شهید آيت‌الله دستغیب در ترویج دین تنها به منبر و بیان اكتفا نكرد
کد خبر: 3672855
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
آیت‌الله كلانتری:

شهید آيت‌الله دستغیب در ترویج دین تنها به منبر و بیان اكتفا نكرد

گروه اجتماعی: نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینكه یكی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهید دستغیب جنبه تبلیغ و ترویج دین است، افزود: ایشان تنها به منبر و بیان اكتفا نمی‌كردند بلكه با قلم و نگارش كتاب‌های متعدد، خدمات ماندگاری به ارزش‌ها و احكام الهی كردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، آیت‌الله علی‌اكبر كلانتری، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری شب گذشته، 23 آذرماه در مراسم بزرگداشت سومین شهید محراب، شهید آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب كه در سنگر آن عالم ربانی، مسجد عتیق شیراز برگزار شد، گفت: شهید آیت‌الله دستغیب یك شخصیت جامع‌الاطرافی بود كه باید از جنبه‌های گوناگون مورد تجلیل، تعظیم و گرامیداشت قرار گیرد.

برشمردن ویژگی‌های شخصیتی شهید آیت‌الله دستغیب
وی افزود: یكی از عواملی كه موجب می‌شود این مرد الهی را تكریم كنیم، جنبه سیادت ایشان است چرا كه سیادت در فرهنگ اسلام و اهل بیت(ع) دارای جایگاه بسیار رفیعی است و آنقدر اهمیت دارد كه نبی مكرم اسلام(ص) به طور اكید فرمودند فرزندان مرا گرامی بدارید و تكریم كنید بنابراین در فرهنگ ما به ویژه مردم استان فارس و شیراز، گرامیداشت سادات و ذریه پیامبر(ص) و فرزندان اهل بیت(ع) بسیار ارزشمند در خور توجه است.
آیت‌الله كلانتری، جنبه دیگر شخصیت شهید آیت‌الله دستغیب را مجاهد فی سبیل‌الله بودن دانست و گفت: ایشان به معنای واقعی كلمه مجاهد در راه خدا بود و از همان دوران رضاخان جنبه‌های مبارزاتی این مرد الهی نمایان بود به طوری كه در آن دوران بارها به جرم معمم بودن و همچنین مبلغ دین بودن به زندان افتاد و در سال 42 نیز همراه با نهضت بنیانگذار كبیر انقلاب اسلامی ایران شد و این حركت الهی با انفاس این مرد الهی در فارس نیز آغاز شد.

شهید دستغیب حركتی شورآفرین برای پیروزی انقلاب در میان مردم ایجاد كرد
وی با یادآوری اینكه شهید دستغیب از همان ابتدای نهضت با امام راحل همراهی كرده و در همه صحنه‌ها حاضر بوده و از ایشان حمایت كردند، گفت: در مسجد جامع عتیق پیام‌ها و بیانات روشنگرانه این مرد الهی نقش بسزایی در میان مردم شیراز داشت و حركتی شورآفرین برای پیروزی انقلاب اسلامی در میان جوانان مذهبی و همه اقشار به وجود آورد.
آیت‌الله كلانتری با بیان اینكه شهید دستغیب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه رفیع امامت جمعه شیراز و نمایندگی حضرت امام(ره) در استان فارس را پذیرفت، گفت: در كنار جنبه‌های مبارزاتی ایشان، آن نكته‌ای كه در این شهید بسیار روشن و متبلور است جنبه موحد بودن است و ایشان در كنار عارف، اهل معنویت، مبارز و مجاهد بودن، یك مبلغ دین تمام عیار بود به طوری كه در بیان حقایق دین و ترویج فضایل و اخلاقیات ایشان یك نمونه كم نظیر و بی نظیر بود.

مبارزه با بدعت‌ها و كجی‌ها توسط علمای دین در طول تاریخ
وی با تصریح اینكه شهید دستغیب از هر موقعیت و تریبون و مسجد و محفلی برای بیان احكام نورانی اسلام و ترویج ارزش‌ها و فرهنگ ناب اسلام بهره می‌گرفت، گفت: این یكی از شئونات عالمان ربانی است و اگر در طول تاریخ این عالمان ربانی و فقهای الهی نبودند، آیا تاكنون اثری از دین و معنویت و اخلاق باقی مانده بود لذا این علمای دینی بودند كه در طول تاریخ دین و ارزش‌های الهی را حفظ كرده و با بدعت‌ها و كجی‌ها مبارزه كردند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری اظهار كرد: در زمان ما با وجودی كه نظام مقدس جمهوری اسلامی حاكم است و عطر وجود شهدای والامقام در جامعه پراكنده است اما متأسفانه گاهی می‌بینیم برخی از كسانی كه از بیت‌المال مسلمانان ارتزاق می‌كنند و از بركت خون شهدا به جایی رسیده‌اند، مرتكب منكراتی می‌شوند كه انسان را بسیار متأثر می‌كند.
وی ادامه داد: اخیراً در شهر شیراز و همزمان با ایام گرامیداشت سالگرد شهادت آیت‌الله دستغیب و در سومین حرم اهل بیت گفته شده است كه در نمایشگاه گردشگری ناهنجاری‌هایی از قبیل حركات موزون و رقص انجام شده است كه انسان واقعاً از این مسئله خجالت می‌كشد و سئوال اینجاست آیا مسئولان امر در این رابطه توجهی دارند یا خیر؟

دهن كجی به ارزش‌های الهی در حرم سوم جای بسیار تأسف دارد
آیت‌الله كلانتری گفت: در كنار حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و در ایام گرامیداشت شهید محراب دهن كجی به ارزش‌های الهی و ارتكاب علنی گناه و حرام بسیار جای تأسف و اندوه دارد آن هم در شهری كه این شهید والامقام همیشه تأكید و اهتمام به اجرای احكام و ارزش‌های الهی داشتند.

