لازمه ورود قرآن به قلب تربیت گوش است
کد خبر: 3672722
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹

لازمه ورود قرآن به قلب تربیت گوش است

گروه فعالیت‌های قرآنی: امام جمعه تفرش با اشاره به برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن گفت: ما باید استماع قرآن را یاد بگیریم، تربیت گوش مهم است تا گوش تربیت نشود معارف به قلب وارد نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله خدامی، امام جمعه تفرش در چهارمین همایش تخصصی حفاظ قرآن استان که امروز، 23 آذرماه به میزبانی دارالقرآن تفرش و با حضور 150 حافظ قرآن بالای 15 جزء برگزار شد گفت: خداوند قرآن را برای تذکر و غفلت زدایی نازل و آسان کرد چنانچه می‌فرماید:«وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ».
وی ادامه داد: خداوند در قرآن عامل سقوط تمدن‌های مختلف را بیان می‌کند سنت تحقیر تمدن‌ها در قرآن با هدف تذکر آمده است تمدن‌هایی که راه درست را رفتند با مثل و موعظه تکرار می‌کند و آنهایی که راه غلط را رفتند با نکوهش برای ما بیان می‌کند.
وی با اشاره به آیه 17 سوره قمر گفت: از این آیه برداشت‌های مختلفی شده اول اینکه یادگیری قرآن آسان است و خود قرآن راه را باز می‌کند در یادگیری قرآن تفاوتی بین عرب و عجم نیست و از معجزات بزرگ قرآن همین است یکسان سازی در گویش و قرائت قرآن مسلمانان را متحد می‌کند.
حجت‌الاسلام خدامی افزود: انقلاب و پیروزی‌های جامعه اسلامی به خاطر عمل به یک آیه قرآن است چنانچه امام خمینی نیز علت قیام خود را نتیجه عمل به همین آیه می‌داند؛«قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى...»(سبا/46). اگر به تمام قرآن با همه ابعاد فردی و اجتماعی آن عمل شود و از مرحله تکرار الفاظ عبور کنیم و وارد باطن آن شویم تمام ظلمت‌ها و گرفتاری‌های متفاوتی که امروز درگیر آن هستیم رفع می‌شود.
امام جمعه تفرش ادامه داد: هر چه به قرآن نزدیک شویم جامعه استوارتر و از فقر فرهنگی خارج می‌شویم، که البته این نزدیکی با آموزش روخوانی و حفظ آغاز می‌شود تمام مراحل قرآن از روخوانی تا تفسیر موضوعی آن نورانیت ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به تأکید رهبری در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن گفت: نتیجه تربیت حافظ قرآن تغییر سبک زندگی به قرآن است در شهرستان تفرش برنامه جامعه در ابعاد مختلف برای قرآنی تر کردن فضای شهرستان ترتیب داده شده است. از جمله کرسی تلاوت قرآن که تاکنون 3 جلسه آن برگزار شده و همچنان ادامه دارد، ما باید استماع قرآن را یاد بگیریم، تربیت گوش مهم است تا گوش تربیت نشود معارف به قلب وارد نمی‌شود.
حجت‌الاسلام خدامی افزود: همایش‌ها و مسابقات قرآن و کارگاه‌های آموزشی تخصصی و عمومی از دیگر برنامه‌های قرآنی تفرش است که در حال اجرا می‌باشد. قرآن مخصوص قشر خاصی نیست اساتید دانشگاه و مسئولان باید به قوائد قرآنی عنایت خاص داشته باشند این قواعد لازمه زندگی عمومی است نه نه مخصوص قشر خاص جامعه، چنانچه قواعد ریاضی برای همه کاربرد دارد.
وی ادامه داد: یک استاد دانشگاه با هر گرایش تخصصی می‌تواند چند دقیقه از کلاس را به یک مفهوم قرآن بپردازد حتی در حد یک آیه. همانطور که شهید مطهری تأکید داشت تا جهان بینی افراد تغییر نکند عملکرد‌ها صلاح نمی‌شود نوع نگاه باید قرآنی شود خیلی از گرفتاری‌ها با تغیر جهان بینی قابل اصلاح است.

captcha