آموزش تدبر در قرآن؛ هدف اصلی طرح تربیت حافظان
کد خبر: 3673002
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
حجت‌الاسلام رایمند بیان کرد:

آموزش تدبر در قرآن؛ هدف اصلی طرح تربیت حافظان

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه غرب تهران آموزش تدبر در قرآن را مهمترین هدف طرح تربیت حافظان این منطقه بیان کرد.

آموزش تدبر در قرآن؛ هدف اصلی طرح تربیت حافظان

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدامین رایمند، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه غرب تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با تدبر در قرآن که فرمودند «وقتى انس با قرآن پيدا شد، مجال تدبر و تأمل و تفكر در معارف قرآن به دست خواهد آمد؛ قرآن را نمی‌شود سرسرى خواند و گذشت، قرآن احتياج دارد به تدبر، تكيه‌ بر روى هر كلمه‌اى از كلمات و هر تركيبى از تركيب‌هاى كلامى و لفظى»، گفت: در طرح تربیت حافظان منطقه غرب تهران نیز به گونه‌ای پیش می‌رویم که قرآن‌آموزان در مسیر تدبر در قرآن قرار ‌گیرند.
وی ادامه داد: امسال الحمدلله تعداد پنج هزار نفر از دانش‌آموزان را تحت پوشش طرح تربیت حافظان غرب تهران قرار داده‌ایم که تمامی این قرآن‌آموزان در مدارس مختلف منطقه با معانی و قصص قرآنی آشنا می‌شوند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه غرب تهران تصریح کرد: طی اجرای این طرح قرآنی، علاوه بر هر سوره‌ای از قرآن که به قرآن‌آموزان آموزش داده می‌شود، تعداد 10 سؤال نیز که از مفاهیم و معنای سوره‌ها استخراج شده به قرآن‌آموزان ارائه می‌شود تا ضمن فراگیری آیات قرآن، با نحوه پرسش و پاسخ و سؤال‌های قرآنی جهت یادگیری بیشتر آشنا شوند.
رایمند ادامه داد: امسال نیز همانند سال گذشته و در ایام شب یلدا در هر مدرسه با کمک اولیا و مربیان مدارس، سفره یلدای قرآنی پهن می‌شود تا با اجرای برنامه‌های مختلفی همچون جشن یلدای قرآنی در بلندترین شب سال که خانواد‌ه‌ها دور هم جمع می‌شوند، از قرآن نیز بهره ببرند که این امر از مصادیق انس با قرآن و آیات الهی است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه غرب تهران بیان کرد: با اجرای برنامه‌های نظیر یلدای قرآنی امیدواریم تا قرآن بیش از پیش بر سر سفر‌ه‌ خانواده‌ها قرار داشته باشد و تمامی اعضای خانواده به صورت مستمر روزانه و یا حداقل هفته‌ای چند بار از سفره پرنعمت کتاب الهی بهره گیرند.
وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند «مُعَلِّمَ القُرآنِ وَ مُتَعَلَّمُهُ یَستَغفِرُ لَهُ کُلُّ شَی ءٍ حَتَّی الحُوتُ فِی البَحرِ؛ همه موجودات حتی ماهی دریا برای معلم قرآن و یادگیرنده آن طلب استغفار می‌کنند» افزود: مربیان طرح تربیت حافظان غرب تهران تمامی تلاش خود را به کار می‌برند تا بتوانند قرآن‌آموزان را با نور قرآن آشنا کنند تا زمینه‌ای فراهم شود که ایشان نیز در طول زندگی خود همواره با قرآن مأنوس باشند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه غرب تهران با اشاره به کلامی از امیرالمؤمنین(ع) که فرمودند «قرآن نوری است که خاموشی ندارد، چراغی است که درخشندگی آن پایانی ندارد، راهی است که رونده آن گمراه نگردد و شعله‌ای است که نور آن تاریک نشود»، اظهار کرد: مفیدترین و اصلی‌ترین راه یادگیری قرآن تمرین و ممارست است یعنی حرکت در مسیر قرآن باید تداوم داشته باشد تا بتواند تأثیر خود را بر قرآن‌آموز داشته باشد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه غرب تهران تصریح کرد: یک مربی موفق باید دارای برنامه‌ریزی منظم باشد و کلاس و قرآن‌آموزان را طوری اداره کند که ایشان احساس خستگی نکنند و زمانی نیز که قرآن‌آموزان خسته شدند، آموزش را متوقف کرده و با ایشان به صورت بازی و نمایش قرآنی کار را ادامه دهد. همچنین، علاوه بر این معلم قرآن باید خوش‌اخلاق و صبور باشد که این امر نیز در دستور کار مربیان طرح تربیت حافظان قرار دارد.
رایمند در ادامه سخنان خود افزود: با اجرای طرح تربیت حافظان در سطح منطقه غرب تهران، مدارس زیادی در این زمینه تحت پوشش قرار گرفته‌اند که امیدوار هستیم تا در سال آینده بر تعداد مدارس و نیز قرآن‌آموزان تحت پوشش طرح افزوده شود.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه غرب تهران بیان کرد: تاکنون جلسات متعددی با مدیران و مربیان طرح تربیت حافظان منطقه غرب تهران داشته‌ایم که تصمیمات بسیار خوبی نیز در این جلسات جهت اجرای هر چه بهتر طرح اتخاذ شده است که یکی از این تصمیمات نیز افزوده شدن بخش حکمت‌های نهج‌البلاغه و نیز کتاب کار مربیان طرح است.
رایمند در ادامه با اشاره به اینکه طی هر هفته از اجرای طرح علاوه بر آموزش حفظ و یادگیری یکی از سوره‌های جزء 30 قرآن کریم، یکی از حکمت‌های نهج‌البلاغه نیز به قرآن‌آموزان ارائه و آموزش داده می‌شود، تصریح کرد:‌ طبق جمع‌بندی که در جلسات با مدیران و مربیان طرح داشتیم به این نتیجه رسیدیم که می‌توان در کنار بحث قرآن از آموزه‌های حکمت‌آمیز امیرالمؤمنین(ع) نیز جهت آموزش به قرآن‌آموزان بهره ببریم که این امر نیز به خوبی در حال پیگیری است و طی هر هفته از اجرای طرح یک حکمت از حکمت‌های نهج‌البلاغه به قرآن‌آموزان آموزش داده می‌شود.
وی اظهار کرد: جلسات توجیهی و هماهنگی میان مدیران و مربیان طرح تربیت حافظان همچنان ادامه دارد و به طور متوسط هر ماه مربیان طرح در جلسات هماهنگی نسبت به ارائه گزارش کار و فعالیت صورت داده خود در مدارس تحت پوشش اقدام می‌کنند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه غرب تهران در پایان ضمن تشکر از تمامی دست‌اندرکاران و مربیان و مدیران اجرایی طرح تربیت حافظان غرب تهران اظهار امیدواری کرد تا این طرح قرآنی در سطح منطقه نهادینه شده و در سال‌های آتی نیز با قوت، کیفیت و کمیت بیشتر اجرا شود.

captcha