دستیابی به اقتصاد مقاومتی با اکتفای صرف به بازارهای داخلی میسر نمی‌شود
کد خبر: 3672756
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶

دستیابی به اقتصاد مقاومتی با اکتفای صرف به بازارهای داخلی میسر نمی‌شود

گروه اجتماعی: رئیس پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی معتقد است که با اکتفای صرف به بازارهای داخلی نمی‌توان به اهداف تعیین شده در راستای دستیابی به اقتصاد مقاومتی رسید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، نجف قراچورلو، رئیس پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی سازمان جهاددانشگاهی استان، روز گذشته  در «اولین کنفرانس ملی نقش حسابداری، اقتصاد و مدیریت در توسعه پایدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی» به میزبانی تبریز با اشاره به این‌که اقتصاد مقاومتی در بسیاری از کشورها به کار گرفته می‌شود، گفت: در این گونه  کشورها به دنبال اقتصاد مقاومتی، در جهت تحقق اقتصاد پایدار نیز تلاش می‌شود و از سویی در اقتصاد مقاومتی عواملی هم‌چون سبک زندگی، حمایت از تولید داخلی و دست‌یابی به کیفیت مورد انتظار نقش موثری دارد.
وی با تاکید بر ضرورت آسیب‌شناسی در سه حوزه عرضه، تقاضا و فرآیندهای مربوط به اقتصاد مقاومتی، یاد آور شد: بررسی مشکلات در عرضه و تقاضا، توجه به زبان ارتباطی در حوزه خدمات، رعایت استاندارها، شرایط ورود به بازار، انتخاب حوزه‌های عرضه، چگونگی ایجاد سهولت برای ورود به بازار و نیز بررسی فرآیندها باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان این‌که در صورت تنظیم ساختار لازم برای اقتصاد مقاومتی و پایدار، در ابتدا باید سیستم متناسب با این امر ترسیم شود، گفت: توجه به میزان صادرات و واردات در تصمیم گیری بسیار مهم است و  نمی‌شود که به دورخودمان خط بکشیم و با شعار و حرف ادعای تلاش برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی را بکنیم.
قراچورلو افزود: متاسفانه حدود 150 هزار نفر، نیروی نخبه از ایران به دیگر کشورها صادر شده است و مشخص نیست که هزینه‌ آموزش و خدمات ارائه شده به آنان در کجا و چگونه ثبت شده است.
رئیس پژوهشکده توسعه و برنامه ریری جهاددانشگاهی بیان کرد: آیا ساز و کارهای مناسب برای اقتصاد مقاومتی وجود داد؟ مزیت‌های صادراتی کشور چه مواردی هستند؟ کشورهای هدف ما برای صادرات کدام‌ها است؟ اسکیل صادراتی کشور چیست؟ قیمت تمام شده‌ محصولات تولیدی چه مقدار است؟ آیا روابط بین المللی لازم برای ایجاد لینک وجود دارد؟ آیا زیرساخت‌های بانکی و مالی آماده است؟به نظرم پاسخ دادن به این گونه سوالات می‌تواند راهگشا باشد.
وی هم‌چنین به اهمیت وجود نیروی انسانی ماهر، مواد مناسب برای تولید، استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا، وجود سیستم یکپارچه و نظام‌مند، توجه به چگونگی تامین منابع مالی و محاسبه میزان نرخ این منابع در تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.
معاون پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی استان با اشاره به اهمیت تمرکز بر روی مزیت‌های تولیدی، خاطر نشان کرد: باید بدانیم که برای چه کسی و با چه کیفیتی محصولات تولید می‌شود که در این جا حسابداری و مدیریت و ارتباط بین آن‌ها نیاز به بررسی دارد. 
captcha