بوده و به همه عرصه‌های فردی و اجتماعی نگاه داشته باشد تمدنی است البته این به معنای بی توجهی به تجارب بشری نیست.
مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: البته در باب دین اقلی و اکثری ما به دین اقلی معتقد نیستیم و نگاه ما به دین اکثری توام با عقلانیت و خرد و تجربه بشری است.
وی افزود: عنصر دوم تمدنی بودن یک اندیشه، نگاه منظومه‌وار و سیستمی است؛ ما هم معتقد به نظامات گوناگون اسلامی و هم رشته واحد مرتبط‌کننده این نظامات هستیم.
وی افزود: جهانشمولی و زمان‌شمولی سومین عنصر در نگاه تمدنی است که در دین اسلام وجود دارد؛ همچنین در درون این فکر و اندیشه، ساز و کارهای ثابت و متغیر و راه‌هایی برای پاسخگویی به تحولات تعبیه شده باشد.
اعرافی با بیان اینکه پیامبر این نگاه را به بشر عنایت کرد عنوان کرد: در این نگاه فرد و جامعه و خانواده و ... دیده شده و به همه نیازهای عمیق بشری پاسخ داده است و قرآن پیام جدید و حرکت نو تمدنی بود و بشریت وارد یک فصل نو شد و انقلاب در عصر ما خیزشی بود تا بسیاری از از مولفه‌ها در تاریخ بازپروری و بازعرضه شود.
وی تاکید کرد: حوزه اگر بخواهد بین‌المللی باشد باید این رویکرد با مولفه‌های بیان شده را داشته باشد؛امروز جامعه المصطفی به عنوانی یک نهاد بین‌المللی بزرگ مطرح است و کافی است آن را مورد مطالعه قرار دهیم و به تولیدات و زبان‌ها و ترجمه‌ها و اشخاصی که فعالیت بین‌المللی داشته‌اند توجه کنیم.
اعرافی با اشاره به عناصر بین‌المللی شدن عنوان کرد: فرهنگ و رویکرد بین‌المللی اصل اولیه در بین‌المللی شدن است و باید در مجموعه نهادهای حوزه این نگاه تسری باید.
وی افزود: نیاز داریم که فرهنگ و رویکرد و نگاه به جهان در تار و پود نهادهای حوزه عمق یابد همان طور که در افکار شیخ المراجع، آیت الله صافی نیز این نگاه وجود دارد.
وی افزود: در تمامی مولفه‌های نظام آموزشی اعم از استاد، فناوری و ... باید تجلی نگاه تمدنی را داشته باشیم؛ در ماه‌های اخیر ما 12 تا 15 نظام را تصویب کردیم و رویکرد بین المللی در تمامی این نظامات اشراب شده است.
اعرافی عنوان کرد: همچنین باید به نظام مهارتی و کاربردی  توجه بیشتری داشته باشیم که نظام جامعی نیز در این زمینه طراحی شده که باید ساز و کارهایی برای فعالیت بین‌الملل هم داشته باشیم ضمن اینکه همه تولیدات حوزه باید بین المللی باشد و پایان نامه ها، مجلات و نهادهای حوزه باید با این نگاه مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: تبلیغ در حوزه باید با نگاه بین‌المللی و تمدن‌سازانه انجام شود ضمن اینکه در حوزه ابزار و فناوری اعم از زبان و گفتمان و ... باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم زیرا گفتمان و ادبیات برقراری رابطه با جهان در میان این عناصر بسیار مهم است و باید کارهای جدیتری در این مسئله صورت بگیرد.
اعرافی تصریح کرد: باید به نگاه هم‌افزا در داخل حوزه پیدا کنیم ضمن اینکه موسسات عرصه بین‌لمللی مورد ساماندهی قرار خواهند گرفت و گروه‌های علمی مهارتی براساس زبان، رشته و موضوع و ... جزء اقداماتی است که در حال انجام است.
مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: در مقطع جنگ جهانی دوم و ساخت نظامات جدید در عالم، اسلام و کشورهای اسلامی کاملا غایب بودند؛ آن هم جهان اسلامی با دارابودن 57 کشور، یک چهارم جمعیت جهان، این همه منابع و ثروت و ... و این ناشی از غفلت اندیشمندان و بزرگان جهان اسلام در یک نقطه عطف تاریخی بوده است و امروز انقلاب اسلامی می‌خواهد این روند را تغییر دهد.
اعرافی بیان کرد: اگر در چند ساعتی که بغداد در حال فروریختن بود ما حاضر نبودیم الان نقشه دیگری داشتیم بنابراین حوزه و عالمان دین باید در تحولات معرفتی جهان و در نقطه عطف معرفتی غایب نباشند و حاضر علمی باشند و به عرضه درست و سنجیده بپردازند و مطمئنا عالم طور دیگری رقم خواهد خورد.    

captcha