تصور نادرست عموم در زمینه استخاره برای ازدواج
کد خبر: 3673024
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹

تصور نادرست عموم در زمینه استخاره برای ازدواج

گروه اجتماعی: استخاره به معنای طلب خیر کردن از خداوند، با تصور توده مردم درباره جایگاه استخاره در زندگی و به خصوص ازدواج متفاوت است.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر روحانی‌مقدم، کارشناس مسائل خانواده، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: بین استخاره  و فال گرفتن وطالع بینی تفاوت بسیاری است، از همین رو نظر توده مردم درباره اینکه می‌توان با استخاره صلاح زندگی دو نفر را در خصوص موضوع ازدواج تشخیص داد، کاملاً نادرست است.
وی با بیان اینکه استخاره به معنای طلب خیر از خداوند است، ابراز کرد: پندار توده مردم در خصوص استخاره این است که ابتدا استخاره بگیرند و بعد مشورت کنند در حالی که براساس آموزه‌های دینی استخاره مرحله بعد از مشورت است.
روحانی‌مقدم با اشاره به اینکه خانواده‌ای که به خاطرعدم تحقیقات لازم در خصوص ازدواج و اکتفا کردن به استخاره از هم پاشیده شده بود، اظهار کرد: استخاره به هیچ وجه جای تعقل، تفکر و تحلیل فکری را نمی‌گیرد.
این کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه امام صادق(ع) فرمودند: «هر گاه اراده کاری را می‌کنی با کسی مشورت نکن قبل از آنکه با خدا مشورت کنی، فردی پرسید چگونه؟ فرمودند قبل از مشورت سه بار بگویید استخیر بالله و سپس اقدام کنید» تصریح کرد: بعد از به زبان آوردن این کلمه، با مردم مشورت کنید تا خداوند خیر شما را به زبان مردم جاری کند.
وی ادامه داد: استخاره در واقع به معنای دعای طلب خیر از خدا است، از همین رو امام صادق(ع) فرمودند:«هیچ معاونتی بهتر از مشورت نیست»، اما اگر اهل‌بیت(ع) ما را به مشورت ارجاع می‌دهند، برای مشورت نیز قاعده مشخصی را در نظر گرفته‌اند.
روحانی‌مقدم عنوان کرد: هر کسی صلاحیت مشورت کردن را ندارد، علاوه براین در مواردی که خدا وائمه معصومین(ع) دستور به انجام کاری را می‌دهند؛ مشورت یا استخاره جایگاهی ندارد به عنوان نمونه اگرفردی برای اقامه نماز استخاره بگیرد، کار بیهوده‌ای انجام داده است.
این کارشناس خانواده با بیان اینکه در شرایطی که خداوند نیز دستور به ترک کاری بدهند استخاره جایگاهی ندارد، اظهار کرد: برای ازدواج نیز که موضوع استخاره پررنگ‌تر شده است، باید تناسب فرهنگی واجتماعی دو خانواده و دو فرد را در نظر گرفت و در محله بعدی مشورت و در آخرین مرحله نیز استخاره می‌توان گرفت، البته استخاره الزام اجرایی ندارد ومی‌توان به آن عمل نکرد.
وی گفت: باید به جای اینکه از قرآن برای استخاره استفاده کرد، در این کتاب الهی تأمل و تدبر کنیم و براساس آن راه درست زندگی را پیدا کنیم.

captcha