آموزش قرآن معطوف به وزارت آموزش و پرورش و همراهی حوزه علمیه باشد
کد خبر: 3672817
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
در پیام آیت‌الله نوری‌ همدانی به مسابقات دارالقرآن امام علی(ع):

آموزش قرآن معطوف به وزارت آموزش و پرورش و همراهی حوزه علمیه باشد

گروه مسابقات: از مراجع عظام تقلید طی پیامی به یازدهمین مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) متذکر شدند که برای فراگیری آموزش قرآن به ویژه کودکان و نوجوانان توجه اصلی باید معطوف به وزارت آموزش و پرورش باشد.

نوری همدانی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله العظمی نوری همدانی از مراجع عظام تقلید به مناسبت برگزاری یازدهمین دوره مسابقات سراسری قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ قرآن ویژه بانوان، توسط دارالقرآن امام علی(ع) در تهران، پیامی صادر کردند.
متن پیام بدین شرح است؛

«بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ(قمر/17)
در قرآن کریم آیات زیادی وجود دارد که بر فهم و درک آیات و معانی قرآن تأکید دارد، از جمله در همین آیه‌ای که ذکر شد، می‏‌فرماید ما قرآن را برای تذکر، آسان ساختیم، آیا کسی هست متذکر شود؟! و یا در جای دیگر می‏‌فرماید: «أَفَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا؛ چرا در قرآن تدبر نمی‏‌کنند؟ آیا بر قلوب آنان قفل زده شده است؟!»
به هر حال در آیات زیادی از قرآن مجید یادآوری این نکته شده است که این کتاب برای یادگیری، تدبر و فهمیدن و درست عمل کردن در زندگی نازل شده است و برای هدایت و رستگاری انسان آمده است، بنابر این قرآن کتاب زندگی است و البته موجب سعادتمندی در آخرت نیز هست.
خداوند متعال را شکر می‏‌کنیم که امروزه در پرتو انقلاب اسلامی ملت ایران و رهنمودهای امام راحل رضوان الله تعالی علیه و رهبری معظم انقلاب اسلامی، هزاران نفر از جوانان و نوجوانان حافظ قرآن گشته و دل در گرو کلام الهی دارند و همین مسابقات قرآنی با این گستره‏ وسیع که بیش از هفت هزار نفر از بانوان محترم از سراسر کشور در آن شرکت کرده‏‌اند، بیانگر همین معناست.
اما نکته مهمی را که در اینجا لازم می‏‌دانم متذکر شوم، آن است که برای فراگیری آموزش قرآن مخصوصاً به کودکان، نوجوانان و جوانان، توجه اصلی باید معطوف به وزارت آموزش و پرورش باشد، اگر درس قرآن در مدارس با کیفیت مناسب برگزار شود و معلمین خوبی برای این درس توسط وزارت آموزش و پرورش با همیاری حوزه‏‌های علمیه تعیین شود، امید آن هست که از این فرصت پدید آمده حداکثر استفاده به عمل آید و میلیون‌ها کودک و نوجوان که در دامن آموزش و پرورش قرار دارند، در پرتو دروس قرآن و تعلیمات دینی، آموزش‌های لازم را از قرآن و متون دین فرا بگیرند.
البته این به آن معنا نیست که وظیفه آموزش قرآن فقط برعهده آموزش و پرورش باشد، در ارتباط با قرآن کریم همه مسئولند و هرکس به قدر توان خود باید در جهت رفع مهجوریت از قرآن تلاش نماید و همانطور که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ؛ بهترین شما کسی است که قرآن را فرا بگیرد و به دیگران آموزش دهد»، بنابر این تعلیم و تعلم قرآن یک وظیفه عمومی است.
در پایان از تلاش‌های دارالقرآن امام علی(ع) در گسترش امر آموزش قرآن و برپایی مسابقات قرآن در سطحی وسیع و سراسری در کشور که جنبه مردمی دارد و توسط افراد خیّر و قرآن‌دوست حمایت و پشتیبانی می‏‌شود، تقدیر و تشکر کرده و توفیقات بیشتر آنان و همه‏ خادمان قرآن و عترت را از درگاه الهی مسئلت می‏‌نمایم.
حسین نوری همدانی»

مطالب مرتبط
captcha