نیازمند تغییر گفتمان قرآنی هستیم/ قرارگیری جاذبه‌های ویژه قرآن در اختیار همگان
کد خبر: 3672821
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
محمود ویسی:

نیازمند تغییر گفتمان قرآنی هستیم/ قرارگیری جاذبه‌های ویژه قرآن در اختیار همگان

گروه دانشگاه: نگارنده کتاب «تفسیر جزء سی‌ام قرآن کریم» با بیان اینکه نیازمند تغییر گفتمان قرآنی هستیم، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم دین‌مان را به قرآن ادا کنیم، باید قرآن را به شکلی که همه فهم‌تر شود عرضه کنیم و جذابیت‌های ویژه آن در دسترس آنها که تشنگان این دریا معرفت هستند، قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «تفسیر جزء سی‌ام قرآن کریم»، تالیف محمود ویسی، عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی، منتشر و روانه بازار شد. با نگارنده درباره این تالیف گفت‌وگو کردیم. وی در این خصوص گفت: این کتاب تفسیر به انضمام سوره حمد است و باید عرض کنم که دغدغه من این بوده یک تفسیر همه فهم و روانی را ارائه کنم که نسل جوان بتواند بیشتر با قرآن آشنا شود و به همین خاطر به زبانی کاملا ساده نگاشته شد.

وی ادامه داد: بر همین اساس در آغاز شروع به تفسیر گفتاری و نوشتاری کردم که این تفسیر هم‌اکنون با کمی تغییرات در بازار است. ارتباطی که بین تفسیر سوره حمد با جزء سی‌ام برقرار کردیم در این خصوص است که سوره حمد آئینه تمام نمای قرآن و متن قرآن است و شرح این سوره عبارت از ۱۱۳ سوره دیگر قرآن است.

ویسی گفت: در این تفسیر بر خلاف رویه تفاسیر دیگر که معمولا به صورت ترتیبی تفاسیر آیات و سوره‌ها را آورده‌اند، از سوره حمد شروع می‌کنند و بعد بقره، آل عمران تا انتهای قرآن، ما در آغاز سوره حمد را آوردیم و بعد از آن جز سی‌ام را به عنوان اولین و ساده‌ترین شرح برای این متن آوردیم که ان‌شاءالله توفیق یابم سوره‌های دیگر را هم ملحق کنیم، سپس با فاصله اندکی تفسیر جزء ۲۹ را هم اضافه کنیم، البته این کار انجام شده، اما در عنوان آن یک مقداری همکاری نکردند و مجبور شدیم عنوان آن را به اصطلاح به نام توضیحات پیرامون جزء ۲۹ انتخاب کنیم، البته محتوا همان محتواست و تفاوت زیادی شیوه تفسیری سوره‌های جزء سی‌ام ندارد.

وی افزود: روشی که انتخاب شد تا حدودی متفاوت از تفاسیر موجود به زبان فارسی در بازار است و روش تفسیر این گونه است که ابتدا مقدمه‌ای برای سوره آورده‌ایم، آن هم در قالب بیان اسباب نزول و ظهور و شرایطی که می‌طلبد که این آیه‌ها در آن شرایط نازل شوند، سپس به مفردات سوره اشاره شده که سوره حمد به صورت جداگانه و سوره‌های جزء سی به ترتیب آمده‌اند و بعد از مفردات مقطع‌بندی آیات را داریم که مقطع‌بندی آیه‌های قرآن در حقیقت برای فهم دقیق‌تر قسمت‌های مختلف آیات که در ضمن تفسیر هم از این روش استفاده کردیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: همچنین از ابیات شعرایی که با قرآن زیستند برای تبیین بیشتر و البته جذاب‌تر کردن محتوای آیات استفاده شد.
وی افزود: جزء سی ام به انضمام سوره حمد در تیراژ اول در تیراژ ۲ هزار جلد توسط انتشارات احسان وارد بازار نشر شده و جز بیست و نهم هم باید اصلاحات مجددی روی آن انجام شود و مجددا چاپ دوم آن عرضه خواهد شد.

نگارنده در پاسخ به این پرسش که روی جلد نوشته شده بر اساس منابع اهل سنت، آیا تنها از منابع اهل سنت استفاده کرده‌اید؟ گفت: این عنوان پس از روی کار آمدن وزیر ارشاد جدید برداشته شد، پیش‌تر این مهر را می‌زدند که مطالعه برای اهل سنت باشد که مخالف مبانی وحدت هم بود، اما جدیدا این را برداشتند و دیگر این را نمی‌نویسند. در این تفسیر از منابع شیعی استفاده شده، کتاب را که باز کنید از ملا احمد نراقی ابیاتی را شرح کردم که شخصیتی از شخصیت‌های برجسته امامیه است.

وی با اشاره منابع استفاده شده در این تفسیر عنوان کرد: عموما در باب مفردات از راغب اصفهانی استفاده شد، در تفاسیر از تفاسیر عموما مجمع البیان شیخ طبرسی، تبیان شیخ طوسی، سید جلال قطب، تفسیرواضح علامه حجازی از علمای برجسته ازهر و مجموعه دیگری که عموما در مقدمه به آن اشاره شده است، استفاده شد.

ویسی در پایان گفت: برای اینکه قرآن بیشتر در صحنه بیاید و از صحنه دور نباشد و جوانان ما بیشتر به این سمت بیایند، نیازمند تغییر گفتمان قرآنی هستیم، به شکلی که همه فهم‌تر شود و جذابیت‌های ویژه قرآن را بتوان در دسترس آن‌ها که تشنگان این دریا معرفت هستند، قرار داد تا بتوانیم ان‌شاء الله آن دِینی را که به قرآن و هدایت قرآنی داریم به‌خصوص نسبت به قشر جوان بهتر و موفق‌تر از همیشه ادا کنیم.

captcha