شهید دستغیب در ترویج دین تنها به منبر و بیان اكتفا نكرد
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینكه یكی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهید دستغیب جنبه تبلیغ و ترویج دین است، افزود: ایشان تنها به منبر و بیان اكتفا نمی‌كردند بلكه با قلم و نگارش كتاب‌های متعدد، انصافاً خدمات ماندگاری به ارزش‌ها و احكام الهی كردند و كتاب‌های متعدد ایشان شاهد قضیه است.
وی همچنین گفت: در كنار همه این ارزش‌های ماندگار، یك جنبه اخلاقی در این شهید والامقام نمود بیشتری داشت و تقریباً همه مردم ایران آن را می‌دانند و آن هم بعد اخلاقی ایشان است به طوری كه امام راحل به ایشان لقب مهذب نفوس دادند و كسی می‌تواند مهذب نفوس باشد كه قبلاً خودش ساخته باشد و در درونش رذایل نبوده و اهل كینه، منیت و تكبر و غرور نباشد و غمخوار محرومان و مظلومان باشد.
آیت‌الله كلانتری با یادآوری اینكه در سال‌های پایانی حیات شهید دستغیب، طلبه شیراز بوده و از محضر ایشان استفاده كرده است، گفت: شهید دستغیب یك شخصیت عالم فرهیخته و به معنای واقعی كلمه متواضع بود؛ همان تواضعی كه صفت بارز پیامبران الهی بود.

مسئولان ما بیش از هر زمان دیگری نیاز به آموزه‌های اخلاقی دارند
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینكه عالمانی كه خاشعانه و خاضعانه و عاشقانه سر بر درگاه الهی می‌نهند قطعاً در مقابل مردم هم متواضع هستند، گفت: امروز مدیران و دولتمردان و مسئولان ما بیش از هر زمان دیگری به این آموز‌ه‌های ارزشمند اخلاقی احتیاج دارند و باید مدیران و كارگزاران ما در برابر مردم به ویژه مردمان فقیر و محروم متواضع باشند و گره از مشكلات آنان را بگشایند به خصوص در مقابل خانواده‌های شهدایی كه ولی نعمتان ما هستند.
وی با یادآوری اینكه شهید دستغیب عالمی فقیه بود و همان فقیهی كه در بیانات پیشوایان معصوم تأكید شده است كه علما را تكریم و احترام كنید، گفت: نبی مكرم اسلام(ص) فرمودند گرامی‌ترین مردم بعد از پیامبران، علما هستند آن هم عالمانی كه در جامعه بذر ایمان و تقوا می‌پاشند و به مردم مروت، مردانگی و اخلاق یاد می‌دهند و خودشان آیینه‌تمام‌نمای اخلاق هستند و علمای عاملند.

حوزه‌های علمیه از وجود جوانان باهوش فقیر شده‌اند
آیت‌الله كلانتری با بیان اینكه اگر جامعه ما همیشه از محضر علما بهره‌مند شود، قطعاً یك جامعه الهی و یك حیات طیبه‌ای خواهیم داشت، گفت: شهر و دیار ما بیش از هر زمان دیگر به وجود عالمان برجسته و الهی و فقیه احتیاج دارد اما با كمال تأسف در این مقطع تاریخی آنطور كه باید و شاید جوانان باهوش به سمت حوزه‌های علمیه نمی‌آیند و كمتر در این مراكز حضور می‌یابند و به نظر می‌آید حوزه‌های علمیه به مقدار زیادی از این جهت فقیر شده است لذا جا دارد خانواده‌های متدین جوانان خود را برای حضور در این مركز تشویق و ترویج كنند تا شاید این خلأ پر شود و اگر علمایی می‌روند، علمایی جایگزین شوند.

جهان اسلام بدون حاكمیت ولی فقیه اداره نمی‌شود
وی در ادامه یادآور شد كه شهید دستغیب همیشه در خطبه‌های نماز جمعه و پیام‌های خود و در تمام محافل بر جایگاه رفیع و ارزشمند ولایت مطلقه فقیه بسیار تأكید داشتند و هنوز این جمله ایشان كه فرمودند من اطاع‌ الخمینی فقد اطاع الله در گوش‌ها طنین‌انداز است چرا كه ایشان واقعاً بر این باور بودند كه ممكلت ما و بلكه جهان اسلام بدون حاكمیت و رهبری یك ولی فقیه الهی و یك فقیه مدبر و شجاع و متقی اداره نخواهد شد و همیشه بر این مطلب تأكید داشتند و در همین مسیر هم شهید شدند.

captcha