توسعه مفهوم خدمت، خادم و مخدوم با طرح شبکه مردمی «خادمیاران خانواده»
کد خبر: 3672877
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹

توسعه مفهوم خدمت، خادم و مخدوم با طرح شبکه مردمی «خادمیاران خانواده»

گروه معارف: سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی ابراز کرد: طرح شبکه مردمی «خادمیاران خانواده» با نگاه به توسعه مفهوم خدمت، خادم و مخدوم طراحی شده است.

فاطمه دژبرد، سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، بیان کرد: طرح شبکه مردمی «خادمیاران خانواده» با نگاه به توسعه مفهوم خدمت، خادم و مخدوم که از ماموریت‌های کلان آستان قدس رضوی است، طراحی شده است.
وی با اشاره به برگزاری نخستین نشست كشوری «كانون روحانيون خادميار» حوزه‌های علميه بانوان سراسر کشور در مشهد، ابراز کرد: در این دوره حدود 400 نفر از بانوان حوزه های علمیه سراسر کشور که قرار بود در بستر کانون‌های خانواده مدارس علمیه خود در سطح استان با 20 نوع خدمت در حوزه خانواده فعالیت کنند، حضور داشتند.
دژبرد اذعان کرد: این برنامه یک جلسه توجیهی و آموزش مقدماتی بود که بانوانی از حوزه‌های علميه سراسر کشور در آن شرکت کردند و پس از تبیین طرح، آنها باید کانون های خانواده را تشکیل دهند و ذیل پنج دسته مخاطب مختلف، مشاوران، روحانیون علاقه‌مند به فعالیت در حوزه خانواده، واسطه های ازدواج، تسهیل‌گران، خیران و مسئولان کانون‌ها فعالیت کنند.

طرح شبکه مردمی خادمیاران خانواده با هدف توسعه خدمت
سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی مطرح کرد: ارتباط آستان قدس با این افراد با رویکرد توانمند سازی، فعال سازی و حمایت است تا با قوت بیشتر و تخصص بهتر بتوانند در حوزه خانواده فعالیت کنند و به ارائه خدمات بپردازند.
وی اظهار کرد: در این نشست سه روزه، که بخش پایانی آن شامگاه 24 آذرماه برگزار شد، هر شب کارگاه‌های مختلفی با موضوع تسهیل‌گری و واسطه‌گری ازدواج، آموزش و گفتمان‌سازی و مشاوره برای بانوان با حضور اساتید مختلف برگزار شد و در ادامه تبیین طرح شبکه مردمی خادمیاران صورت گرفت تا افراد توجیه شوند که باید چه کاری را انجام دهند.
دژبرد ادامه داد: همچنین بحث تحلیل وضعیت حوزه خانواده صورت گرفت تا اینکه بدانند وضعیت حوزه خانواده در کشور و جهان اسلام چگونه است.
سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی با بیان اینکه این افراد قرار است چهار مرتبه در سال هم در حرم رضوی خدمت داشته باشند، اضافه کرد: در همین راستا باید اماکن متبرکه داخل حرم را بشناسندکه برای آنها بحث حرم شناسی به صورت تئوری نیز برگزار شد و چون قرار است که این‌ افراد سفیران حضرت رضا(ع) در استان‌ خود باشند، بحث تبیین زیارت و شبهات این حوزه نیز مطرح شد.
وی با عنوان این مطلب که این برنامه یک پروژه سه روزه نیست بلکه یک پروسه است، ابراز کرد: در واقع نشست پایانی این دوره در واقع اختتامیه برنامه نبوده، بلکه آغازی بر فعالیت مستمر این افراد است.
دژبرد در ادامه مطرح کرد: مثلا برای یک دسته از این افراد که روحانیون دغدغه‌مند در امر خانواده با رویکرد مشاوره دینی هستند، ثبت‌نام صورت گرفته است تا با طی یک نظام آموزشی مهارتی به صورت مجازی و حضوری، مباحث مشاوره با رویکرد دینی را آموزش بینند و در یک بازه زمانی مشخص، مهارت لازم را پیدا کنند تا به عنوان مشاوران تخصصی حوزه خانواده با رویکرد دینی به فعالیت بپردازند.

captcha