تقوای مالی از مهمترین مصادیق تقوا است
کد خبر: 3672826
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
موسوی:

تقوای مالی از مهمترین مصادیق تقوا است

گروه سیاسی: امام جمعه قیدار گفت: طبق فرموده خدای متعال در قرآن کریم تقوای مالی یکی از مهمترین مصادیق تقوا است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی، امام جمعه قیدار ظهر امروز جمعه 24 آذرماه در خطبه‌های نمازجمعه قیدار اظهار کرد: یکی از مصدایق مهم تقوا، تقوای مالی است که از دیدگاه اسلام اهمیت ویژه‌ای دارد که خداوند متعال در توصیف متقین در آیه 24 و 25 سوره مبارکه معارج می‌فرماید: «وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ»؛ «لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ». همچنین در آیه 19 از سوره مبارکه ذاریات می‌فرماید: «وَفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ».
 
وی افزود: در اهمیت زکات همین بس که یکی از پایه‌های دین مبین اسلام شمرده شده و به عنوان درمان دردهای اقتصادی جامعه محسوب می‌شود که خدای متعال در آیه 41 از سوره مبارکه حج در توصیف حکومت صالحان فرموده: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ...».
 
امام جمعه قیدار با اشاره به نقل برخی از کتب تاریخی گفت: روزی امام صادق (ع) آداب و نحوه گرفتن زکات را که در نامه 25 نهج‌البلاغه آمده است، از قول امام علی (ع) نقل می‌کرد، در اثنای آن گریه کرد و فرمود: «به خدا سوگند حرمت‌ها را شکستند و به کتاب خدا و سنّت پیامبرش عمل نکردند».
 
امام جمعه قیدار در ادامه با اشاره به شهادت آيت‏الله دكتر محمد مفتح(ره) در سال 1358 و روز وحدت حوزه و دانشگاه، تصریح کرد:امام راحل از همان ابتدای نهضت به آفت جدائی حوزه و دانشگاه توجه داشتند و از جدائی این دو نهاد تاثیرگذار رنج می‌بردند و جدا کردن و اختلاف این دو طبقه موثر و متفکر را از نقشه جهان‌خواران می‌دانستند و همیشه این دو قشر را به همدلی و ارتباط با یکدیگر توصیه می‌کردند.
 
حجت‌الاسلام موسوی تاکید کرد: شهید مفتح و شهید مطهری از پیشگامان و منادیان وحدت حوزه و دانشگاه بودند که به صورت عملی اقدام و قدم‌های بلندی را در این زمینه برداشتند و در طول انقلاب اقدامات خوبی در این جهت صورت گرفته است البته تا رسیدن به هدف مطلوب راه زیادی باقی است.
 
امام جمعه قیدار تاکید کرد: ما اکنون به سطوح عالی‌تری از وحدت حوزه و دانشگاه نیاز داریم که یکی از آنها تولید علوم اسلامی است و این مسئله‌ای است که به تنهایی از عهده حوزه و نه از دانشگاه برنمی‌آید و باید دست به دست هم دهند و علوم را اسلامی کنند در حقیقت حوزه و دانشگاه مکمل هم هستند در صورتی که کنار هم باشند ما شاهد دستاوردهای عظیم وحدت حوزه و دانشگاه خواهیم بود که از جمله دستاوردهای آن تكامل علم‏، نااميدى دشمنان‏ در پی شتاب در روند پيشرفت‏ کشور خواهد بود.
captcha