سومین كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» پایان یافت
کد خبر: 3672824
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶

سومین كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» پایان یافت

گروه اجتماعی: سومین كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» طی روزهای 20 تا 23 آذرماه با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی به میزبانی دانشگاه علوم پزشكی شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، مراسم اختتامیه سومین كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی و با معرفی نفرات برگزیده شب گذشته، 23 آذرماه در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشكی شیراز برگزار شد.
در روز پنج‌شنبه، 23 آذرماه، آخرین روز برپایی این كنگره كارگاه‌های آموزشی و همچنین ارائه مقالات برگزیده به صورت سخنرانی در دو بخش اساتید و دانشجویی برگزار شدند كه شامل در بخش اساتید این برنامه‌ها شامل برگزاری كارگاه احادیث طبی یك توسط حجت‌الاسلام والمسلمین مسعودی، حجت‌الاسلام والمسلمین رحمان ستایش در خانه استاد و پنل طب متعالیه با حضور اساتیدی چون آیت‌الله بهشتی، آیت‌الله مصطفوی، تابعی و آرضایی بودند كه در سالن ابوریحان برگزار شدند.
همچنین از ساعت ۱۰ تا ۱۲ همین روز نیز كارگاه روانشناسی اسلامی توسط مرعشی در سالن خانه استاد مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشكی شیراز برگزار شد و همزمان با این برنامه‌ها نیز مقالات متعددی از اساتید حوزه و دانشگاه ارائه شدند.
اختتامیه سومین كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» نیز از ساعت ۱۴:۳۰ با سخنرانی عبدالعلی محقق‌زاده، رئیس شورای سیاستگذاری این كنگره جهت جمع‌بندی دستاوردها و بیانیه كنگره و اهدای جوایز به پژوهشگران در سالن ابوریحان برگزار شد.
محقق‌زاده در این مراسم گفت: در شورای سیاستگذاری این كنگره افرادی از گروه‌های مختلف حضور داشتند كه تلاش كردیم تا بررسی كنیم كه چگونه می‌توان سیره نبوی در طب در همه حوزه‌ها گسترش دهیم و اولین كار همكاری با حوزه‌های علمیه بود.

تجلی وحدت حوزه و دانشگاه در كنگره «سیره نبوی در طب»
وی با یادآوری اینكه طی 6 سال گذشته جلسات متعددی برای این كنگره برگزار شده است، گفت: بزرگانی از حوزه‌های علمیه قم، شیراز، تهران و نقاط مختلف كشور ما را در این راه یاری دادند و در نهایت یك فضای وحدت میان حوزه و دانشگاه برای برگزاری این كنگره اتفاق افتاد.
محقق‌زاده همچنین یادآور شد كه سیاستگذاری این كنگره متشكل از مدیران وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و دانشگاه‌های مختلف مثل دانشگاه سلامت و دین قم، فرهنگستان علوم پزشكی و همچنین حوزه‌های علمیه بودند.
وی اظهار كرد: همچنین جلسات متعددی با اساتید دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور داشتیم تا بررسی كنیم كه چگونه می‌توانیم بحث سیره نبوی را در دانشگاه‌های خود داشته باشیم و نتیجه آن نیز برگزاری 3 كارگاه طب متعالیه با سخنرانی آیت‌الله بهشتی در طی یكسال گذشته در دانشگاه علوم پزشكی شیراز بوده است.

دریافت 180 مقاله دانشجویی
رئیس شورای سیاستگذاری كنگره «سیره نبوی در طب» گفت: در سال‌های گذشته در بحث دانشجویان بیشتر حضور آزاد آنان مطرح بود اما از سال گذشته با همت گروه معارف دانشگاه علوم پزشكی شیراز ارتباط خوبی با كمیته تحقیقات دانشجویی برقرار شد كه در این میان 180 مقاله دانشجویی ارائه و پذیرفته شد.

