کتابخانه ها نقش مهمی در تحقق تمدن نوین اسلامی دارند
کد خبر: 3672775
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
سید عباس صالحی:

کتابخانه ها نقش مهمی در تحقق تمدن نوین اسلامی دارند

کانون خبرنگاران نبأ: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش کتابخانه‌های تخصصی استان قم گفت: بعد از مسجد، کتابخانه‌ها توانستند در راستای تحقق تمدن نوین اسلام نقش مهمی را ایفا کنند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ به نقل از پایگاه خبری آستان حضرت معصومه (س)، سیدعباس صالحی، دیروز 23 آذرماه در همایش کتابخانه‌های تخصصی استان قم که در سالن همایش شهید مطهری پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار شد، با تاکید بر اینکه کتابداران باید نسبت به جایگاه و اهمیت کتاب آگاه باشند، تصریح کرد: این افراد زندگی خود را در کتابخانه‌ها سپری می‌کنند به همین علت باید قدردان کتاب نیز باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مساجد به عنوان پایگاه قدرت نرم تمدن اسلامی نام برد و اضافه کرد: بعد از مسجد کتابخانه‌ها توانستند در راستای تحقق تمدن نوین اسلام نقش مهمی را ایفا کنند.

وی با تاکید بر اینکه کتابخانه‌ها به مراکز آموزشی و پژوهشی تبدیل شده‌اند، تصریح کرد: این مجموعه‌ها اکنون به عنوان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و باشگاه‌هایی برای گفت‌و گوهای علمی و فرهنگی فعالیت خود را دنبال می‌کنند.

صالحی با اشاره به اینکه کتابخانه‌ها در فرآیند تمدن‌سازی اسلامی نقش مشخصی دارند، خاطرنشان کرد: اکنون کتابخانه‌های تخصصی اسلام به جایگاه مطلوبی رسیده و بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و علمی را به شیوه مطلوب دنبال کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی فضای عام تولید و تبادل دانش را فراهم آورده اما کتابخانه‌های تخصصی به عنوان پایگاهی برای حرکت در راستای تولید علم فعالیت خود را دنبال می‌کنند.

صالحی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی در کتابخانه‌های شهر مقدس قم به دستاوردهای بسیاری رسیده‌ایم، گفت: هر چند در حوزه کتابخانه‌های تخصصی و عمومی به جایگاه مطلوبی رسیده‌ایم اما اکنون نیازمند بازگشتی به سمت فرهنگ کتابخوانی هستیم.

وی از جایگاه کتابخانه‌های تخصصی در استان قم یاد کرد و افزود: این مجموعه‌ها به عنوان یک ظرفیت دانشی هستند که دستگاه‌های فرهنگی و علمی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم توسعه ارتباطات کتابخانه‌های تخصصی استان قم تاکید کرد و گفت: با توسعه این ارتباطات می‌توانیم اهداف مورد نظر را در مدت کوتاه‌تری رقم بزنیم.

وی با تاکید بر اینکه کتابخانه‌ها بستری برای افزایش تعاملات علمی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها هستند، عنوان کرد: باید از این ظرفیت‌ها برا نزدیک‌تر کردن علمی این دو نهاد استفاده کنیم تا بتوانیم در حوزه تولید علم به دستاوردهای جدیدی برسیم.

صالحی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های تخصصی باید برای تقویت مناسبات خود با مخاطبان تلاش کنند، تصریح کرد: مهارت‌های این مجموعه‌ها باید تقویت شود تا بتوانند به باشگاهی برای گفت‌و گوهای علمی و فرهنگی تبدیل شوند.

وی وجود کتابداران دلسوز را از ویژگی‌های کتابخانه‌های تخصصی برشمرد و اظهار کرد: این مجموعه‌ها باید در حوزه‌های مختلف علمی نقش خود را دنبال کنند و در مواجه با نیازها و مباحث جدید علمی به دنبال تولید علم باشند.

صالحی با بیان اینکه کتابخانه‌های تخصصی باید به مباحث اجتماعی توجه داشته باشند، گفت: پشتیبانی از تولید دانش در عرصه نیازهای اجتماعی یکی از ویژگی‌های کتابخانه‌های تخصصی است که باید به این جایگاه توجه لازم را داشته باشیم.

امیرمحسن سلطان احمدی

captcha