حضور دانش‌آموزان نخبه در كارگاه‌های كنگره
وی با بیان اینكه در بحث دانشجویان ما بیشتر مباحث نفس‌شناسی را در دوره‌های نخبه‌پروری خود رشد می‌دهیم، گفت: همچنین همكاری‌هایی با آموزش و پرورش داشتیم كه ظرف چند روز گذشته 180 نفر از دانش‌آموزان نخبه در برنامه‌های كارگاهی ما شركت كردند چرا كه مفاهیم پایه‌ای سیره نبوی باید ابتدا در دوران دانش‌آموزی تبیین شوند.

چاپ و توزیع كتاب كنگره ظرف 6 ماه آینده
محقق‌زاده همچنین گفت: در حوزه بین‌الملل از ابتدا نظر بر این بود كه فضای بین‌المللی برای كنگره ترسیم شود لذا اساتیدی از كشورهای مختلف به این كنگره دعوت شدند و همچنین 140 نفر از دانشجویان ما كه از كشورهای مختلف بودند كه نیز در این كنگره وارد شدند و یك كتاب به زبان انگلیسی تدوین شده و ظرف 6 ماه آینده چاپ و توزیع می‌شود كه برای آن اساتید مختلفی كمك كردند.
رئیس شورای سیاستگذاری كنگره سیره نبوی در طب گفت: امسال شروع اهدای جایزه سیره نبوی در طب را داریم كه در این راستا این جایزه به سه نفر از اساتید حوزه و دانشگاه،‌ آیت‌الله احمد بهشتی، سیدضیاءالدین تابعی و محمدهادی ایمانیه اهدا می‌شود ضمن اینكه اهدای این جایزه نیز در سال‌های آتی تداوم خواهد داشت.
وی در بخش پایانی سخنان خود به قرائت بیانیه پایانی كنگره پرداخت و سپس علی بهادر، سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شیراز برگزار شد كه وی در این باره گفت: انسان یك موجود ناشناخته است و ما تنها قسمتی از آن را شناخته‌ایم ضمن اینكه علم هم روز به روز پیشرفت می‌كند و هر زمان زوایای ناشناخته‌ای از آن هویدا می‌شود لذا نباید به داشته‌های علمی خود اكتفا كنیم چرا كه علم تا بی‌نهایت ادامه دارد.

باید بدانیم كه گناه موجب بیماری می‌شود
وی با یادآوری اینكه این علم خداوندی است كه در جهان سیطره پیدا كرده است،‌ گفت: در روایتی از حضرت علی(ع) داریم كه هرچه گناهان بیشتر شود، بیماری نیز بیشتر می‌شود لذا باید در رفتارهای خود بررسی كنیم چرا كه گناه موجب بروز بیماری‌ها می‌شود ضمن اینكه باید بدانیم گناه تنها غیبت و تهمت و غیره نیست بلكه آلوده كردن محیط زیست كه موجب بروز بیماری‌ها می‌شود نیز خود یك گناه است.
بهادر در ادامه با اشاره به برگزاری این چنین همایش‌های بین‌المللی، گفت: ضرورت دارد با برگزاری و ارایه موضوعات علمی در راستای طب اسلامی، جامعه را نسبت به اهمیت این حیطه از طب آگاه سازیم.
سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شیراز، طب اسلامی را یکی از موضوعاتی در جامعه عنوان کرد که افراد می‌توانند با کسب اطلاعات و علم بیشتر، آن را مورد بررسی قرار دهند.
یادآور می‌شود، پایان‌بخش این مراسم كه با حضور حسین وطن‌پور، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت برگزار شد اهدای یادبود همایش سیره نبوی (ص) در طب، به نام مرحوم دکتر مهدی اصفهانی از اساتید طب سنتی کشور، به آیت‌الله بهشتی استاد تمام گروه فلسفه دانشگاه تهران بود و همچنین از مقالات برتر در بخش دانشجوی نیز تقدیر شد.

captcha